Jövő június körül nyit meg a Westendben a Crowne Plaza Budapest, az Intercontinental Hotel Group üzleti hotelmárkája. A brand nem ismert Magyarországon, jó kérdés, mennyire éri meg a járvány idején új üzletbe vágni.
Húsz év után hagyja ott a Hilton a Westendet: a szálloda helyére már meg is érkezett az utód a Nyugati pályaudvarnál. A Westendet is üzemeltető Gránit Pólus Management Zrt., amely a Demján család tulajdonában van tavaly tendereztette meg a Westend City Centeren belül lévő szálloda üzemeltetési jogát. Több szereplő, köztük a Hilton is indult az üzemeltetési jogért, végül az Intercontinental Hotel Group (IHG) itthon eddig ismeretlen lánca, a Crowne Plaza Hotel lett a befutó, ő szerződik a West End Szállodaüzemeltető Kft-vel. Az ingatlan marad a Gránit Pólus Csoport tulajdonában, a vállalat
a következő két évben, több ütemben 10 millió eurót (több mint 3,6 milliárd forintot) költ a renoválásra.
A Crowne Plaza Hotel a világ egyik legnagyobb, üzleti utazókra specializálódott szállodalánca. Több mint 60 országban több mint 400 egysége üzemel közel 120 ezer szobával. A járvány ellenére rapid növekedésben vannak közel 100 új hotel átadása már célegyenesben van. Az IHG-nak két szállodája már van itthon: a luxusbrand, az Intercontinental a Széchenyi Térnél, valamint a mainstream szálló, a Holiday Inn Budaörsön. Emellett 2022-ben nyílik egy új Holiday Inn Express, idénre ez lett a legjövedelmezőbbé váló márka.
A vállalatnak csoportszinten a járvány előtt elég jól ment: a bevételek folyamatosan nőttek. Aztán a koronavírus szinte padlóra vágta a teljes ágazatot: a hotelek jövedelmezőségének egyik legfontosabb mérőszáma, a rendelkezésre álló helyre jutó bevétel (RevPAR) az IHG esetében éves bázison a felére esett az őszi negyedévre. Jó kérdés, hogy ilyen környezetben mennyire éri meg bármiylen befektetés.
Az előrejelzések felemásak: az optimisták szerint jövő nyárra már jelentősen korrigálhat a turisták száma, a pesszmisták még 2022 nyarát is temetik. Budapesten gyakorlatilag a ferihegyi reptér forgalma az indikátor: ha sokan érkeznek a reptérre, a pesti hoteleknek is jól megy. A reptéren most biztos, hogy karasztrofális a helyzet: szinte naponta veszik ki járataikat menetrendjükből a légitársaságok, várhatóan november 20. és december 10. között jön el az újabb mélypont a budapesti forgalomban is.
Megkérdeztük a Crowne Plaza Hotel magyar menedzserét, Maurice Janssent pár részletről. A menedzser közel 15 éve a szállodaiparban dolgozik, Budapestre alig egy hónapja érkezett meg, de már határozott véleménye van: a főváros elrendezése Párizst, építészeti hagyományai Bécset, monumentalitása Rómát juttatják eszébe. Maurice-szal a járványhelyzet miatt Zoomon beszélgettünk.
Forbes.hu: Mit csinál egy hotelmenedzser, amikor épp a világjárvány miatt alig üzemelnek a hotelek?
Maurice Janssen (MJ): Az üzlet nemcsak abból áll, hogy pénzt keresünk (nevet). Az is beletartozik, hogy tudunk-e pénzt spórolni, amikor kell. Foglalkozni kell például az épülettel – mit lehet tenni vele, hogy olcsóbban üzemeltethessük, milyen rendszerek üzemelnek benne, amik lekapcsolhatóak. Emellett foglalkozni kell a csapattal, motiválni őket ebben a helyzetben is, ez is a menedzser feladata.
Forbes.hu: Elsőre furán hangzik, hogy épp a járvány közepén érkezik Budapestre egy olyan hotelmárka, ami eddig ismeretlen volt.
MJ: Az együttműködés az Intercontinental Hotels Group (IHG) és a Gránit Pólus Management közt hónapokkal a járvány előtt kezdődött. A Gránit Pólus a Hiltonnal való együttműködés után modernizálni akarta az ingatlant, felzárkóztatni a XXI. századba, ehhez bennünk találták meg a partnert. Amúgy pedig pont most érdemes befektetni, amikor a hotelek kihasználtsága a padlón van. Senki sem tudja, mikor ér véget a járvány, de a legtöbb előrejelzés szerint jövő év derekára lesz elég vakcina és visszatérhet az élet a normalitásba.
Forbes.hu: És miért pont a Crowne Plaza Hotel érkezik? Az IHG-nak több márkája jelen van már az országban: az Intercontinental Hotel, a Holiday Inn, 2022-ben pedig nyílik a Holiday Inn Express.
MJ: A Crowne a világ egyik legnagyobb üzletihotel-brandje, több mint 60 országban vagyunk jelen. Nemcsak prémium lakhatást biztosít a hotel, de üzleti szolgáltatások széles körét is. A régióban több országban, Csehországban, Ausztriában és Szlovákiában is jelen vagyunk, Magyarországra most lépünk be. Azt gondoltuk, hogy itt a Westendben az elhelyezkedés és az ingatlan kettőse jó lehetőséget ad.
Forbes.hu: Mit jelentenek itt az üzleti szolgáltatások? Üzletemberként mit tehetek meg a Crowne-ban, amit az IHG többi márkájánál nem?
MJ: Nyilván a többi brandünk, mondjuk az Intercontinental is fel van készülve az üzleti útra érkezőkre, de különböznek a szterdjei. Míg az Intercontinentalnál a személyzet munkája és mentalitása és minden szolgáltatás a szabadidős utazókra összepontosít, addig a Crowne-nál az üzletemberekre. Olyan különbségeket kell elképzelni, hogy például a Crowne Plaza Hotelben sokkal több lesz a konnektor, hogy az eszközöket könnyen lehessen tölteni.
Forbes.hu: Visszavárják a régi látogatói kört vagy az új márkával új közönség is érkezik?
MJ: A hotel elhelyezkedése miatt biztos jönnek vissza régiek, de a vendégkör egy része követi a régi brandet. Ugyanakkor arra számítunk, hogy a Crowne Plaza neve bevonza majd az üzleti látogatók egy jó részét.
Forbes.hu: És a személyzet a régi vagy az új lesz?
MJ: Megpróbáltunk minél több embert megtartani a régiből és átképezni őket – nyilván ők egy korábbi márkának dolgoztak, amelynek saját elvárásai és munkamódszerei vannak. Tudják, hogyan kell magas minőségben szolgáltatni, de meg kell tanulniuk a IHG személyzeti mentalitását és szabályait.
Forbes.hu: Mire számítotok az utazási hajlandóság terén? Visszatérnek a turisták, vagy benne marad a félelem az emberekben?
MJ: Nyilván idő lesz, de visszapattan. A vendégeink egy jelentős része, de épp a barátaim is alig várják, hogy újra utazhassanak. Jövő év közepére meglehet a vakcina, így a korábbi utazók többsége biztosan útra kell megint: jövő év a visszarázódása, 2022-23-ra pedig visszatérhetünk oda, ahol a járvány előtt voltunk.