Az alkalmazás, ami azzal lett népszerű, hogy a felhasználók ismert zeneszámokra tátogtak nagyon rövid videókban, ma már ott tart, hogy a Facebook is tarthat tőle. Néhány dologban pont szembe mentek azzal, amit a közösségi médiát eluraló Facebook csinált. A Tiktok-titok – azaz az okok, amelyek miatt a platform beférkőzött a mindennapjainkba. Vendégszerzőnk írása.
2014-ben Alex Zhu, a Musical.ly alapítója még nem gondolta volna, hogy az általa indított applikációt – amit újra kellett kezdenie, mert az első kísérlete a videók hossza miatt kudarcba fulladt – hamarosan eladja egy kínai cégnek 1 milliárd dollárért, pár év múlva pedig komoly veszélyt fog jelenteni több iparág domináns piaci szereplőjére.
Facebook, Instagram, Youtube. Csak, hogy néhány óriásvállalatot említsek, amiknek igazán fáj a Tiktok térnyerése. Nem véletlen, hogy ők már el is kezdték kidolgozni a saját védekező stratégiájukat, ennek eredménye lett az Instagram Reels vagy éppen a Youtube Shorts.
Az újdonsült versenytársakéhoz képest több fontos különbség is van a Tiktok üzletpolitikájában, melyek meghatározták az elmúlt pár évben a növekedését és jelen állás szerint leküzdhetetlen versenyelőnyt biztosítanak a kínai óriás számára. Következzen ezek közül az öt legfontosabb!
1. Első a creator
Aki próbált már követőbázist építeni, tudja, más platformok nem könnyítik meg az új felhasználók dolgát, ha organikus elérésről van szó. Habár régen a Facebook és az Instagram még nagyobb mértékben futtatott ilyen tartalmakat, mára szinte ez a nullához közelít – hacsak nem fizetünk. Vagyis az új profilok, akik rendszeresen gyártanak tartalmat, sok esetben csak egyéb marketing tevékenységgel (értsd: fizetéssel) tudják feltornászni a követőszámukat, mivel önmagában a posztolás már nem elég.
Ezzel szemben a Tiktok eddig soha nem látott mértékben támogatja főleg az új tartalomgyártók (creatorok) munkáját: végtelenül szofisztikált algoritmusa segítségével egy bizonyos engagement arány (általában 10%) fölött addig mutatja meg új embereknek a videókat, amíg az adott engagement arány nem csökken egy bizonyos szint alá.
Személyes példa: amikor elkezdtem 2020 novemberében tiktokozni, a negyedik videómat 1 nap alatt 100 ezren nézték meg. Egy kezdő tiktokker számára ez óriási motiváció volt és nagy szerepet játszott abban, hogy a mai napig aktív vagyok a csatornán.
Ha egy platform segít a creatoroknak ismertté válni és ezáltal több pénzt keresni, akkor cserébe ezek a tartalomgyártók rendkívül lojálisak lesznek és nem hagyják ott a platformot csak azért, mert a konkurencia csinált egy hasonló funkciót az applikációjában.
2. Megállapodás a nagy zenestúdiókkal
Korábban egyik közösségimédia-platform se helyezett akkora hangsúlyt a tartalmakba ágyazott zenére, mint a Tiktok. Zhu, az alapító mindig is a zeneiparban akart dolgozni, ezért is volt számára prioritás a zene használata. A tánckihívások, tátogós videók nem tudtak volna akkora teret nyerni, ha nem lett volna ilyen bőséges a zenetár, melyből minden zenei irányzat szinte összes száma elérhető.
Sőt, a zenék a komolyabb tartalmakhoz is illeszkednek, legyenek ezek edukatív, motivációs vagy ismeretterjesztő videók.
3. Óriási hangsúly a közösségépítésen
Van két funkciója a Tiktoknak, mellyel máshol nem találkozik az ember, mégis ezek révén tudnak összekapcsolódni creatorok egymással és a közönségükkel egyaránt. Amíg más platformokon csupán a kommentmező áll rendelkezésre a követőbázisnak, hogy kifejtse a véleményét egy adott influencer tartalmairól, addig a Tiktokon ott van a Duett és a Stitch.
A funkciók segítségével közös tartalmat készíthetnek a felhasználók az eredeti tartalmakkal, amelyek révén ki tudnak tűnni és maguk is a figyelem középpontjában tudnak kerülni egy szemvillanás alatt.
4. A titok az algoritmusban van
Régen a Facebook azt gondolta, hogy a felhasználót az érdekli, mi van azokkal, akik már az ismerősei vagy akiket követ. Eszerint alakította ki az algoritmus működését és ezért kezdtek el a kapcsolatban álló felhasználók hasonló tartalmakat kapni. Azonban a Facebook korfája elöregedett és a fiatalok már más tartalmakra vágynak.
Ezt ismerte fel a Tiktok és gyökeresen szakított a régi megközelítéssel.
Úgy alakította ki az algoritmusát, hogy olyan tartalmakat mutasson, ami a felhasználót érdekli, függetlenül attól, hogy a barátai mit néznek a platformon.
Ennek a kiindulópontja az a híraggregátor oldal volt, amit a Tiktok anyacége, a Byte Dance fejlesztett még korábban, amely hasonló logikára épült.
Nem véletlen az sem, hogy két hírfolyamra osztották az applikációt. Egyre, ahol a felhasználók azt tudják nézni, hogy mit csinálnak azok, akiket követnek („Following”). Illetve egy másikra, ahol az algoritmus azt mutatja, ami a felhasználókat valóban érdekli az adatok alapján. És az algoritmus nem téved, pár hetes használat után tűpontosan személyre tudja szabni a videókat, melyeket feldob a „For you” hírfolyamba.
5. Tiktok Creator Fund
Soha nem volt ilyen könnyű nagy pénzt keresni, mint manapság a Tiktokon, ha valaki része a platform „Creator Fund” programjának. A programba jelentkezni kell, jóváhagyás után pedig a Tiktok fizet minden ezer megtekintés után és mivel a platformon nem nehéz hamar sokszázezres, vagy akár nemzetközi szinten több tízmilliós nézettséget szerezni, így
a „jópofa szórakozás” hamar komoly pénztermelő forrássá tud alakulni, mely extra motivációt biztosít a creatorok számára.
Összegzés
2020-ban komoly löketet kapott a Tiktok, amikor a világ bezárkózott és lényegesen több időt töltöttek az emberek a közösségimédia-felületeken. A platform népszerűsége és jövője megkérdőjelezhetetlen.
Már csak az a kérdés, hogy mit fognak vele kezdeni a cégek és a hirdetők, akik jelenleg értetlenül állnak a kérdés előtt.
Mert annyira más tartalmat kíván a platform annál, mint amit eddig megszoktak, hogy jelenleg csak maréknyi cég fejtette meg a növekedés hogyanját a platformon. De félreértés ne essék, a Tiktok is hasonló üzleti modellben dolgozik, mint a többi platform, hirdetésből él. A hirdetéseit pedig a tömérdek mennyiségű adat miatt tudják a hirdetők hatékonyan használni.
A következő cikkben a céges jelenlét lehetőségeit és buktatóit fejtem ki részletekbe menően.
Farkas Zsolt,
ügyvezető, Evolut Ügynökség
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a szerkesztőség tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.