Az Egyesült Államokban már komolyan fontolgatják a TikTok betiltását. A precedens az európai piacot is elérheti – de a magyarokat annyira mégsem érdekelné. Vállalkozások millióit érintené világszerte, ha tényleg búcsút kellene inteniük a kínai platform nyújtotta lehetőségeknek.
Százötvenmillió amerikaitól vehetik el egyik kedvenc játékszerüket. A TikTok közösségi platform lehetséges tiltásáról az utóbbi időben meglehetősen sokat lehet hallani, az amerikai Forbes TikTok Files néven összesítette a biztonsági kockázatokról és a platform mögött húzódó anyavállalat, a ByteDance aggályos működéséről (többek között újságírók lehallgatásáról) szóló cikksorozatot.
A napokban a TikTok CEO-ja, Sou Zi Csev videójában már arra hívta fel a figyelmet: hamarosan a platform ellen dönthetnek az amerikai törvényhozók, ezzel pedig milliók veszíthetik el felhasználói fiókjukat.
Emögött a Biden-kormány által érzékelt nemzetbiztonsági kockázat áll, írja a Forbes.com. Az Egyesült Államok adminisztrációja már több esetben is aggodalommal figyelte az elképesztően népszerű applikáció növekedését. Szerintük ugyanis a ByteDance alkalmazását Kína felhasználhatja arra, hogy megfigyelje és manipulálja az amerikai közösségét.
Nagy a baj, a TikTok CEO-ja már az amerikai törvényhozóknál házal
Az Egyesült Államok külföldi befektetési bizottsága (Committee on Foreign Investment) azt követelte, hogy a TikTok kínai tulajdonosa adja el a vállalatban lévő részesedését – ellenkező esetben jöhet a tiltás az amerikai piacon. Az ehhez hasonló követeléseket a kínai Kereskedelmi Minisztérium „határozottan elutasítaná”, közölte a minisztérium szóvivője csütörtökön. A pekingi képviselők szerint egy ilyen kikényszerített tranzakció kifejezetten károsan érintene több befektetőt is.
Egyes törvényhozók eközben már arra törekszenek, hogy egyszerűen csak állítsák le az alkalmazást. A képviselőház külügyi bizottsága ebben a hónapban szavazta meg azt a republikánus törvényjavaslatot, amely lehetővé tenné Joe Biden amerikai elnöknek az app betiltását. Emellett tizennyolc szenátor egy szélesebb körű jogszabállyal ruházná fel a Kereskedelmi Minisztérium számára a tiltást.
Zi Csev, a TikTok vezérigazgatója az aggodalmak eloszlatása érdekében március 23-án, csütörtökön az Egyesült Államok döntéshozóival találkozik. A videó posztolása mellett írásos nyilatkozatban is magyarázta a platform bizonyítványát: állítása szerint a TikTok soha nem osztott meg amerikai felhasználói adatokat a kínai kormánnyal – ezt a Néppárt nem is kérte, de ha kérné, akkor sem adnák ki az érzékeny adatokat.
A tartalomgyártók és a kisvállalkozók is felhördültek
Az app felhasználói természetesen nem örülnek a nagyon is lehetséges tiltásnak. A Forbesnak nyilatkozó Casey Evertsen attól tart, hogy kukákat tisztító, majd erről szórakoztató videókat posztoló kisvállalkozása tönkre is mehet, ha nem éri el a platformon kiépített közönségét. Eversten első videóját pár óra alatt tizenhétezren nézték meg, a Bin Blasters pedig ezután hamar milliós nézettségű fiók lett. Ennek köszönhetően kissé hanyatló vállalkozása most már négy államban kilenc helyszínen és több alkalmazottal működik.
„Kukatisztító srácból lettem olyan franchise tulajdonosa, akinek az üzlete növekedésével kell foglalkoznia. A TikTok mindent megváltoztatott”
– nyilatkozta Eversten a Forbesnak.
Ez a TikTok-sikersztori közel sem egyedi, számos, Everstenhez hasonló felhasználó indította el a karrierjét, üzletét a platformon. A ByteDance szerint több mint 5 millió vállalkozás kommunikál a közösségi oldalon már meglévő vagy potenciális fogyasztóival. Ebből a lehetőségből többen miniiparágat építettek, alkalmazottak – menedzserek, ügynökök, ügyvédek, producerek és asszisztensek – tucatjait-százait foglalkoztatva.
Ez a 100 milliárd dolláros tartalomgyártó gazdaság és a vele járó rengeteg munkahely áll most hatalmas felfordulás előtt, ha a Biden-kormány tényleg betiltja a TikTokot. Több politikai elemző, valamint a kormánynak korábban dolgozó, magas rangú titkosszolgálati tisztviselő is arra hívta fel a figyelmet, hogy a tiltás népszerűtlen politikai döntés lehet, emellett pedig geopolitikai rémálmot is szíthat. A polgári jogi aktivisták azzal érveltek, hogy a döntés nem az amerikaiak megvédéséről, hanem az elhallgattatásáról szólna.
Nem biztos, hogy a tiltással minden megoldódna
Nem ez lenne az első precedense a platform betiltásának – India 2020-ban tiltotta el az ország felhasználóit a népszerű videómegosztótól. Ugyanakkor ez közel sem mondható sikeresnek. Az amerikai Forbes egyik, a TikTok Filesszal kapcsolatos nyomozása szerint a platform a tiltás után is hozzáfért az indiai felhasználók adataihoz.
Ez azt jelentheti, hogy az amerikai tiltólista hasonlóan eredménytelen lehet – a már begyűjtött adatokkal a népszerűtlen döntés után is visszaélhet a ByteDance.
Még a TikTok egykori alkalmazottja – aki korábban a vállalat adatbiztonsági gyakorlatának aggályos pontjait panaszolta az Kongresszusnak – szerint is szükségtelen a tiltás. A politikai kereszttűz ráadásul nem csak a már meglévő adatok felhasználásának lehetőségét hagyta figyelmen kívül. Hanem azokat a vállalkozásokat és munkahelyeket szülő összetett gazdasági ökoszisztémát, ami a TikToknak köszönhetően létezik.
„Én vagyok a tartalomgyártó, az én arcomat látod. De a háttérben sok olyan dolog történik, amit nem látsz. Rengeteg előzetes munkát igényel az, hogy közzétehessek egy videót” – mondja a Forbesnak Robert Lucas, aki informatikai állását hagyta ott azért, hogy a TikTokon felkapott tortadíszítő állásának szentelhesse magát. A huszonkilenc éves tartalomgyártót 2,5 millióan nézik. A sikert meglovagolva vett fel magának menedzsert, aki a szponzorokkal tartja a kapcsolatot; egy asszisztenst, aki a videók vágásában segít; és még egyet, akinek a torták előkészítése a feladata.
Lucas az évi 65 ezer dolláros informatikai fizetése helyett már közel egymillió dollárt keres. A potenciális TikTok-tilalom hatalmas kiesést jelentene neki, az alkalmazottjait kétségkívül el kéne bocsátania.
A kisvállalkozók legjobb barátja lett
A digitális tartalomgyártók mellett a kisvállalkozások is profitálhattak a TikTok népszerűségéből. A platformot egyre többen használják kereső gyanánt – a Google tavalyi jelentésében például beismerte, hogy a 18-24 évesek korcsoportjában a keresője helyett fordulnak az applikációhoz vagy az Instagramhoz. Ennek okán a videómegosztó tökéletes lehetőség arra, hogy rátaláljunk egy-egy kisebb gyártóra, no-name márkára vagy niche termékekre.
A #TikTokMadeMeBuyIt, azaz a „TikTok Miatt Vettem Meg” hashtag közel 47 milliárdos nézettséget generált – ez pedig tökéletesen példázza, hogy a platform nemcsak szórakozásban, hanem az e-kereskedelemben is jeleskedik.
A Data.ai elemzése szerint az applikáció működése alatt 1,8 milliárd dollárnyi forgalmat generált az amerikai vásárlásoknál.
„Mivel a TikTok a tartalmak felfedezésén alapul, ez erőt adhat kisebb, de nagyszerű termékeket kínáló márkáknak. Az Instagram nem felfedezésen, hanem a kapcsolatokon alapszik – így az előnyben részesíti azokat a nagy márkákat, amiknek már van elég pénzük a hirdetésre” – mondja Eric Dahan, a Los Angeles-i székhelyű Open Influence marketingcég társalapítója. Szerinte egy potenciális tilltás egy sor új, feltörekvő márkát törölhet el.
A platform betiltása ráadásul fontos változást hozhat a versenypiacon is, hiszen a YouTube és a Facebook is megszabadulna az egyik legnagyobb versenytársától. „Megszűnik rajtuk a nyomás, hogy innováljanak. Kevesebb lesz a verseny, és ezzel senki sem nyer – kivéve azokat, akiknek nem kell versenyeznie” – foglalja össze Dahan.
Több tucat ország tiltja a kormányzati alkalmazottaknál, hamarosan újabb hullám jöhet
Az Axios gyűjtése szerint már több mint egy tucat országot érintenek a platformkorlátozások – akár részlegesen, akár teljes körűen.
- Az Egyesült Államok, valamint Kanada például már 2023 februárjától korlátozza az egyes hivatalos kormányzati szerveknél alkalmazásban álló emberek hozzáférését a TikTokhoz. Belgium, valamint az Egyesült Királyság márciusban csatlakozott ehhez a körhöz.
- A nemzetbiztonsági kockázatokat az EU is érzékelte, legalábbis az Európai Bizottság február végén tiltotta be az alkalmazottainak az alkalmazás használatát céges eszközökön.
- Teljes tiltást eddig két ország adott ki a TikTokra. Afganisztán 2022 áprilisa, India pedig már 2020 júliusa óta tiltja az alkalmazást. Indonéziában és Pakisztánban átmeneti tiltást kapott az applikáció.
Az Egyesült Államokban kilátásba helyezett teljes körű tiltás potenciálisan végzetes lenne a platform számára. Egy ilyen döntés esetén ugyanis nem csak a 150 millió amerikai felhasználótól köszönhetne el. Az amerikaiak tiltása precedensként élhet a világ többi országában: az EU vélhetően hamar hasonló döntést sürgetne a tagállamaiban.
A magyarokat annyira nem érdekli
Ugyan Magyarországon nem vált a mindennapjaink részévé, nem lehetne azt állítani, hogy népszerűtlen alkalmazásról beszélünk. A legnagyobb influenszereket közel egymillióan követik, a csúcson többszázezres nézőszámokról és jól fialó üzleti modellekről, szponzortartalmakról beszélhetünk. A magyar Forbes történetében először publikált februári influenszerlistáján is domináltak azok a tartalomgyártók, akik ezt az applikációt helyezik előtérbe.
Ennek ellenére úgy tűnik, nem nagyon rendítené meg a TikTok betiltása a magyarokat. A Napi.hu és a Pulzus közös, országos reprezentatív kutatásából kiderült, hogy közel 68 százalékot nem érdekel a platform sorsa, nem használják és nem is foglalkoznak vele.
A válaszadóknak csak 16 százaléka ellenzi a betiltást, de ugyanennyi örülne is neki.
Ha a korcsoportokat figyeljük, ott sem látható nagyobb véleménybuborék, ami a TikTok érdekeit helyezné előtérbe: a 18-39 évesek közül 25 százalék szorgalmazná a betiltását, mivel ezzel legalább kevesebb platformon pazarolná idejét. Ebben a korcsoportban a válaszadók ötöde nem örülne a betiltásnak.
Arról már a csütörtök délelőtti kormányinfón esett szó, hogy a magyar hírszerzés szerint egyelőre a TikTok nem jelent nemzetbiztonsági kockázatot, ezért jelenleg a kormány ezt nem is vizsgálja.