Űrközpontot csak akkor építünk, ha kijön a matek, és nem milliárdokból. Kötelezővé tennék az éttermekben a pelenkázót és duplájára emelnék a turizmusban a béreket. Interjú Guller Zoltánnal, a Magyar Turisztikai Ügynökség első emberével a várható újdonságokról, és újabb turisztikai attrakciókról. Érdekel az egész interjú? Vedd meg a lapot, holnap jelenik meg!
A teljes interjú a Forbes e hét szerdán (holnap) megjelenő számában olvasható teljes egészében.
A szerdán megjelenő legújabb Forbes borítója.
A Magyar Turisztikai Ügynökséget a Magyar Turizmus Zrt. helyett hozta létre a kormány tavaly, az ágazati kérdésekkel foglalkozó szervezetet hátterét a fejlesztési tárca biztosítja.
A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) komolyan veszi a helyi ötleteket és megvizsgálja, hogy egy-egy új turisztikai attrakció létrehozása mennyi költséggel jár, sőt, nemzetközi standardok alapján a fenntarthatóságot is vizsgálják – mondta el az e hét szerdán standra kerülő, legfrissebb Forbes magazinnak az ügynökség vezérigazgatója, Guller Zoltán. „Meg tudjuk mondani azt, hogy típustól függően mennyibe kerül egy négyzetméter múzeum vagy egy hektár élménypark”.
A közelmúltban nagy port kavart a hír, hogy a kormány milliárdokért űrközpontot és üveghidat építene, de Guller szerint a számok itt az egész térség fejlesztését jelentik, másrészt a mateknak mindenképp ki kell jönnie, hogy a tervekből valóság legyen.
„Egy attraktív központ négyzetméteráron 500 ezer és 1 millió között lehet, ha építünk valami nagyon menő dolgot. De ha a BMW-múzeumot tekintjük plafonnak, 6 millió per négyzetméter, ez a belső tartalomtól függ. Vizsgáljuk.
Az űrközpontnak nincs még költségvetése, de az üveghídnak például van. De csak akkor fog megépülni, hogyha kijönnek a számok, lesz odavezető út, lehet hol lakni, lehet mit enni, tehát a desztinációs szemlélet minden egyes eleme érvényesülni fog.”
Az Ügynökség szeretné elérni, hogy a Balatonra belső égésű motorral ne lehessen fölmenni. A balatoni régió 365 milliárd forintot kap a jövőben, főleg összetett közlekedésfejlesztésre megy ez a pénz, mert Guller szerint a „mobilitás roppant fontos” a tó körül. Egyelőre keresik, hogy hol, milyen programmal épülhetne föl akár több tematikus élménypark is a tó körül. Guller arról is beszélt a Forbesnak, Budapest környékén is elférne egy nagyobb turisztikai látványosság, egyelőre keresik és számolják, mi lehetne megtérülő beruházás.
Az Ügynökség májusban jelenti be családbarát programját is. „Van egy-két elem, amelyet kötelezővé fogunk tenni. Emeljünk ki két dolgot: például egy étterem vagy szálloda ne működhessen pelenkázó asztal nélkül, de kötelező elem lesz a gyerekszék is.”
Az MTÜ szerint elfogadhatatlan, hogy miközben az állam költ az országmarketingre, áfát csökkent, a vendéglátóhelyeken nem mindenhol vannak bejelentve az alkalmazottak, a bérek pedig „elfogadhatatlanok”.
„Szerintünk nem ördögtől való az a célkitűzés, hogy 2018-tól az ágazatban dolgozók átlagkeresete duplázódjon meg.”
Nem fért be a nyomtatott kiadásba, de Guller beszélt arról is az AirBnb kapcsán, hogy a „rövid távú lakáskiadáshoz biztosan hozzá fog nyúlni a kormányzat”, mint mondta, a lehetséges limitek esetleges bevezetésével biztosan megvárják, hogyan dönt majd erről ősszel az Európai Bizottság. „Semmiképp sem drasztikus intézkedések várhatóak, de figyelve a többi európai városra, érdemes volna Budapestnek is ezzel foglalkozni.” Cél lehet, hogy a lakástulajdonosok, akik most jól keresnek a turistákon, inkább hosszú távon adják ki a lakásaikat.
A Magyar Turisztikai Ügynökség javaslata alapján a kormány három kiemelt turisztikai fejlesztési térség (Balaton, Sopron-Fertő és Tokaj, Felső-Tisza, Nyírség) létrehozásáról döntött. 2022-ig több, mint 500 milliárd forint hazai és uniós pluszforrás jut az ágazatnak. A már kapható legfrissebb számunkban öszeszedtünk 10 attrakciót, ami a közeljövőben megvalósulhat.
A teljes interjú a szerdán megjelenő Forbes-magazinban olvasható!
A borítóképen Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója. Fotó: The Orbital Strangers Project.