A 2018-ban ötéves képzésüket kezdő pedadógushallgatóknak csupán az ötöde kezdett pedagógusként dolgozni a 2023-24-es tanévben, közölte a Népszavával az Oktatási Hivatal a 2023. októberi köznevelési statisztika alapján. A G7 cikke szerint épp arról az évről beszélünk, amikor mélypontra jutott a főállású pedagógusok száma.
Számokban
A felvi.hu-s adatok szerint 2018 szeptemberében 9728-en kezdték meg a képzést, csakhogy a most zajló tanévben 2231 pályakezdő pedagógusról beszélhetünk.
Tehát a végzettek alig több mint 20 százaléka kezdett el óvódában vagy iskolában dolgozni,
ami arányaiban hasonló a 2017-es vagy 2022-es adatokhoz, igaz, tavalyhoz képest (1884 fő pályakezdő) van némi növekedés.
Csakhogy ez mit sem javított a tanárhiányon, a KSH adatai szerint
az előző évhez képest 1610 fővel 145 589 főre csökkent a főállásban dolgozó pedagógusok száma a 2023-2024-es tanévre.
Avagy a tavalyi tanév végére több mint 3800 pedagógus hagyta el a pályát. A főállású pedagógusok létszámában az elmúlt években a 2020-2021-es tanév jelentette eddig a mélypontot.
Milyen tanárhiány?
A G7 megjegyzi, hogy bár a kormányzati kommunikáció folyamatosan tagadja, hogy tanárhiány lenne, több intézkedés is ennek az ellenkezőjére utal,
- például a nyugdíjas tanárok visszafoglalkoztatásának egyszerűsítése,
- a tanárszakos hallgatók alkalmazásának lehetősége,
- vagy akár a meglebegtetett, a korábbi 10 százaléknál magasabb, 32 százalékra ígért tanárbéremelés is.