Sajtóhírek szerint 500 millió dollárt sem sajnált az Airbnb arra, hogy a következő öt olimpiát 2020 és 2028 között támogassa. A szállásközvetítőnek ez lesz az első szponzorációs szerződése.
Kilencéves szponzori megegyezést kötött az Olimpiai Bizottság és a nemzetközi szállásközvetítő startup, az Airbnb. A szerződés 2020-ban lép életbe és 2028 végéig tart, ez idő alatt összesen öt olimpiát illetve paralimpiát fognak rendezni: 2020-ban Tokióban, 2024-ben Párizsban, 2028-ban Los Angelesben nyári játékokat, 2022-ben Pekingben és 2026-ban Milánóban téli játékokat.
A szponzoráció összegét nem hozták nyilvánosságra a felek, de a Financial Times információi szerint
500 millió dollárt, azaz több, mint 150 milliárd forintot fizethet az amerikai cég a bizottságnak.
Startupok nem szoktak ekkora promóciós kiadásokra adni a fejüket, magának az Airbnb-nek is ez lesz az első szponzorációs szerződése. A cég azzal számolhat, hogy a rendező városokba érkező turisták egy jó részét a saját platformjára terelheti, hogy azon keresztül foglaljanak maguknak szállást. A fent említett rendező városok fontos piacok az Airbnb számára, összesen 200 ezer szállásadó található a platformon.
Az Airbnb-t 2007-ben találta ki az alapító Brian Cesky és Joe Gebbia, mikor San Franciscóba költöztek. Alig volt pénzük, hogy kifizessék az albérletüket, ezért a nappaliba dobtak egy felfújható matracot és kiadták, hogy ezzel is keressenek egy kis extrát. Következő évben bejegyezték a cégüket, 2009-ben pedig már 10 ezer felhasználója volt az oldalnak és 2 500 ágyat, szobát, vagy lakást lehetett bérelni hosszabb-rövidebb időre, megkerülve a hoteleket.
A cég nem sokáig marad startup: 2020-ban várhatóan tőzsdére lép. A 2017-es üzleti évben 2,5 milliárd dollár bevételt termelt, és közlésük szerint (adózás és amortizáció előtt) profitábilis volt 2017-ben és 2018-ban is. Ráadásul az Airbnb pénzügyeire rálátó forrás szerint mintegy 3,5 milliárd dollárnyi készpénzállományon ül a vállalat, amiből most futotta a szponzorációs egyezségre is.
Az Olimpiai Bizottság pedig az üzlettel a rendezési költségeket próbálja lefaragni: Thomas Bach bizottsági elnök a bejelentéskor arról beszélt, hogy a sporteseményt szeretnék fenntarthatóbbá és olcsóbbá tenni a rendezőknek azzal, hogy így megspórolnak szállodaberuházásokat,
valamint hogy olimpiai falu felépítése helyett a sportolóknak ingyen szolgáltathat szállást az amerikai cég. Az Airbnb-vel szembeni gyakori kritikát, miszerint a nagyvárosok lakásárainak felverésével a városlakókat szorítja ki az ingatlanpiacról, egyik fél sem érintette.
Multik ligájába lépett az Airbnb
Az üzlet abból a szempontból is érdekes, hogy a sportszponzoráció világát jellemzően a fogyasztási cikkeket, autókat és háztartási cikkeket gyártó, esetleg pénzügyi szolgáltató világcégek uralják: az olimpia szponzorai között megtalálható a Coca-Cola, a Toyota, valamint a Bridgestone és a Panasonic egyenként 200-250 millió dollárral szponzorálja négy évig a sporteseményt.
Nemrég az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) jelentette be, melyik vállalat lesz a főszponzora a 2020-as labdarúgó Európa-bajnokságnak – erről az UEFA közleménye alapján az amerikai Forbes adott hírt.
A partner nem lesz ismeretlen az UEFA-nak: a Heinekent választották, azt a márkát, mely a Bajnokok Ligáját is szponzorálja már lassan 25 éve. A szerződéssel együtt megállapodtak arról is, hogy
továbbra is a holland sör lesz a legmagasabb szintű európai klubsorozat főtámogatója, legalább 2024-ig.
A Heineken a világ egyik jelentős sörmultija, közel 300 nemzetközi és helyi sör- és cidermárka tartozik a csoportba. Emellett egyik fontos szereplője a nemzetközi sportreklám-piacnak: 2018. októberi adatok alapján 118 millió dollárt, azaz hozzávetőleg 36 milliárd forintot költenek sportszponzorációra.