Két öreg bor és egy több éves barátság eredményeként született az ötlet: mi lenne, ha színházba is olyan egyszerű lenne eljutni, mint moziba? Ha akár fél órával az előadás kezdete előtt elég lenne jegyet venni, és ráadásul fél áron is hozzá tudnánk jutni? Limbacher Tivadar és Szabadkai Attila tíz éve alapították a Ma este színház! nevű oldalt, és azóta már több mint 800 ezer last minute színházjegyet adtak el online.
„Ahogy a legenda tartja, Attilánál találkoztunk este nyolckor egy-egy üveg borral. Még napközben elhatároztuk, hogy Attila készül három ötlettel és én is készülök három ötlettel. Leülünk és éjfélre egyrészt megisszuk a két üveg bort, másrészt abból a hat ötletből kiválasztjuk azt, amit megvalósítunk közös vállalkozásként – Limbacher Tivadar arról, hogyan döntötték el, hogy belevágnak a Ma este Színház! projektjébe.
A többi ötlet között volt például műhullámos szörfpálya is, amit Győr mellé építettek volna meg, de ehhez legalább 8–10 milliárd forint pályázati- vagy befektetői pénz kellett volna. Így akkor ezt elvetették, de Attila máig egyik kedvenc sportja a szörf, így ezt a tervet még, ha csak félig viccből is, de dédelgetik.
A Ma este Színház! ötlete mellett a két üveg bor és a több évnyi barátság után az alábbi szempontok miatt döntöttek: legyen olyan, amivel értéket teremtenek, ha lehet, akkor legyen egyben kultúrmisszió is, mindketten tudjanak hivatástudattal és szerelemprojektként tekinteni rá, tudjanak mellette utazni és digitális nomád életet élni, skálázható és emellett automatizálható is legyen a rendszer, arra az esetre, ha egy kéthetes internetmentes övezetbe mennének dzsungeltúrára.
Ezt az elmúlt tíz évben sikerült is tartaniuk. Attila és Tivadar, a Ma este Színház! két alapítója bejárták a világot, és emellett elérték, hogy ma már Magyarország százötven színházából százharminc a partnerük.
A Maesteszinhaz.hu-n havonta már körülbelül 12 ezer last minute színházjegyet adnak el. Az előadás előtti nap este 9 órától egészen az előadás kezdetének percéig vásárolhatják meg az érdeklődők a jegyeket online féláron.
Az oldal nem csak azoknak ad hozzáadott értéket az életükhöz, akik amúgy nem engedhetnék meg maguknak a teljes árú jegyet, vagy ha nem lenne az oldal, akkor nem biztos, hogy elmennének színházba, hanem azoknak is, akik szeretik a spontaneitást.
Van, aki reggel még a Ma este Színház! online felületét böngészi, és estére már élete első operáján vagy éppen jamaicai dobestjén ül.
„Az volt a célunk, hogy azokat vigyük be a színházba, akiknek az a döntés, hogy aznap este moziba menjenek-e, vagy színházba. Ugyanolyan könnyűvé tettük a színházba járást, mint hogyha moziba mennél. Ezt nem kell hetekkel előtte eldönteni, hogy elmész egy előadásra, akár egy órával előtte is kitalálhatod, hogy aznap színház lesz a program, mindezt a félár miatt körülbelül egy mozijegy áráért megteheted” – mondja Attila.
A legtöbb magyar színház az első év végére partner lett
Tivadar és Attila barátsága egy online, számítógépekkel foglalkozó blogon indult, ahol mindketten nagyon aktívak voltak. Mivel Attila Pécsen, Tivadar Budapesten tanult, így az első két évben csak online tartották a kapcsolatot a közös érdeklődési körül miatt. Attila közgazdaságtan, Tivadar szociológia és nemzetközi tanulmányok szakon végzett.
Sokszor felmerült köztük a téma, hogy „kellene valamilyen vállalkozást csinálni együtt”. Ennek akkor jött el az ideje, amikor Tivadar hazaköltözött egy néhány éves brüsszeli tartózkodás után, Attila pedig úgy érezte, hogy szeretne továbblépni az Ernst and Young kockázatelemzési tanácsadói pozíciójából.
„Írtam egy listát a lehetséges parterekről, begyakoroltam, hogy mit fogok mondani, majd elmentem az Újpesti Művelődési Házba. Elmondtam, hogy mit szeretnék, és erre azt válaszolták, hogy Tök jó, legyen!” –mondja Tivadar a legelső partnerről.
Nem sokkal ezután csatlakozott a Katona József, a Belvárosi és a Vígszínház is. Az első év végére a magyar színházak 70–80 százaléka már partnerük volt. Ma este Színház! oldalán az első jegyet tíz éve, 2011. december 9-én értékesítették. Azóta több mint 800 ezer, amúgy üresen maradó hely talált gazdára az oldalon.
A legtöbb színház azonnal nagyon pozitívan fogadta az ötletet, de néhányuk attól félt, hogy a platform miatt előbb-utóbb mindenki átáll az utolsó pillanatos jegyvásárlásra és néhányan úgy voltak vele, hogy „inkább legyen félig üres a nézőtér, minthogy féláron adják a jegyeket.”
A Ma este Színház! alapítói szerint az előbbi azért irreális félelem, mert aki nagyon szereti a színházat, az inkább megveszi két-három hónappal az előadás előtt a jegyet, ugyanúgy, mint akik rajonganak az autóversenyért, ők is jó előre szeretik bebiztosítani a futamon a helyük. Az utóbbi gondolatmenetet pedig szimplán nem értik.
Nem mennek külföldre, de a koronát sikeresen túlélték
Az indulás után nem sokkal a Ma este Színház! 30 százalékos tulajdonrészéért egy nagyságrendileg családi ház árát kitevő befektetést kaptak. DTM Investment Zrt. azért szállt be, hogy külföldre vigyék a projektet, de ez végül az országonkénti teljesen más szabályozási rendszer és eltérő színházkultúra miatt nem valósult meg.
„A vírus betörésekor a színházak zártak be először, és nyitottak újra legutoljára” – mondja Tivadar. Az első hullámban három hónapig, a második-harmadikban pedig fél évig tartottak zárva, a nyári szünettel együtt így több mint egy egész év kiesett. A koronavírus előtti évben 115 ezer jegyet értekesítettek last minute, 2020-2021-ben, a két év alatt összesen alig 90 ezer jegyet adtak el az oldalon.
A színházjegyek ára az inflációnál jóval nagyobb mértékben emelkedett, míg a KSH szerint ez alig több húsz százaléknál, a jegyek inkább 70 százalékkal drágultak, egy átlag last minute jegy még féláron is több, mint 2 500 Ft.
2019-ben, a vírus előtti évben az árbevételük 53,8 az adózott eredményük 6,3 millió forint volt. 2020-ban a járványhatás amiatt az árbevétel 14, az adózott eredmény 0,2 milliót tett ki. Ugyanezek az adatok az idei évben 13 millió forintos árbevétel és 1 millió forintos adózott eredmény voltak.
A járvány előtt négyen voltak a csapatban, de a korona kitörése óta ketten viszik a vállalkozást. Néhány éve már kaptak felvásárlási ajánlatokat, de akkor nemet mondtak rá. Attila és Tivadar azt mondják, szívesen vinnék még húsz évig is a Ma este Színházat, de ha kapnak olyan ajánlatot, ami szerintük is win-win és biztosak lehetnek abban, hogy jó kezekbe adják a céget, akkor sem befektető, sem felvásárló elől nem zárkóznak el.
Borítókép: Sebestyén László