Jönnek a nagyobb energiasűrűségű akkumulátorok, ami azt jelenti, hogy egyre több elektromos és hibrid SUV-vel találkozhatunk az utakon.
Belátható időn belül nem fog megszakadni a SUV-k népszerűsége. A tavaly világszerte eladott összes személyautó 46 százaléka már az utcai terepjáró kategóriába sorolható. Jelenleg a világ útjain futó 1,3 milliárd személyautó közül 330 millió tartozik az SUV-kategóriák egyikébe, s ezek a járművek összesen mintegy egymilliárd tonna szén-dioxidot juttatnak évente a légkörbe – írja a Hvg.
Míg a crossover kategóriába tartozó SUV-k kisebbek, a hobbiterepjárók jó részében akár három üléssor is elfér – igaz, a csomagtartó rovására. Nehéz terepen, például sárban a többségük nem teljesít sokkal jobban, mint a többi személygépkocsi-fajta, de a föld- vagy kavicsos utakon könnyebb velük haladni. A hobbiterepjárók – már csak méretük miatt is – biztonságosnak számítanak, töréstesztjeik jellemzően kiválóak.
Ezek a terepjárók azonban a nagyobb súlyuk és a magasságuk okozta légellenállás-növekedés miatt a többi járműosztálynál átlagosan 15-20 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak. A magyarországi autóhasználati adatok alapján az üzemanyag-fogyasztás különbsége miatt
havonta négyezer forinttal kerül többe egy SUV fenntartása, mint egy szedáné.
Ma már azonban a tisztán elektromos és a hibrid autók piaca felett is átvették az uralmat az SUV-k. Négy éve például a piacon lévő 400 elektromos autómodellnek még csak a negyven százaléka volt SUV. Ez az arány 2022-re 55 százalékra ugrott. Tavaly a villany-SUV-k száma már meghaladta az 5,5 milliót.
A Roland Berger vállalatirányítási tanácsadó cég szerint az elektromos autók eladásában a kínai, az egyesült államokbeli és a japán autógyárak járnak élen. Más országok, például India autógyárai is gyors ütemben igyekeznek behozni a lemaradásukat. A Maruti Suzuki, India legnagyobb autógyára azt tervezi, hogy tíz éven belül teljesen kivezeti a benzin- és dízelüzemű motorokat a kínálatából.