Az elmúlt két évben soha nem látott mértékben emelkedtek az autóárak. Nem csak az új autó, a használt autó árak is drasztikusan emelkedtek. De meddig mehet még ez így?
Lassan két éve halljuk mindenhonnan, hogy chiphiány van, ezért nem tudnak az eddig megszokott 3-4 hónap alatt leszállítani egy új autót. Ma már szinte nincs olyan kereskedő, aki 6-8 hónapra merne vállalni rendelést, sőt a keresett modellek esetében a 12-15 hónapot is szemrebbenés nélkül mondják a kereskedésben. Ilyen helyzetben alkunak helye nincs. Ha nem kell, megveszi más. Jogosan merül fel a kérdés a vásárlóban: Mikor lesz ennek vége? Ki fogja ezt megállítani?
A válaszom rövid: idén a földbe fog állni az újautó-piac! Ki is fejtem, hogy miért.
Az autógyártók profitorientált vállalatok. Ha a limitált vagy korlátozott darabszámban rendelkezésükre álló portékát viszik a vásárba, akkor bizony nem lehet más a céljuk, minthogy a lehető legjobban sáfárkodjanak vele. Ha a vásárlók sorban állnak az új autókért, mert 0-2 százalék között lehet hitelt kapni rá, azaz olcsó a tartós bérlet vagy a lízing finanszírozása, akkor nem kell meglepődni azon, ha a gyártók egy éven belül akár 2-3 alkalommal is árat emelnek, vagy jó érzékkel a drágább, nagyobb marzsú termékek felé terelik a vevőket, mondván, hogy a nagyobb motoros, jobban felszerelt modell gyorsabban megérkezik, abból lehet most rendelni.
A piaci környezet azonban megváltozott. Míg 2020-ban és 21-ben a vásárlók igyekeztek előrehozni a fogyasztást, mondván, hogy jövőre drágulni fog a termék, addig 2022-re a fogyasztásnak inkább az elhalasztását várom. A jelentősen, egyes modellek esetében 20-30 százalékkal drágább portékába ugyanis a kamatemelések következtében látványosan dráguló finanszírozás mellett lehet csak beülni.
A 2019-ig növekvő újautó-értékesítési számok 2020-ban a Covid lezárások hatására közel 19 százalékkal estek vissza. Amire csak kevesen számítottak, hogy 2021-ben még ezt a számot sem sikerült elérni, azaz év per év alapon további 5 százalékkal esett vissza. Az autógyártók profitja ettől még nem csökkent, hiszen a növekvő kereslet hatására az árazásban sikerült érvényesíteni a növekvő profitelvárásokat.
2022 azonban a várakozásaim szerint nem így fog kinézni. A megdrágult autókra megdrágult finanszírozás mellett jelentősen csökkenhet a kereslet. Nem lepődnék meg rajta, ha 2021-hez képest is 10-15 százalékos visszaesés jönne és a 2017-es értékesítési számok alatt alig 105 ezer darabot sikerülne csak értékesíteni Magyarországon.
Ez a visszaesés pedig oda vezethet, hogy újra a listaár alatt lehet majd autót vásárolni. Az infláció réme eddig a fogyasztást ösztönözte, azonban lassan eljutunk arra a pontra, hogy az új autó luxusa egyre kevesebb családnak lesz elérhető. Meglátásom szerint 2022 végén, 2023 elején jöhetnek újra az újautó-vásárlási támogatások, az autófinanszírozási kedvezmények és akciók, különben 2022 után 2023-ban is csökkenni fognak az értékesítési számok.
És mivel még a használtautó-árak is jelentősen drágultak, így esélyt sem látok arra, hogy 2023 végére javulna a hazai autópark átlagéletkora a jelenlegi lesújtó 14,5 évről. Így pedig a károsanyag-kibocsátás javítására sincs sok esély a közúti közlekedésben.
Nagy Bertalan
privátbanki üzletfejlesztési vezető, Concorde Értékpapír Zrt.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.
Borítófotó: Darko Stojanovic / Pixabay