Áfacsökkentéssel kedveznek a városi turistabuszok üzemeltetőinek. Már azt is lehet tudni, hogy ezzel ki jár legjoban.
A 24.hu megtalálta, hogy melyik üzleti körnek kedvez a kormány a városnéző buszok üzemeltetőire vonatkozó áfacsökkentéssel. Jordán üzletember és Tiborcz Istvánhoz közeli vállalkozó áll az áfacsökkentéssel jutalmazott buszos társaságok nagyobb része mögött.
A háborús veszélyhelyzet ürügyén a kormány 5 százalékra csökkenti a hop on-hop off buszos városnéző szolgáltatás áfáját május 23-ától. Az áfakedvezményért cserébe a szolgáltatóknak ezután fizetniük kell turizmusfejlesztési hozzájárulást, vagyis a 22 százalékpontos adócsökkentés mellé társul egy új, 4 százalékos közteherfizetési kötelezettség.
A cégek összességében nagyon is jól járnak, hiszen a bruttó ár eddig a nettó plusz 27 százalék áfa volt, ezután pedig a nettó plusz 5 százalék áfa és 4 százalék turizmusfejlesztési hozzájárulás lesz, vagyis a bruttó ár a nettó plusz 9 százalék közteherre változik, írja a 24.hu. A társaságok minimum 18 százalékkal kevesebb adót fognak fizetni.
Vagyis ha a turistabuszos cégek nem csökkentek árat, nagyobb lesz a hasznuk.
Tarlós István hivatali ideje alatt először 20, majd 15 évre szerették volna koncesszióba adni a hop on-hop off tevékenységet, de nem jártak sikerrel. A Főpolgármesteri Hivataltól most azt a tájékoztatást kapta a 24.hu, hogy a járati engedélyek kiadása 2021 nyara óta hatósági eljárás keretében történik, és a szolgáltatást jelenleg öt cég nyújtja:
- az Amenti Zrt. 2023-tól rendelkezik engedéllyel, egy buszra
- A Big Bus Hungary Kft. öt,
- a City Attraction7569 Kft. egy,
- a Mr.Nilsz Kft. tíz,
- a Program Centrum Kft. pedig egy buszt működtethet
Az áfacsökkentés feltétele, hogy a buszos cégek kizárólag elektronikus fizetési lehetőséget biztosítson a jegyvásárlóknak, és az e-fizetés mindig rendelkezésre álljon. A május 11-ei Kormányinfón Gulyás Gergely azzal indokolta az 5 százalékos áfakulcsot, hogy attól kifehéredik az ágazat, mivel nem lesz lehetőség a készpénzes fizetésre.