A Twitchen jött az ötlet, végül a Twitchen is készült el közösségi alapon a TheVR hivatalos alkalmazása. Százezrek követik a debreceni csapatot, mégis, hogy-hogy nem omlott össze induláskor az app?
Tíz éve még egyszerűbb tech videókkal, VR-szemüveges horrorjátékokkal és a szuperidegesítő Cat Marióval indították pályájukat, mostanra Magyarország legértékesebb influenszereivé és valóságos médiabirodalommá cseperedett a debreceni TheVR. Fábián István és Komzsik János – egyszerűség kedvéért Pisti és Jani – ma már négyfős csapatban gyártják YouTube-ra, Twitchre és TikTokra a kontentet.
Ez már nem játék: erről hosszabban is meséltünk a 2022. novemberi Forbes Tech melléklet (belső) címlapsztorijában. Most télen jelent meg a hivatalos TheVR alkalmazás, amit a szintén debreceni CodeYard fejlesztett. Nem is akárhogyan: csak a Forbes.hu-val osztották meg esettanulmányukat a TheVR-projektről, meg is osztjuk belőle a fejlesztés legérdekesebb állomásait, tanulságait.
Élő adásban jött az ötlet
A CodeYard majdnem egy idős a TheVR-ral, 2014-ben alapították, a webes és mobilos alkalmazások fejlesztése mellett sok éve rendszeresen tartanak előadásokat is.
„Janival és Pistivel még a debreceni startuprendezvényeken ismertük meg egymást lassan tíz éve. Ők már akkor is VR-headseteket mutogattak be egy debreceni meetupon, mielőtt bárkinek lett volna ilyenje”
– emlékeznek vissza.
Stílszerűen lett ebből tavaly közös munka. „Egy élő adás alatt Jani felvetette nekünk a témát, hogy saját mobilalkalmazásban gondolkodnak. Jeleztük nekik, hogy szívesen segítünk benne.” Mindezt ingyen, közösségi alapon, 9 fős projektcsapattal.
Sor került a találkozóra, a TheVR pedig felvázolta: nem nézőszerzésre vagy monetizálásra szeretnének appot, hanem a meglévő követőknek szánnák, hogy könnyebb legyen követni, melyik platformjukra került ki új tartalom.
„Egy ennyire széles körű követőbázissal rendelkező csapatnak rengeteg funkció hasznos lehet, de értettük, hogy egy egyszerű, szerethető rendszerre van szükségük, ami a legtöbb dolgot automatizálja, hogy ne kelljen még egy felületet kezelniük tartalomgyártói oldalról.” A CodeYard erre a gondolatra alapozta az ötletek szűrését, a prototípust, valamint az alkalmazás végső funkcionalitását.
Az appba így végül olyan fülek kerültek be, mint
- a csapat közösségi médiás posztjait egybegyűjtő Hírek,
- a közelgő közvetítéseket naptárba szedő Menetrend,
- a Shop, ahol külön kollekciókba került a webshopból rendelhető termékeik,
- az Inventory, ahol különféle együttműködéshez kötött kuponkódok lelhetők fel, valamint ide kerülnek a nyereményjátékos sorsolások is,
- illetve az Értesítések – nemcsak az új tartalmakról jönnek értesítések, de a csapat közvetlenül is tud kommunikálni a követőkkel.
A legnehezebb feladat
A prototípusra a szabadúszó Szoboszlai Soma húzta fel a TheVR-os dizájnt. Itt jött aztán a slusszpoén. „Beleszerettünk a projektbe, imponált nekünk az egész mögötti szellemiség. Így felajánlottuk, hogy közösségi alapon, a TheVR nézőit is bevonva valósítjuk meg, élőben a Twitchen.” Kb. 30 órányi munkát streamelt a fejlesztőcsapat a projekt bemutatásától kezdve a különböző komponensek elkészítéséig (iOS- és Android-környezetben), a videók itt nézhetők vissza.
„A nézők nagyon aktívak voltak, sok ötletet, visszajelzést kaptunk már a fejlesztés során is. A bétatesztelésbe is beszálltak, a kiadás előtt 2 hónappal már tesztelték a verziókat.”
A TheVR felületei külön-külön is több százezres feliratkozószámmal bírnak, összesítve pedig komoly táborról, több mint hárommillió követőről beszélünk. A reggeli műsort, a Happy Hourt is van, hogy élőben tízezres nagyságrendben nézik.
„A Happy Hour alatt megemlített weboldalak rendre leálltak az egyidejű, több ezer látogatótól. Nem szerettük volna, hogy ez velünk is megtörténjen,
úgyhogy arra méreteztük a projektet, hogy ha az összes TheVR-követő közel egyszerre értesül az app elérhetőségéről, az akkor se okozzon számunkra kellemetlen perceket.”
A CodeYard szerint tehát az egyenetlen, kiugró felhasználást volt a legnehezebb megoldaniuk. Hiszen új videónál vagy Twitter-posztnál az app azonnal értesít, egyidejűleg így több ezer látogató nyithatja meg egyből az alkalmazást. Ezen kívül viszont minimális a felhasználás, valós időben pár száz látogató csupán, ami a rendszer töredékét veszi csak igénybe. A magas terhelésre, a dinamikusan változó forgalomra és a skálázhatóságra egy korábbi közreműködőjüket, a SysCops csapatát vonták be.
Ami a technológiai hátteret illeti
- A szervereket az Amazon felhőszolgáltatásaiban futtatják microservice architektúrán.
- Ehhez Kubernetes orchestration rendszert és Docker konténerizációt használnak.
- Mivel már tudták előre, milyen adatokat fognak cache-elni, Redis szerver segített kihasználni nekik a gyorsítótár nyújtotta előnyöket,
- Az adatokat MongoDB-ben tárolják, ez egy robusztus, jól skálázható adatbázis-kezelő rendszer.
Ötcsillagos rajt
Stream közben, a február 14-i Happy Hour alatt lett elérhető az iOS-es és androidos verzió is. Körülbelül tízezer felhasználó szabadult rá egyszerre az appra, de a CodeYard szerint végül pont a tudatos előretervezésnek köszönhető, hogy a rendszer bírta induláskor a terhelést. „A közösség nagyon hálás volt a munkáért, amit beletettünk.”
Olyannyira, hogy az indulás napján az ingyenes kategóriában az App Store-ban és a Google Play mobiláruházban is első helyen nyitott az alkalmazás. A dolog pikantériája, hogy szintén aznap indult el Magyarországon a SkyShowtime nevű streamingóriás, aminél ráadásul elég erős marketingkampánnyal készültek a rajtra, mégis a TheVR appja mögött debütáltak.
Az App Store-ban kb. 2100 értékelésből 5/5-ön, az androidos verzió pedig közel nyolcezer értékelésből 4,9/5 ponton áll az app.
A munkának még nincs vége, a CodeYard továbbra is csiszolja a rendszert, biztosítja a zavartalan üzemelést, felkészül az újabb lehetőségekre, sőt már új funkcióötleteik is vannak. „A rendszerben nagyon sok potenciál van még, nem elképzelhetetlen, hogy hamarosan újabb meglepetéssel érkezzünk.”