Az új szoftvert mások számára is elérhetővé tenné a japán vállalat.
Új önvezetőautó-szoftver fejlesztését jelentette be a Toyota, írja a Forbes.com. Az újság a japán Nikkei pénzügyi lap hétfői cikkére hivatkozva azt írtja, a Toyota az önvezető autókat kezelő operációs rendszer bevezetését 2025-re tervezi.
A bejelentés egy nappal azelőtt történt, hogy a Toyota nyilvánosságra hozta volna legfrissebb eladási adatait – a számokat azért várják izgatottan Amerikában, mert jelentős esély van arra, hogy a Toyota közel egy évszázad (95 év) után átvegye a vezető szerepet a General Motorstól az amerikai piacon. A Toyotának jók a kilátásai, a vállalat eladásai 2021 első három negyedévében jelentősen meghaladták a General Motorsét, utóbbinak ugyanis – a jelentése alapján – néhány létfontosságú alkatrész rekordmagas hiányával kell szembenéznie.
A Toyota Arene operációs rendszere felügyeli majd a biztonsági rendszereket és a forgalmi információkat, valamint a kormányt és a féket vezérli. A Nikkei azt írja, a Toyota fontolgatja, hogy a rendszert
más olyan autógyártók és startupok számára is elérhetővé tegye, melyek elektromos vagy önvezető járműveket fejlesztenek.
Az Arene felveheti a versenyt a Volkswagen hamarosan megjelenő VW.OS, valamint a Daimler 2024-ben megjelenő Mercedes-Benz operációs rendszerével is.
A szoftverek egyre kritikusabb részévé váltak az autótervezésnek, elsősorban az elektromos motorok és az akkumulátorok teljesítményének kezelésében, valamint a navigáció és a szórakoztatás terén. Korábban az autógyártók szoftvereik nagy részét olyan cégektől licencelték, mint a Microsoft, a Google vagy a Blackberry. Az elektromos és önvezető járművek elterjedésével azonban egyre több gyártó kezdett házon belüli operációs rendszereket fejleszteni.
Az ellátási gondok a Toyotát sem kímélték, 2021 a japán gyártónak sem volt rózsás év: az előrejelzések alapján a negyedik negyedévre vonatkozóan a vállalat 31 százalékos visszaesést fog jelenteni. Az elemzések alapján azonban a GM még ennél is nagyobb (a Cox Automotive számításai szerint 46 százalékos) visszaeséssel nézett szembe ugyanebben az időszakban, így a Toyota megszerezheti a vezető pozíciót.
A GM közel egy évtizeden keresztül volt vezető az amerikai piacon. 2005-ben a Toyota még negyedik helyen szerepelt, a GM, a Ford és az akkori DaimlerChrysler 57 százalékot haraptak ki a piacból. 2021-ben ugyanennek a triónak (a Chryslert azóta a Stellantis tulajdonolja) részesedése már csak 38 százalékra esett. Ha a Teslát is hozzáadjuk, mint amerikai gyártót, a teljes részesedésük a hazai piacon 40 százalékot tesz ki. (A Daimler 2007-ig futott DaimlerChrysler néven, azóta ismét Daimler néven működik.)
A Toyota és a GM legfrissebb jelentése egyaránt kedden jön majd ki.
Borítókép: A Toyota hidrogénmotoros autója, a Mirai. Forrás: Wikimedia Commons