Nehéz folyamatosan képben lenni azzal, hogyan is áll most épp a Brexit, mindenesetre ahogy telik az idő, úgy lesz egyre nagyobb az esély a no-dealre. Milyen hatással lenne ez a forgatókönyv az Egyesült Királyságot érintő, nem épp elhanyagolható méretű turizmusra? Röviden összefoglalva: a káosz garantált.
Szinte lehetetlen lesz felkészülni az esetleges no-deal brexitet követő bizonytalanságokra a CNN szerint: az biztos, hogy az EU-s állampolgárokra vonatkozó szabad mozgás joga azonnali hatállyal felfüggesztésre kerül, de a pontos részletek egyelőre nem ismertek. Mindenesetre a mostaninál jóval szigorúbb és hosszabb ellenőrzési procedúrára lehet majd számítani, az első napokban ráadásul szinte garantált a káosz, hiszen az új rendszer pontos részletei egyelőre nem ismertek.
Az Egyesült Királyságba való ki- és bejárás alapvetően nem tűnhet ugyanannyira súlyos problémaforrásnak, mint például a szigetországot és az EU-t érintő alapvető kereskedelmi összeköttetések közötti kérdőjelek, de ha számításba vesszük, hogy a turizmus Nagy-Britanniában milliárd eurós biznisz, már van ok az aggodalomra. Január 15-én a brit alsóház elutasította Theresa May feltételrendszerét, amit az új miniszterelnök, Boris Johnson sem tárgyalt újra azóta. Johnson nemrég azt nyilatkozta, az ország az előre megállapodott napon mindenképp elhagyja az Uniót, „bármi történjék is”. Közben az EU vezetői megállapodtak egy hat hónapos meghosszabbításról, de ennek a határideje is vészesen közeleg; azt pedig, hogy október 31. után mi lesz, úgy tűnik, egyelőre senki sem tudja.
Tom Jenkins, az ETOA (European Tourism Association) mindenesetre úgy látja, jobb, ha a turisták felkészülnek a no-dealre. Mit jelenthet ez? Hosszabb sorokat az útlevelek ellenőrzésénél; nem csak a brit reptereken, hiszen az EU mostantól a nem elhanyagolható arányban utazó briteket harmadik állambeliekként kezelni majd.
Ez utasonként 90 másodperccel hosszabb procedúrát jelent majd, ami többórás késéseket is eredményezhet.
Matt Dunne, a Healing Holidays nevű utazási iroda vezetője optimistább. „A turizmus mind az Egyesült Királyságban, mint Európában nagy üzlet, ahol óriási pénzek mozognak. Mindkét fél abban érdekelt, hogy ez folytatódjon.”
Néhány szakértő úgy látja, a légitársaságok növelhetik áraikat a no-deal esetén, a légi közlekedés viszont semmiképp sem szűnik majd meg a szigetország és a kontinens között akkor sem, ha nem születik megállapodás. Legalábbis az EU tavaly decemberi egyik útmutatója alapján az Unió továbbra is beengedi majd felségterületére a brit járatokat. Ugyanakkor a britek kilépése az EU Single European Sky nevű kezdeményezéséből kihatással lehet a légi forgalom irányítására, jelentősen befolyásolva ezzel a repterek kifutópályáinak kapacitását. A légitársaságok már most készülődnek: a Ryanair már létrehozta a brit leányvállalatát, és a brit Easyjet is megtelepedett a kontinensen. A brit kormány közben arra biztatja a szigetországba utazni kívánókat, hogy nyugodtan vásároljanak repjegyet október 31. utáni időponttal is.
Útlevél? Vízum? Biztosítás? Vészhelyzetek? Jogsi?
Egyelőre annyit tudni, hogy az Unióba látogató kezdetben nem lesz szükségük vízumra no-deal esetén sem (legalábbis kezdetben), ezt az Európai Bizottság tavaly novemberben szögezte le.
A Bizottság ugyanakkor arról is beszélt, hogy 2021-től legalább három évig az EU-ba érkező briteknek 7 eurót kell majd fizetniük az ETIAS-nak (European Travel Information and Authorization System).
A brit kormány tanácsai alapján érdemes legalább hathónapos érvényességű útlevelekkel utazni az Unióba (ma ugyanez 90 nap). Az Egyesült Királyságba utazó uniós állampolgároknak szintén nem kell vízummal számolniuk.
Mi a helyzet a biztosításokkal? A helyzet itt is bizonytalan, de nagy változásokra lehet számítani. Jelenleg a briteknek elég felmutatniuk az Európai Egészségbiztosítási Kártyát, hogy bármely EU-s országban ingyenes orvosi ellátást kapjanak. Az ABTA (Association of British Travel Agents) nevű szervezet azonban óvatosságra int: no-deal esetén ezek a kártyák már nem lesznek érvényesek, azaz az EU-ba látogató briteknek sokkal nagyobb jelentőséget nyernek a különböző biztosítások, ami felnyomhatja az árakat. No-deal esetén elképzelhető az is, hogy a brit jogosítványokat sem fogadják el az EU-s hatóságok.
Borítókép: Erik Odiin / Unsplash
Eléggé megszívhatjuk a brexitet
London leggazdagabbjai luxuslakásokkal próbálják kivárni a Brexit-káoszt