Rohamtempóban terjeszkedik a távoli ügyfélazonosítással foglalkozó magyar cég. Országszerte helyeznének ki mobilpontokat, amivel az ügyintézést gyorsítanák. A szoftvert fejlesztő cég tulajdonosi szálai egészen a miniszterelnök vejéig vezetnek.
Nonstop nyitva tartó posta, bankfiók, kormányablak vagy egyszerre mindhárom egy helyen, várakozás nélkül – ezt ígéri a FaceKom nevű, videóalapú ügyfélazonosítással foglalkozó cég fejlesztése.
Az úgynevezett FaceKom Pontokon egy kabinra hajazó mobilszobát helyeznek el, ahol többféle ügyintézést bonyolíthatunk le. A mobilszobákban kamera bankkártyaterminál, ujjlenyomatolvasó és mérleg is megtalálható – mindez speciális világítással, hogy a szoftver könnyedén felismerje az arcot. A FaceKom azt állítja, a mobilos vagy számítógépes digitális ügyintézéshez képest az az előnyük, hogy a távoli ügyfélazonosításhoz szükséges elrendezéssel és eszközparkkal látják el a kabinjaikat. Az okmányolvasó és az ujjlenyomatolvasó az eddig a kormányablakban intézett ügymenetekben, a címkenyomtató és a mérleg a postai küldemények feladásában segítenek. A cég közleményéből nem derül ki, milyen módszerrel – például időpontfoglalás – küszöbölnék ki a kígyózó sorokat.
A 2012-ben alapított cég 2016-ban kezdte el fejleszteni a távoli digitális-ügyfélazonosító szoftverét, amit azóta számos itthoni bank, köztük az OTP Bank, a Raiffeisen és az UniCredit is használ. Azóta bővültek távoli ügyfélátvilágítás, elektronikus aláírás és szerződéskötéshez használható rendszerrel,
de az ügyfélkapuban található arcképes azonosítás is a FaceKom fejlesztése.
Országszerte plázákban, forgalmas csomópontoknál, egyetemeken helyezik el az ügyintézőkabinokat a következő hónapokban, de a pontos ütemezést még nem közölték. A 24.hu értesülése szerint a cég egyelőre nem állapodott még meg a Magyar Postával, de más országok postai szolgáltatóival már egyeztetnek. Hiába használják a cég szoftvereit a bankszektorban és a közigazgatásban, pontosan azt sem tudni, hogy milyen ügyeket lehet majd elintézni az ország különböző pontjaira kikerülő mobilszobákban.
Megnégyszerezett bevétel – három év alatt
Habár 2020 óta használható az arcképes ügyfélazonosítás az ügyfélkapuban, a FaceKomról eddig keveset lehetett hallani. Alapítója és ügyvezető igazgatója Bodnár Zsigmond (Vasvári Vivien influenszer újdonsült férje). A FaceKomnban Bodnárnak a Meet.world Kft.-n keresztül kisebbségi, 20 százalékos tulajdonrésze van. A Meet.world főtevékenysége a cégadatok alapján számítógépes programozás, egyúttal évek óta nem volt bevétele.
A FaceKom nagyobbik, 80 százalékos tulajdonrésze jelenleg a Central European Magántőkealaphoz tartozik. Először 2021-ben az Equilor I. Magántőkealap, majd egy évvel később a Central European Opportunity Magántőkealap szállt be Bodnár cégébe, amit az Equilor Alapkezelő Zrt. kezel,
és ami több szálon kötődik Orbán Viktor vejéhez, Tiborcz Istvánhoz.
Az alapkezelő hivatalosan nem része a Tiborcz-portfóliónak, viszont a BDPST Group azzal, hogy a Gránit Bank nagytulajdonosa lett, érdekelt a Diófa Alapkezelőben és az Equilor Befektetési Zrt.-ben is. (Az Equilor Alapkezelő Zrt. és az Equilor Befektetési Zrt. egyébként ugyanabban az irodaházban működik.) A FaceKom egyébként tavaly két hatvanmilliós közbeszerzést is elnyert. (Akkor még TechTeamer Kft. néven.)
A vállalat erőteljesen terjeszkedett az utóbbi három évben, ami az árbevételükben is visszaköszönt.
- 2019-ben még 379 milliós árbevétellel és 60,9 milliós adózott eredménnyel,
- addig egy évvel később már egymilliárdos bevétellel, 474 milliós profittal zárták az évet.
- 2021-re a bevételük kis híján 1,7 milliárdra rúgott és 716 milliós eredményt értek el.
Nemcsak itthon, a szomszédos országokban is jelen vannak, 2020 óta román, szerb és horvát ügyfelekkel bővültek. A régiós terjeszkedés után Európában is erősödnének, a FaceKom tavaly jelentette be, hogy a Budapesti Értéktőzsdére készülnek.
FRISSÍTÉS: A cikk korábbi verziójában azt állítottuk, hogy az Equilor Alapkezelő Zrt. többségi tulajdonosa az Equilor Befektetési Zrt., az utóbbi viszont már nem tulajdonosa az Equilor Alapkezelőnek. A hibáért elnézést kérünk.