A magyar Ubernél futó taxisok részben a magyar, részben pedig egy uniós cégnek is fizetnek jutalékot, ez pedig kicsit bonyolítja az áfabefizetéseket.
Mi történt? A Niveus Consulting Group tanácsadó cég a Forbes.hu-nak küldte meg kommentárját arról, milyen adózási kérdéseket vet fel az Uber megjelenése. A fuvarmegosztó cég 8 év után tért vissza a magyar piacra, a részletekről a Forbes.hu is kérdezte a feleket.
Miért fontos ez? Múlt héten indult újra hivatalosan is, immár új formában, a magyar Főtaxi leánycégével partnerségben az amerikai fuvarmegosztó Budapesten. A csavar az, hogy ezen a piacon az Ubernek hatósági áron kell szolgáltatnia a fuvarokat úgy, mint minden más taxis cégnek, emellett a budapesti szabályoknak megfelelően a kocsik is sárgák.
Mi következik ebből? A Niveus szerint az Uber konstrukciója kicsit bonyolultabb lesz, mint a konkurens Bolté (lásd lejjebb).
- A taxisok részben egy magyar cégnek fizetnek (aki természetesen áfával növelten állítja ki a számlát), részben pedig az Uber EU-s leányvállalatának fizet jutalékot, amiről áfát nem tartalmazó számlát kap. Ez után itthon kell megfizetni az áfát.
- A tanácsadó szerint az általános áfaszabályok alapján fizető vállalkozóknak ez nem lesz probléma, de az alanyi menteseknek oda kell figyelniük erre, azaz nekik ugyanúgy be kell fizetniük. Különösen azok figyeljenek, akik eddig a Főtaxitól kaptak csak számlát.
- Ez nem csupán adminisztratív terhet jelent (ebben könyvelő tud segíteni), de úgy kell tervezni, hogy az Uber által hirdetett jutalék nettó összeg, ezen felül a költségekbe bele kell tervezni az áfát (amit alanyi mentes adózók nem vonhatnak le).
Mit mond az Uber? Azok a sofőrök, akik a platformjukat használják, csak az Ubernek fizetnek szolgáltatási díjat az Uber által nyújtott szolgáltatásokért cserébe. Mivel a sofőrök független vállalkozók, saját adózásukért maguk felelnek.
Előzmények. Az észt székhelyű rivális, a Bolt a helyi taxis szabályok miatt úgyszintén nem vegytiszta fuvarmegosztóként működik Magyarországon, velük kapcsolatban tavaly merült fel a kérdés, hogy szabályos-e az, ahogy a Bolt a taxisoknak számláz. A Niveus szerint akkor a válasz az volt: a Bolt szabályosan jár el, a taxisok pedig sokszor alanyi adómentesek voltak, így nem feltétlen tudhatták, hogy nekik áfát kell fizetniük a külföldi cég részére kifizetett jutalék után.
Kontextus. A Főtaxi a 71 éves magyar milliárdos, Nagy Elek érdekeltsége, a Forbes legfrissebb milliárdostlistája szerint a 26. leggazdagabb magyar. Mint ismert, az Uber 2016 elején kivonult a magyar piacról, miután számukra kedvezőtlen szabályozások születtek a magyar taxisok nyomásgyakorlása után. Ironikus módon most pont a taxisokkal együttműködve tért vissza a cég.