Kitől kérjen tanácsot az utazó, amikor külföldön eldugott újhullámos kávézókat, helyiek által látogatott galériákat vagy éppen felfutó dizájnershopokat keres? Népszerű Instagram-felhasználók képei helyett most már egy magyar csapat oldalát érdemes böngészni.
Képzeld el, hogy egy hatalmas asztalnál ülsz egy csomó trendi fiatallal, akik a világ különböző országainak különböző városaiban élnek, és egy jó kávé mellett a lakóhelyükről mesélnek. Igényes fotókat mutatnak igényes kávézókról, éttermekről, galériákról, elmondják azt is, hogy miért szeretnek ezekre a helyekre járni. Egy húron pendültök, úgyhogy ha egy városban élnétek, jó eséllyel neked is ezek lennének a törzshelyeid.
Ezt az élményt ígéri egy magyar csapat most induló projektje, a Local’s Lore. Ez egy weboldal, vagy kicsit inkább közösségi médium, az utazós, újhullámos fajtából. Suri Adrienn és társainak célja, hogy hasonló stílusú, azonos módon gondolkodó fiatalokból közösséget hozzanak létre, és általuk, velük ajánljanak éttermeket, galériákat, kávézókat, vagy dizájnershopokat a világ minden pontján. A cél, hogy ne a minden egyéb utazási oldalon megtalálható, felkapott szpotokat emeljék ki, hanem az eldugott helyeket, a helyiek törzshelyeit, és hogy a világvárosok mellett kisebb települések is szerepet kapjanak.
Az egyes városoknak a Local’s Lore-on arca van. Adriennék az Instagramon fotók alapján keresték és keresik meg azokat, akik szerintük hiteles ambassadorai lehetnek a helynek, ahol élnek. Az ő ajánlásaik és Insta-fotóik feltöltés után egy térképen jelennek meg, különböző kategóriákban. Ebből is következik, hogy az oldal erőssége a képvilág és a dizájn. „A mi oldalunk előnye, hogy a letisztult arculat mögött a funkcionalitás is szerepet kap” – mondja Adrienn, aztán kifejti: egy-egy városban, egy-egy kategóriában legfeljebb tíz-húsz helyet ajánlanak, hogy a térkép átlátható maradjon. Az olvasók az ikonok alapján kiválaszthatják, hogy éppen galériát, kávézót, éttermet vagy üzletet keresnek adott városban. Ahogy a fotó megjelenik, alul egy gombnyomással adott hely elérhetőségei is felbukkannak.
Kesze-kusza csillagképekkel indult
„Szeretek utazni – az oldal ötlete három évvel ezelőtt, egy párizsi látogatáskor jött. Dizájnerboltokat és újhullámos kávézókat kerestem, és az Instagramon kértem tanácsokat” – Adrienn a helyi instagrammerek ajánlatait egy saját Google-térképen csillagozta be. De a csillagokkal nem tudta egymástól megkülönböztetni például az éttermeket és a bulihelyeket, ráadásul végül annyi célpont jött össze, hogy a térkép átláthatatlan lett. A három évvel ezelőtti gondolat aztán tavaly év végén kezdett kikristályosodni, és négy segítőjével Adrienn belevágott a Local’s Lore-ba.
A dizájnért, arculatért Kiss Miklós felelt, a programozási oldalt Atom Richárd és progamozócsapata vállalta magára. A két fiú egyébként Adrienn mellett társtulajdonos a vállalkozásban. Az ötletelésben és az egyes városok képviselőinek felkutatásában Pásztor Turák Réka és Suri Eszter is közreműködnek. A csapat összesen nagyjából egymillió forintot invesztált a bizniszbe, ők végzik el a napi feladatokat is, de mellette egyelőre főállásban máshol dolgoznak. Adrienn például nemzetközi marketinggel és márkaépítéssel foglalkozik.
Így működik
A napi munka egyelőre leginkább az új lore-ok felkutatását és ajánlásaik feltöltését jelenti. Igaz, aki képviselő lesz, maga is feltöltheti és frissítgethei az ajánlásait, de ezért nem kap pénzt, vagy juttatást. „Ez egy bizalmi kapcsolat”, mondja Adrienn, aki szeretné, ha később kisebb ajándékokkal, például egy márkázott világtérképpel honorálhatnák a képviselőket.
„A helyieknek lehetőséget adunk arra, hogy megmutassák kedvenc helyeiket, a turistáknak pedig arra, hogy a helyiek magabiztosságával fedezzék fel a várost.”
Szerinte a népszerű Insta-felhasználóktól egyébként is sokan kérnek utazási tanácsokat, egy ilyen oldal segítségével viszont elég egyetlen linkkel válaszolniuk, hiszen a Local’s Lore összegyűjti az ajánlásaikat, miközben kialakul a közösséghez tartozás élménye. Az oldal decemberi indulása óta előfordult már, hogy valaki önként jelentkezett a feladatra – így került fel a térképre Oxford. A LSL-nak most harminc tagja van, de a cél, hogy ez a szám rövid időn belül rohamosan növekedni kezdjen.
A pénz nem itt van
A szolgáltatás ingyenes szeretne maradni. „Sok olyan nemzetközi oldal van, ahol néhány város, vagy a tartalmak egy része ingyenesen elérhető, de aztán fizetni kell” – példaként a Cereal Guide és a nemrég indult Pathport hangzik el. A magyarok inkább szponzori segítségek kérnének: szívesen dolgoznának együtt légitársaságokkal, utazási irodákkal, dizájn- vagy gasztrófesztiválokkal, de felmerült az is, hogy egyes szolgálatók, helyszínek is fizethetnének a megjelenésekért. Később webshopot, még később saját rendezvényeket is indítanának.
Adrienn elmondása alapján ezzel a szolgáltatással jelenleg nincs olyan versenytársuk a piacon, aki hasonlóan kombinálná a vizualitás és a funkcionalitás (Instagram és Google Maps) adta lehetőségeket. A más, de hasonló funkciójú közösségi oldalak – például a legnépszerűbb TripAdvisor – pedig nem válogatnak a tartalmak között és nem frissülnek rendszeresen.
A próbaverzió decemberben indult (eleve angol nyelven a nemzetközi piac számára), a nemzetközi sajtóközlemény múlt héten ment ki, de a magyarokon kívül sok olvasójuk van már New Yorkból, Londonból, sőt Dublinból is kaptak visszajelzést. A Local’s Lore tehát pont azon a vonalon indult, amit a mottójával ígér: live global, experience local.