A fenntarthatóság nem minden esetben jár együtt az olcsósággal, az IKEA viszont igyekszik megtalálni az arany középutat, és ennek mentén formálni az áruházlánc jövőjét. Többek között erről is szó volt a svéd cégóriás 2019-es eredményeit összesítő sajtótájékoztatón, ahol az is kiderült, milyen lesz az új IKEA.
Az IKEA regionális vezetői egy budai kávézóban vázolták fel a bútorvállalat mostaninál is zöldebb és hozzáférhetőbb jövőjét. Céljuk, hogy Magyarországon is könnyebb legyen hozzájutni a cég egyes szolgáltatásaihoz, ezért úgynevezett IKEA Pick-up pontokat nyitnak Veszprémben, Pécsett, Kecskeméten és Debrecenben.
Ezek nem teljes értékű IKEA áruházak, hanem a hálózat 2020-as üzleti modelljének új megoldásai. A vásárlók országszerte rendelhetnek maguknak termékeket, amiket ezeken a felvevőpontokon vehetnek át. Az IKEA így szeretne közelebb jutni a fővároson kívüli vásárlókhoz, akik limit nélkül vásárolhatnak online, a Pick-up pontokon akár egy komplett ház bútorait is felmarkolhatják.
Az online vásárlás áll az IKEA frissített stratégiája középpontjában. A 2019-es üzleti évben az előző esztendőhöz képest 285,5 százalékkal emelkedett az online vásárlások száma Magyarországon. Az online látogatók aránya 20,4 százalékkal, a forgalom 20,5 százalékkal nőtt, ez 90,3 milliárd forintot jelent.
A budapesti IKEA áruházakat tavaly összesen 6,7 millió ember látogatta meg.
Az online erősödés oka a cég tapasztalatai szerint az, hogy a vásárlók egyre kevésbé akarnak üzletekbe járni, helyette online szerzik be a szükséges dolgokat, így az IKEA is ebbe az irányba fejleszt. Jövő héten indul a cég új magyarországi honlapja, de még idén lesz expressz házhozszállítás is, hogy a nappal rendelt kanapén este már heverészhessünk (ez egy konkrét példa volt). A cég úgy látja: az online infrastruktúra fejlesztése az árak elérhető szinten tartásában is fontos szerepet játszik, ez pedig egyike az új modell stratégiai pontjainak; hatékonyság egyenlőség megfizethetőség, ami ebben a régióban nagyon is számít.
Hogy a vásárlás még könnyebbé váljon, az Örs Vezét téri IKEA elé éjjel-nappali zárszekrényeket telepít a cég, hogy a kisebb online rendelésekért be se kelljen menni az üzletbe, elég őket felmarkolni a hét pármely napján és órájában. Összesen hat méretben lesznek elérhetők a szekrények, így akár nagyobb tárgyakat is be lehet szerezni a használatukkal.
A boltok szerepe nem vész el, átalakul: a cég szerint a jövő IKEA-ja inkább bemutatóteremként funkcionál majd, az érdeklődők itt nézik meg és próbálják ki azokat a termékeket, amiket aztán online megrendelnek és házhoz szállíttatnak. Az Örsön lévő áruházban már most is kísérleteznek olyan megoldásokkal, amik ebbe az irányba mutatnak, példaként a hálószobarészleget és az átalakított éttermet említették.
2019-ben összesen 1,7 milliárd forintot költött a cég a már meglévő áruházak átalakítására, korszerűsítésére.
Ehhez persze nem elég a már kiépült bolthálózat, az IKEA is igyekszik betörni a belvárosi üzletek környezetébe. A már említett Pick-up pontokon túl városi kis IKEA-k is nyílhatnak majd a jövőben. Ezek a nagyáruházak kicsinyített változatai, egy már üzemel Párizsban, és nemsokára nyílik egy Bécsben is. Akik nagyobb dolgokat szeretnének venni, de bizonytalanok, kérdéseik vannak, az IKEA Planning Studiókat látogathatják meg – ezek olyan tervezési központok, ahol ikeás dolgozók segítik megtervezni és összeállítani a rendeléseket. Szintén új formátum az IKEA Shop: ezek olyan üzletek, amik a nagy IKEA egyes ágaira koncentrálnak, mondjuk hálószobára, fürdőszobára vagy konyhai kiegészítőkre.
Az IKEA persze rég nem kizárólag a bútorokról szól, a cég küldetésként igyekszik egyre változatosabb és fenntarthatóbb jövőt építeni. Eredményeik szerint a magyar IKEA vezetőségének 51 százaléka nő, a munkatársak esetében ez az arány 57 százaléka. A béreket 2019-ben összesen 312,4 millió forinttal toldották meg, juttatásokkal együtt ez közel 438 millió forintot jelent.
Idehaza 1359-en dolgoznak a cégnek 128 különféle pozícióban.
Az egyenjogúságon és diverzitáson túl a fenntarthatóságot hangsúlyozták, mint fontos, fejlesztendő területet. Az IKEA-nál úgy látják, hogy a magyar emberek szívesen élnének egészségesebben, környezetbarát módon, de vagy nincs rá pénzük, vagy nem tudják, hogyan is kell ebbe belevágni. Sőt, erős az a vélekedés, hogy ha más nem teszi, én sem fogom, pedig az IKEA-nál hisznek az egyéni cselekvés fontosságában.
A vegetáriánus zöldséggolyó és hotdog már most is elérhető az IKEA-kban, a jövőben pedig még nagyobb szerep jut majd az ellenőrzött, egészséges és fenntartható módon előállított élelmiszereknek. 2025-re az a cél, hogy minden kiszállítás elektromos járműparkkal történjen, 2030-ra pedig teljesen önfenntartó, körkörös gazdasági modellre állna át a vállalat.
Szintén a fenntarthatóság szempontjából fontos, hogy a magyar IKEA 2020-ban már visszavásárolja a használt bútorokat is.
A “Bútorok második élete” nevű, tavasszal induló szolgáltatás lényege, hogy a vásárlóktól az IKEA visszaveszi azokat az ikeás bútorokat, amikre a vevőknek már nincs szüksége, majd visszavásárlási áron értékesíti a leértékelt áruk részlegén. Az újraeladott, használt bútorokra az IKEA egy éves garanciát ad. A vállalat a bútorkölcsönzéssel is kísérletezik, Csehországban az IKEA for Business vásárlók számára már ez a szolgáltatás is elérhető.
Főoldali kép: IKEA, Facebook