Újabb 15 millió dolláros tőkebevonással a 3D nyomtatókat gyártó Formlabs elérte az unikornis státuszt, vagyis értékelésben az 1 milliárd dollárt. A cég egyik tulajdonosa a termékfejlesztésért is felelős vezető, Lakatos Dávid. Ezzel újra van magyar érintettségű unikornis. Ami a budapesti startup-ökoszisztéma számára fontos lehet, hogy az a hihetetlen tudás, amit fejlesztésben és üzletben a Formlabs eddig összeszedett, Budapestre érkezik. Komoly fejlesztőbázist akarnak ugyanis építeni a fővárosban. Exkluzív hír, exkluzív részletek.
„Most zártunk egy újabb befektetési kört, ami csak 15 millió dollár volt, de így sikerült értékelésben is kinőnünk magunkat: ezzel elértük az unikornis státuszt” – mondta Lakatos Dávid a Forbes.hu-nak. A pénzt a tekintélyes befektetőtársaság, a New Enterprise Associates (NEA) adja. A mostani tőkebevonással együtt Jeff Immelt, aki a General Electric (GE) globális CEO-ja volt 16 évig, beül a Formlabs igazgatótanácsába, igazi nagykutyát sikerült ezzel megszerezniük (Immelt jelenleg a NEA partnere).
„Ha egy tőzsdei cég CEO-jával találkozom, sokszor érzem azt, hogy annyira absztrakt a gondolkodásuk, hogy az biztos nem passzol egy olyan növekvő szakaszban lévő cégnek, mint a mienk. Jeff viszont nagyon pragmatikus.” Olyan embert akartak az igazgatóságba, aki valóban hozzá tud tenni az építkezéshez, nem csupán egy névre volt szükségük, aki „csak ott ül a helyén”.
A tranzakció további részleteiről és arról, hol tartanak az építkezésben részletesen beszélt a magyar Forbes legfrissebb nyomtatott kiadásának adott interjújában – a beszélgetés az augusztusi lapszámban holnap jelenik meg. Ami kimaradt a nyomtatott kiadásból, azt most kedvcsinálónak közzétesszük.
A Formlabs unikornis lett – a tranzakció részletei a friss Forbesban!
Az utolsó magyar unikornis a LogMeIn volt, az Anka Márton által alapított startup amúgy szintén Bostonban építette ki székhelyét (a legnagyobb fejlesztő bázisa Budapesten van még mindig). A jelenleg aktív, felvásárláson vagy tőzsdei bevezetésen még át nem esett magyar startupok közül – a Forbes kimutatása szerint – egy sem éri el egyelőre az 1 milliárd dolláros értékelést. A legutóbbi tőkebevonása után a Prezi kapcsán adtunk becslést az értékelésre, még 2014-ben: 300 millió dollárt.
Még többször látogathat Budapestre
Legutóbb 2016-ban interjúztunk Dáviddal, aki akkor a Forbes egyik rendezvénye miatt jött Magyarországra. Akkor 170-200 fős volt a cég, mára elérték az 500 főt, közben mindkét évben dupláztak növekedésben, elérve a 100 millió dolláros bevételt. A Form2-es a startup harmadikszériás nyomtatója, igazi sikersztori lett, világszerte nagyon népszerű, az ún. SLA (műgyantás) nyomtatók közül ebből adták el a legtöbbet az Egyesült Államokban.
„A Form2-eseket még mindig Fehérváron gyártjuk, nem sikerült összevesznem apukámmal, hogy ez ne így legyen. Ez jó hír mindenkinek, és Magyarországnak is.” – mondja nevetve.
(Dávid édesapja a Videoton Holding kisebbségi tulajdonos-társügyvezetője, Lakatos Péter.)
Két évvel ezelőtt már beszélgettünk arról, hogy Magyarországnak milyen szerepe lehet még a Formlabs történetében, és ha már nem sikerült összevesznie édesapjával, ezentúl majd még többször lehet vendég a vasárnapi ebédeken is: ugyanis a Formlabs célja, hogy budapesti irodát nyisson, még hozzá igen komoly ambícióval. A lépés azért is fontos, mert ez lesz az első alkalom, hogy hardverrel foglalkozó, és részben magyar tulajdonú unikornis Budapesten irodát nyit.
Egy éven belül 20 embert szeretnének felvenni (már folynak az interjúk). „Ha látjuk azt, hogy jól működik, ha találunk megfelelő embereket, akkor pár éven belül ez egy nagy iroda lehet, több mint 100 fős, első számú fejlesztő bázist szeretnénk kialakítani.” Vagyis a budapesti nem csak egy egyszerű kereskedelmi kirendeltség lesz. Az elmúlt két évben egyébként nyitottak már egy európai irodát Berlinben, de van már központjuk a kínai Szencsenben, és Tokióban is.
Lakatos Dávid 2016-ban a Forbes Flow 30/30 rendezvényének szünetében. Fotó: Orbital Strangers
Kultúrát is építenek, nemcsak céget
Hogy a Formlabs nem egy nyugati parti startup mintájára építkezik, azt már az is jól mutatja, hogy az 1 milliárd dolláros értékelést elérve – ahogy Dávid mondja – több profitábilis hónap után ma már nullszaldón van.
„Nem Szilícium-völgyi startupot építünk, nem azért kellenek a befektetések, hogy életben tartsák a céget.”
Hogy a legtöbb unikornis milyen körülmények között működik, pontosan tudja, hiszen pár hónapig San Francisco-ban dolgozott a Dropbox kötelékében. Első cégét, a szintén az MIT-n végzett társaival együtt alapított Sold-ot a Dropboxnak adták el. Két éve mondta a Forbes üzleti fesztiváljának színpadán, hogy egészséges emberekkel akar dolgozni, nem olyanokkal, akik az ingyen masszázs miatt 16-18 órákat vannak a munkahelyükön.
„Hova vezet az, ha az embereknek megadsz mindent, de el is kéred tőlük mindenüket?” – mondta akkor mindössze 29 évesen.
Az elmúlt két évben mindig dupláztak növekedésben. Adódik a kérdés, ekkora sebesség mellett is tudnak-e majd olyan kultúrát építeni, ahol az „egészséges ember” a lényeg?
„Hogy a kultúra mennyire tudja megfogni azokat, akik újak, azon nagyon sokat kell dolgoznunk. Ott eshet szét a sztori, ha a következő 100 ember más kultúrát kap a szervezettől, mint az első 100. Ebbe rengeteg energiát kell tennünk, minden egyes duplázásnál láttuk, hogy ez egyre nagyobb kihívás” – mondja erről a Forbes.hu-nak.
A cég vezetői a mai napig igyekeznek részt venni kisebb csoportos beszélgetésekben. Fontos, hogy egyértelmű legyen a kommunikáció minden szinten, azt nem szeretnénk, ha elhangozna házon belül, hogy „azt hallottam másoktól”. „Nem emlékszem pontosan, milyen nehéz volt ez két éve. Mindig egyre nehezebb, és mindig egyre nehezebb is lesz” – mondja erre Dávid.
Nem volt forradalom – nem is nagy üzlet? Dehogynem
A 3D nyomtatóktól várt forradalom ugyan elmaradt, jelzi ezt a Nasdaq-on jegyzett gyártók árfolyama is, de ez nem azt jelenti, hogy ne lenne hatalmas piacuk.
A 3D Systems árfolyama az elmúlt 5 évben: a hájp elmúlt, de a piac attól még bővül. Forrás: Yahoo Finance
A Stratasys a másik Nasdaq-on jegyzett 3D-nyomtatógyártó. Forrás: Yahoo Finance
A piac alapvetően két fajta igényre épül. Az egyik a gyorsan és olcsón kinyomtatható prototípusok – mérnököknek, dizájnereknek, gyártóknak. Ugyanakkor még az amerikai kis- és középvállalati szektorban sincs mindenkinek forrása több százezer dolláros nyomtatókra. A Formlabs víziója éppen az, hogy számukra készítsen megfizethető, de jó minőségű nyomtatókat. „A 3D nyomtatásnak a mai napon még mindig ez a legnagyobb része, hogyan tudod a leggyorsabban és a legjobb minőségben előállítani a prototípust? Ez felgyorsítja a termékfejlesztést is.”
A piac másik területe, „ami a fantáziát is jobban megmozgatja”, a mass customization (magyarul: tömeges módosítás vagy személyre szabás). Ennek lényege, hogy maga a gyártástechnológia képes arra, hogy gyorsan, hatékonyan és nagy mennyiségben állítson elő valamilyen terméket, de mindet külön-külön egyénre szabva. Ide tartoznak például a hallókészülékek vagy a különböző orvosi protézisek, fogászati termékek.
„Ma többet beszélünk róla, mint amennyi érték van benne – de kétségkívül egy nagyon fontos terület lesz. Úgy érezzük, hogy nagyon gyorsan végbe megy majd a piacon ez a változás.”
Még ha nem is változtatja meg a gyártás több billió dolláros iparágát a 3D nyomtatás, az biztos, hogy sok mindent átalakít a mindennapokban, hogy egyre több minden lesz majd személyre szabható (ez amúgy is sok iparágban fontos fogyasztói igény, és nemcsak a fizikai tárgyak esetében).
A Székesfehérváron gyártott Form2-es 3D nyomtató – meghódította az amerikai piacot.
A bevételek tekintetében a legnagyobb szelet így is a gyártás digitalizációja, a Formlabs esetében konkrétan az, hogy a már meglévő technológiájukat hogyan tudják a gyártás részévé tenni. Éppen ezért dolgoznak azon, hogy a nyomtatás minél több része automatizálható legyen – létrehozva ezzel egy skálázható és még hatékonyabb gyártástechnológiát (erre is van már termékük, a Form Cell). Utóbbi azért is fontos, mert még lejjebb szoríthatja majd a nyomtatás költségeit – újabb piacokat megnyitva a Formlabs előtt. Vagy éppenséggel mások előtt.
A konkurenciáról Dávid azt mondja, hogy a piac éppen mostanság mutatja konszolidáció jeleit. „Vártuk már, hogy jöjjön.” Ez persze nem azt jelenti, hogy tömegesen hullanának el a 3D nyomtatógyártók, de nagyjából látszik már, hogy a piacon mire lesz igény, ki az, aki jó irányba megy. Figyelik, ki hol tart – és főleg, hogy milyen sebeséggel halad –, de nincs élethalál harc a piacon.
„Ez akkor lesz majd érdekes kérdés, ha eljutunk oda, mint a telekommunikációs szektor: amikor már nem tudsz anélkül nőni, hogy valakinek ne lenne rossz.
A 3D nyomtatás itt még bőven nem tart. A piac sokkal gyorsabban nő annál, hogy igazi verseny legyen.” A Formlabsnél egyelőre nem gondolják, hogy másik szereplő miatt vesztenének piacot.
Bostonban ugyanakkor már látszik a Formlabs. „Már nemcsak egy érdekes cég vagyunk a sok közül, hanem az egyik cég Bostonban, aki úgy csinált 100 millió dolláros bevételt, hogy nagyon aktívan fejleszt és ad ki új termékeket. Hardvergyártók közül talán csak mi vagyunk ilyenek.”
Tavaly adták ki az első, szelektív lézerszinterezéssel (SLS) dolgozó 3D nyomtatójukat, a Fuse 1-et. A mostani 15 millió dolláros kör előtt áprilisban zártak befektetési kört, annak a 30 millió dolláros forrásbevonásnak az volt a lényege, hogy kínai befektetők is csatlakoztak hozzájuk, márpedig a növekedési ütem tartásához ott kell lenniük a világ legnagyobb piacán. Visszautalva ismét a két évvel ezelőtti Forbes-interjúra, Dávid szerint a startup szó nem is annyira főnév, inkább melléknév: azt jelneti, hogy a céged háromszámjegyű növekedést tud felmutatni. A Formlabs eredményei egyelőre azt mutatják, hogy fejlesztésben és üzletszerzésben is meg tudtak ennek felelni.
„Rengeteget dolgoztunk, a termék, amit építettünk, bejön a piacnak. Megérte. Rettentő nehéz, de nagyon pozitív két év volt ez.”
Exkluzív interjú a tőkebevonásról és az újabb kihívásokról a Forbes augusztusi kiadásában.
Startup témában ajánljuk:
Nem látunk elkényelmesedést és nem érzünk politikai nyomást – Hiventures-interjú