Amerikai anyalapunk helyi üzletembereket, vállalkozókat kérdezett háborúról, reménytelenségről, egyben újjáépülésről és összetartásról.
„Van egy mondásunk: az ukrán éjszakák nagyon csöndesek, a leghalkabb pillanatokban viszont mindent el kell dugni, ami nekünk a legértékesebb” – meséli a Forbes.com-nak Alex Medovoj.
Medovojnak Harkiv városában három vállalkozása is fut, de neki nem is csupán ezek, hanem munkavállalói a legértékesebbek: csaknem 125 millió forintnak megfelelő összeget költött arra, hogy Ukrajna második legnagyobb, épp háború sújtotta városából alkalmazottai körülbelül 85 százalékát kimenekítse.
Medovoj nem tudja, milyen állapotban hagyták hátra tanácsadó szoftvercége, az Altexsoft irodáit, ahogy gyermekélelmeztetési és oktatási központjairól sem. Mind a helyi piacon üzemeltek, mondja, de most már hiába, háborús időkben ugyanis már nincs ez a piac. A három cég összesen durván 7,4 milliárd forintnak megfelelő összeget (20 millió dollár) hozott 2021-ben.
Öt év gyógyulásra készülnek
Nem Medovoj az egyedüli vállalkozó, aki Ukrajnában az orosz támadások közepette igyekszik menteni és védeni üzletét, munkavállalóit. Meggyötörve a veszteségektől, de bizakodva országuk győzelmében, többen azon vannak, hogy akár civileket, akár a rendőrséget vagy az ukrán haderőt segítsék, támogassák a harcokban, legyen szó élelmiszerről, gyógyszerről, egyéb alapszükségletekről.
Egy másik helyi üzletember, Andrej Zdeszenko a Bioshpere Corporation alapítója, három gyárban készítenek pelenkákat, nedves törlőkendőket, egyéb háztartási cikkeket – legalábbis készítenének, ha nem folyna háború. Zdeszenko ennek ellenére is fizeti ukrán beszállítóit, illetve mind a 2500 alkalmazottját, közülük többen is most óvóhelyen vészelik át a háborút.
„Hosszú évekig bizalmat tanúsítottak nekünk” – magyarázza a munkaerőről Zdeszenko, a Forbes ukrán kiadása szerint az ország 100 legvagyonosabb emberének egyike. Cégéből önkénteseket is verbuvált, jelenleg öt helyen szolgáltatnak élelmiszer- és egészségügyi segélyt saját készletből.
A Biosphere Corporationt 1997-ben alapították az Ukrajna közepi Dnyipróban, mára az ország legnagyobb háztartási- és kozmetikaicikk-gyártója. Termékeiket harminc országba exportálják, éves bevételük 2021-ben 91,5 milliárd forint körül mozgott (250 millió dollár).
„Nagyon szomorú. Tíz évünk van benne, hogy jóhírét vigyük az ukrán gyártású termékeknek, hogy megbízható a minőségük, hogy az áruk is jó” – magyarázza az 52 éves Zdeszenko a Forbes.com-nak.
Szívüket-lelküket beleadták üzletükbe. Ehhez képest ő most arra számít: egy olyan öt évre lesz szüksége az ukrán gazdaságnak, hogy a háború okozta sebekből fel tudjon épülni.
Apadó készletek
A Fozzy Group kilencszáz szupermarkettel és kisbolttal működik az országban. Most azért küzdenek, hogy minél több boltot nyitva tudjanak tartani és el tudjanak látni készlettel. A csoport tagja a Le Silpo és a Fora üzletlánc is, a 2020. évi árbevételük 1100 ezer milliárd forint körül volt (3 milliárd dollár). Ukrajnában 68 ezer munkavállalót foglalkoztatnak.
A Fozzy szóvivője szerint éjt nappallá téve azon dolgoznak, hogy az orosz támadások alatt is minél többfajta terméket az ukrán állampolgárok rendelkezésére tudjanak állítani. Raktáraikból ideiglenes segélyközpontokat állítottak fel, ők is élelmiszerrel és orvossággal igyekeznek segíteni a kialakult helyzetben. Igen ám, csakhogy ők is kezdenek kifogyni létszükségleti cikkeikből, vízből, tésztából, konzervből, vécépapírból.
Kapcsolódó cikk a Forbes.hu-n:
A háború miatt a kisebb helyi vállalkozásokat is válság fenyegeti. Egy szintén harkivi székhelyű cég, a nanorészecske-gyártással foglalkozó NVKF Universal vezérigazgatója, Peter Szuszlenszkij nejét és gyermekeit Dubajba menekítette, ő maga a Kárpátokig utazott. Vezető technológusa, a hetvenéves Vologyimir Koltszov egy ukrán faluban, orosz tankok gyűrűjében ragadt.
Szuszlenszkij nem hiszi, hogy vállalkozása túlélné a háborút:
„Teljesen kétségbe vagyunk esve. Éveket áldoztunk érte az életünkből, most napok alatt lesz oda minden.”
Cége olyasmivel foglalkozik, amivel a világon csupán egy tucatnyian, ezüst, réz és bizmut nanorészecskék termelésével. Több mint két évtized fejlesztése után épphogy elindultak nemzetközi vizeken is. Harkivot elhagyták az alkalmazottai, a korábban legyártott termékeket viszont már nem tudják kiszállítani.
Eközben Vlad Bazarov, a Love You Home lakberendezési startup huszonnégy éves feje Kijev délnyugati részén igyekszik átvészelni az orosz támadásokat. Pedig cége csak most kapott lendületre, tavaly körülbelül 110 millió forint bevételt termelt (300 ezer dollár). Forgalma 90 százaléka Harkivban készül bérgyártásban, 250 fős munkaerővel. Bazarov nem tudja, milyen állapotok uralkodnak most arra.
Az üzletember azt mondja, Ukrajna az európai szabadkereskedelmi megállapodásoknak hála egy ideális piaccá vált gyártócég vagy exportra alapozó üzlet indítására, erre a helyi infrastruktúra állapotát is jónak találja. A Forbes.com-nak adott nyilatkozata közben viszont megáll egy pillanatra, majd helyesbít:
„Vagyis, eddig jó állapotban volt.”
Együtt a nemzet
A barátai önkéntesként ragadtak fegyvert, Bazarov viszont nem ezt az utat választotta: ő adománnyal segíti hazáját, az ukrán hadseregnek körülbelül száz darab paplant és gyapjútakarót ajánlott fel, emellett pénzt és vért is adományozott.
Vannak helyi vállalkozók, akik a kialakult káoszban is sziklaszilárdan kitartanak céljaik mellett. A fentebb bemutatott Zdeszenko például egyfajta lehetőségként tekint a háborúra azzal, hogy vezetőként mutathat példát és már az újjáépítésen gondolkodik.
Ami Bazarovot illeti, ő így foglalja össze az ukrán szellemiséget:
„Mindannyiunkat megviselnek a bombázások, az éjjeli szirénák. Ugyanakkor egy nagy ellenségünk van, és nagyon is összetartunk ellene, érezhetően egyesült a nemzet.”
Kapcsolódó cikk a Forbes.hu-n:
Borítókép: Harkiv 2022. március 3-án az orosz rakétatámadások után. Fotó: Marienko Andrij // Unian