Itt a Souldrops, hosszú idő után az első magyar mosó-és tisztítószer. Környezetbarát, és a legjobb minőséggel konkurálnak.
Bóna Richárd 17 évet dolgozott egy olajipari multinál, ahol mindenféle pozíciót betöltött, a lokáltól a globál előtagig bezárólag – „csak akasztott ember nem voltam” – mondja ő. Aztán szép napon rájött, hogy úgy kiégett, mint egy ausztrál bozót. A kivezető út egy vállalkozás elindítása lett volna, már régóta érett benne az elhatározás, de a véletlen szerencse kellett ahhoz, hogy ez meg is valósuljon.
Egy kolléganőjével beszélgetett a terveiről, amikor kiderült, hogy a nő férje egy ügyes vegyész. Össze is hozott egy találkozót Richárddal, és gyorsan kiderült, hogy egy húron pendülnek Gyimóthy Gáborral (a férj). „Ő nem annyira a szavak vagy a tárgyalások embere, de zseniális szakember” – mondja Richárd.
Lukács Ádám, Bóna Richárd, Gyimóthy Gábor
A kezdő ötlet a business-to-business molekulafejlesztés lett volna. Mivel Richárd kellően hosszú ideig dolgozott óriáscégnek, pontosan tudta, hogy hol vannak azok a pontok, ahol meg lehet őket előzni. „Rájöttünk, hogy meg tudjuk oldani a fogyasztóknak történő értékesítést is, és a termékbevezetés sokkal gyorsabb lehet, hiszen nincs az a multis háttér, ami miatt külföldi engedélyekre kéne várni.”
A befektetőt a harmadik cégtárson, Lukács Ádámon keresztül találták meg. Ádám korábban is foglalkozott pályázatokkal, az ő ötlete volt, hogy ne sima, 20-25 milliós befektetésre célozzanak, hanem próbáljanak megakasztani egy kockázatitőke-befektetőt. Így került képbe az Hiventures állami kockázati tőkealap-kezelő. „Első körben meg kellett győzni az alapot, hogy képesek vagyunk a vállalásainkat tartani, hogy mi vagyunk azok a srácok, akik végig is tudják vinni, amit kitaláltak.” Richárd szerint a bankkal egyszerre könnyű és nehéz együtt dolgozni.
„Rugalmasak voltak, együtt alakítottuk ki azokat a mérföldköveket, amiket el kell érnünk ahhoz, hogy lehívhassuk a következő összeget, viszont amit leírtunk papírra, attól 0 százalékban térhetünk el.” – mondja Richárd. A befektetett összeg több mint kétszázmillió forint volt, de Richárdék optimisták, szerinte akár már egy év után megtérülhet a befektetés. „Nem titkolt célunk, hogy kivásároljuk majd a Hiventurest”.
A forbes.hu kérdésére Kisgergely Kornél, a Hiventures vezérigazgatója elmondta: “Örülünk, hogy a Souldrops kapcsán egy társadalmilag is hasznos magyar vállalkozás fejlődésében vehetünk részt. A befektetési döntésben az alapítók hozzáállása és szakmai hátterének köszönhető nem mindennapi termékfejlesztésnek, illetve jövőbeni növekedési potenciálnak is jelentős szerepe volt.”
Import molekula
A mosószer összetétele kőolajszármazéktól mentes, szóval a bolygó már mindenképpen jól jön ki a vállalkozásból. A termék fejlesztése közel egy évet vett igénybe, ráadásul van egy molekula, amit csak az Államokból tudnak importálni. „Az Ariel minőséget kell hoznunk, de Eco label minőségben” – jelenti ki Richárd. De az összetevők miatt csak a nagyon tudatos vásárlók vesznek meg bármit is, és ezzel ők is tisztában vannak, úgyhogy rámentek a designra – meg az árra.
„Ez az ipar rendkívül konzervatív. A tisztítószerek, mosószerek csomagolása, formája alig változott a nyolcvanas évek óta, mindenki a Barátok közt epizódok közötti műsorsávban tolja inkább a reklámokat, magára a termékdesignra nem költenek. Tudtuk, hogy nekünk nem lesz többszáz millió forintunk ilyen sulykolós reklámokra, úgyhogy olyan designt kellett találnunk, ami leugrik a polcról”
A Souldrops a piacon legmagasabb minőséget mutató Ariel mellé akar felzárkózni, de árazásban alatta maradnak. „Jelenleg az Ariel és a Persil a legdrágább, a középárasnak a Henkeltől a Tomi mondható. Mi egy kicsit a Tomi fölé, de az Ariel alá lőttük be árainkat.” -mondta az ügyvezető igazgató.
A következő lépcső a külföldi terjeszkedés lehet. Most még csak a Tesco üzleteiben lehet kapni a termékeket, de ha a következő pár hónapban azokat a számokat hozzák, amiket a Tesco elvár, akkor az üzletlánc már jelezte, hogy négy másik országban is a polcokra tennék a Souldrops termékeket.
Kipróbáltuk
Amikor a Souldrops két mintaterméke megérkezett az asztalomra, a szerkesztőség tagjai egyből gyanakodva méregetni kezdték a kissé minimalista, enyhén molett, de határozottan egyedi kinézetű palackokat – a színvilág tényleg horogra akasztja az ember szemét, de mivel eddig minden mosószeres flakon egyformán nézett ki, elsőre meg nem mondta róla senki, hogy mit tartalmaz – egy tipp szerint még akár gyúrós fehérjeport is lehetne árulni benne.
Az illat abszolút kellemes, bár nem agresszív, teregetés után nem éreztem azt, hogy a szobába lépve egy aromakamrás csakratisztításra jöttem. Plusz pont, hogy hazai, meg az, hogy nincs benne kőolajszármazék.
Rikítónak rikító, szokatlannak szokatlan, biztos, hogy leugrik a polcról – a kérdés csak az, hogy elkapják-e a vásárlók, mi szurkolunk neki!