A Vraylar amerikai értékesítése nagy pozitív meglepetés, rekordra pörgette a Richter éves bevételét és nyereségét is. Bővült a cég nőgyógyászati palettája, itthon viszont alulteljesítette a piacot.
Nagyon jól sikerült a Richternek a tavalyi év, a járvány okozta megtorpanás csak átmeneti volt, a negyedik negyedévre már rekordot ért el a gyógyszervállalat. Különösen bevált a gyógyszeróriásnak a Cariprazine (Amerikában: Vraylar) nevű atipikus antipszichotikum értékesítése, ami csúcsra pörgette az árbevételt és a profitot is.
A Richter saját fejlesztésű termékéről, a cariprazine-ról a Forbes 2015. decemberi számában írtunk hosszabb sztorit: ez egy úgynevezett atípusos antipszichotikum, melyet I. típusú bipoláris betegséghez társuló mániás vagy kevert epizódokkal diagnosztizált, illetve skizofréniában szenvedő felnőtt betegek kezelésére alkalmaznak. A cariprazine (néhol Vraylar néven) év végén már 38 országban volt elérhető világszerte. |
Az utolsó negyedév árbevétele 150,4 milliárd forintos lett, bőven az elemzői várakozások fölött. Ez robosztus, bő kilenc százalékos növekedés a harmadik negyedévhez képest – áll a BÉT oldalán közzétett gyorsjelentésben. Az éves árbevétel 566,7 milliárd forintos lett, bő 11, százalékos növekedés 2019-hez képest, míg
az adózott eredmény 106 milliárd forint felett alakult, bő duplája a 2019-esnek.
Itthon alulteljesítette a piacot
A Richternek egyértelműen bejött az amerikai piac. Csak a Vraylar royalty árbevétele közel 80 milliárdot hozott és további 8 milliárd forintnyi mérföldkő bevétel kapott a Richter az Abbvie-tól, az amerikai értékesítési partnertől. A Vraylar miatt már az unió és a volt szovjet tagállamok után az Egyesült Államok a Richter harmadik legnagyobb piaca.
Hiánycikk a Túró Rudi Londonban, de legalább a Richter neve egybeforrt az orosz gyógyszeriparral
Itthon viszont alulteljesítette a piacot a Richter. A BÉT oldalán közzétett jelentés szerint hazánkban tavaly 3,2 százalékot növekedett a gyógyszerpiac, a Richter forgalma viszont csak egy százalékkal. A gyógyszercég piaci részesedés szerint az ötödik helyen áll a hazai rangsorban, a vényköteles patikai piacot tekintve viszont a második legnagyobb forgalmazó.
Bővült tavaly a nőgyógyászati paletta is, év elején megvették a Janssen fogamzásgátló tapaszát, az Evrát, amivel Orbán Gábor vezérigazgató szerint a Richter vált a legszélesebb körű női fogamzásgátló megoldásait nyújtó vállalattá. A nőgyógyászati készítmények elsősorban Oroszországban, Kínában és az Egyéb országokban növekedett, Magyarországon és az Unióban pont csökkent.
Közel 80 milliárdos üzletet kötött a Richter, ötévente egyszer van ilyen
Borítókép: Bogsch Erik, a Richter Gedeon igazgatóságának elnöke. Fotó: Forbes archív / Krasznai Zoltán