Sikertörténetről hallhatott a Forbes Roadshow győri közönsége: Matusz Balázs, a róla elnevezett Zrt. alapítója mesélte el, hogy lett vendéglátósból vadhús-beszállító, majd a minőségi éttermek általános húsbeszállítója. Még ezen a piacon is tudott fejleszteni. Új iparágakkal is próbálkozott, van, ami bejött, van, amit inkább bezárt. De levonta a tanulságokat.
Matusz Balázs. a Matusz-Vad alapítója volt a Forbes Roadshow győri állomásának vendége. Amikor kirakta a cégtáblára saját nevét nem gondolta volna, hogy vállalkozásából egyszer ekkora cég lesz.
Matusz Balázs a Forbes Roadshow győri állomásán (Fotó: Egyed Péter)
Eredetileg a vendéglátásban dolgozott, francia étterme volt Győrben, de megunta, hogy nincs lehetősége növekedésre. „Volt ott 15-20 asztalom, hiába csinálom jól a dolgom, ezt tudom megtölteni. Ennél többet szerettem volna, láttam, hogy hiányzik a vadhús az éttermeknek: az Arabona áruház aljában lehetett a hűtőben vásárolni A ragút meg B ragút, ennyi”.
Meglátta a piaci rést, elindította a vadhúsfeldolgozó-üzemét. De csak két évig foglalkozott kifejezetten ezzel, mikor már Szombathelyre is szállított, rájött, hogy más is befér a portfólióba, csirkével, pulykával, sertéssel kezdett foglalkozni, minden jött egymás után. Alapvetően mélyhűtött termékekkel foglalkozik, de két éve friss termékeket is forgalmaznak, a steaknek való húsokat például Argentínából és Brazíliából hozzák. Munkáját már díjazták is, az indoklás az volt, hogy új iparágat alapított.
Cége tavaly 10 milliárd feletti árbevételt és 140 milliós üzemi eredményt hozott, idén 10 százalék feletti növekedésre számít. Balázs szerint a piacuk is szépen bővül: az igényes vendéglátást célozzák, és Magyarországon sokat fejlődött a gasztronómia, az emberek egyre jobban érdeklődnek a minőség iránt. Kijöttek a válságból, fejlesztik a portfóliót. „Az anatómia határokat szab, nem lehet feltalálni a sertésnek új részét” – mondja. Van, amiben lehet újítani létrehoztak egy szuvid termékcsaládot: ezek vákuumban párolt alapanyag, amivel az ízek jobban megmaradnak, de van másik előnye is a technológiának: a munkaerőhiánytól küzdő vendéglátóhelyek megbízhatnak egy betanított munkást is az elkészítéssel, akkor is jó minőségű étel kerül az asztalra. Viszont ezek azért nem teljesen kész termékek, az éttermeknek például a fűszerezéssel megmaradhat az egyéniségük.
Balázs mára más iparágakba is belekóstolt. Van egy négycsillagos hotelje. És próbálkozott ásványvíz-palackozóval is, ez az üzlet nem jött be: 140 milliót bukott rajta, aztán kiszállt. Úgy gondolja, a géppark, amit megvett sem volt elég jó, és jobban kellett volna figyelnie az értékesítésre is. „A tanulság az, hogy jó, ha alulról tud elindulni az ember, ha minden munkafázist ismer, nem tudják megvezetni.”