A Tesla-mérnökök és a szabályozó szervek is attól tartanak, hogy Elon Musk jobban felnagyítja a Teslák önvezető képességeit, mint ahogy az biztonságos lenne. Eddig tizenkét baleset történt önvezető Teslákkal, ami egy halálos áldozattal is járt, így Musknak hamarosan válaszokat is kell adnia a nagy víziók mellé.
Elon Musk azzal az ígérettel hozta létre a Teslát, hogy az az autózás jövőjét fogja megalkotni. Ennek a jövőnek a középpontjában az önvezető technológia áll, amire autópályán most is képesek a Teslák az Autopilot funkcióval, de Musk újra és újra beleállt az ígéretébe, miszerint a teljes automatizmus felé tartanak.
Ennek elérésére – más hasonló technológiákat fejlesztő autógyártókkal ellentétben – Musk azt vette a fejébe, hogy a teljes önvezetésig el lehet jutni kizárólag kamerák használatával. A Tesla mérnökei kétkedve fogadták a megoldást, ami kizárt más technológiákat, miközben kételkedtek abban is, hogy vajon túl nagyot ígérnek-e az autóvezetőknek.
Ezek a kérdések nemrég az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal fejében is megfordultak, az után a 12 autópályai baleset után, amit Tesla Autopilot használók okoztak, és ami egy ember halálát és tizenhét sérülését okozta.
A családok és a vásárlók is perlik a céget: előbbiek az autógyártó gondatlanságáért, utóbbiak az Autopilottal kapcsolatos félreinformálásért.
A The New York Times 19 volt Tesla-alkalmazottal interjúzott, mindegyikük dolgozott az önvezető technológia fejlesztésén az elmúlt tíz évben. Mindegyikük névtelenül nyilatkozott, mert félt a Tesla és Musk esetleges támadásaitól, de közülük sokan azt mondták, Musk sorozatosan félrevezette a vásárlókat a szolgáltatás korlátairól.
Amikor a világmegváltó szándék a realitással találkozik
Amióta a Teslánál elkezdtek dolgozni az Autopilot fejlesztésén, folyamatosan ellentmondásba került a biztonság és a piacot dominálni vágyó ambíció. Musk már 2016-ban bejelentette, hogy „minden autó, ami kigördül a gyárból hardveres szinten képes a legmagasabb, ötös szintű önvezetésre.” Ezután az önvezetéshez szüksége szoftvert is elkezdték tesztelni olyan Tesla-tulajok körében, akik megvették az Autopilot mellé a teljes FSD-csomagot (Full Self Driving.) Ezzel már nemcsak autópályákon, hanem sima utcákon is képes az autó az önvezetésre, de a rendszer dokumentációjában azt írják, hogy a kezeket a kormányon kell tartani, készen arra, hogy átvegyék a kontrollt, ha arra van szükség.
A szabályozószervek figyelmeztették a céget, hogy felnagyítják az Autopilot képességeit, és ezzel a nem megfelelő használat felé terelik a felhasználókat. Ráadásul olyan gyakoriak rajta a szoftverfrissítések, hogy nehéz pontosan tájékozódni arról, mikor, mit tud a rendszer és mit nem.
Elég-e a kamera a teljes biztonsághoz?
A rendszer hardver oldalát is sok kritika érte. Például, hogy elég-e kamerákkal figyelni az autó környezetét, vagy biztonságosabb lenne radarokkal és más szenzorokkal erősíteni a technológiát, hogy szakadó esőben vagy vakító napsütésben is megfelelő legyen a tájékozódás. Egy ideig dolgozott a Tesla a saját radarjának megalkotásán, de Musk a beszámolók szerint ezt azzal söpörte le az asztalról, hogy ha az emberek képesek két szemmel vezetni, akkor az autók is képesek pusztán csak kamerával. Nem hitt abban, hogy megéri szenzorokat maguknak fejleszteni, de abban sem, hogy egy harmadik féltől rendelni, ezzel egy külső tényezőtől függővé tenni a fejlesztést.
Esztétikai problémái is voltak a radaros megoldással, és megkérte a mérnököket, hogy takarják el gumival, azok pedig hiába ellenkeztek, hogy ez befolyásolhatja a rendes működést, meg kellett csinálni.
Idén májusban be is jelentette kedvenc helyén, a Twitteren, hogy a Tesla felhagy a szenzorok használatával az autóiban.
Nemrég azonban még Musk maga is csalódottan fogalmazott a Tesla önvezetővé válásáról, Twitteren azt írta, „nem haladnak túl jó, de a csapat ezerrel hajt, hogy a lehető legjobb legyen” a végeredmény.
Nem vizsgálták ki részletesen a halálos baleset körülményeit
2016 májusában, nem sokkal azután, hogy Musk bejelentette, hogy az autók hamarosan képesek lesznek a teljes önvezetésre, Joshua Brown karambolozott egy traktorvontatóval Floridában, mert a Model S Autopilotja nem vette észre az elékanyarodó járművet, és a sofőr a helyszínen meghalt. Az autón kamera és szenzor is volt.
Az Autopilot csapat egy rövid meetinget tartott az esetről, de nem merültek bele a részletekbe. Később, egy vizsgálatban megállapították, hogy a Tesla radarja nem tudott különbséget tenni a fehér jármű és az ég között.
Kevesebb mint egy hónappal a baleset után Musk már újra egy konferencián dicsérte az Autopilotot, amiről azt mondta, “gyakorlatilag biztonságosabban tud vezetni, mint az ember.” A balesetről mindeközben nem nyilatkozott.
A cégen belül azonban máshogy nézett ki a kommunikáció. Ekkor történt, hogy a harmadik féltől beszerzett szenzorok ötletét elvetve elkezdtek saját technológián dolgozni, és leigazolták a technológia egy nagy szakértőjét Duc Vu-t, aki 16 hónappal később már távozott is a cégtől egy felsővezetői konfliktus miatt. A radaros technológia így sosem jutott el a labortól a gyárig.
Borítókép: JP Valery