Az egyik legnagyobb ázsiai e-kereskedelmi óriás akcelerátor-programjában alapozná meg a következő évek növekedését a chatrobotokat fejlesztő magyar Talk-A-Bot, mely 2 millió eurós tőkebefektetés előtt áll, és irodát nyitna Szingapúrban. Deliága Ákos társalapító-CEO, már kint is van. Az utazás előtt telefonon értük el.
A Talk-A-Bot chatrobotokat (Viberen vagy Messengeren csevegő robotokat, röviden: chatbotokat), illetve egy chatrobot-fejlesztésre alkalmas keretrendszert épít. A céget négy magyar fiatal, alapította, most pedig első magyarként bekerültek a neves startupkeltető, a Techstars programjába, aminek különlegessége, hogy a “japán Amazonként” emlegetett Rakutennel együtt hirdették meg a lehetőséget.
A Skype-nagyik is szívesen elcsevegnek a magyar robotokkal
A társaság ma már 24 teljes állású alkalmazottat foglalkoztat (ebből 14 fejlesztő), 25 nagyobb ügyfelük van és chatbotjaikkal 2,3 millió fő csevegett eddig.
Deliága Ákos a Forbes.hu-nak elárulta, hogy a cég tavaly óta befektetőt is keresett, és sikerrel jártak. Az utóbbi évek bizonyosan egyik legnagyobb első körös befektetését hozzák össze magyar startupként: 2 millió eurós tőkebevonásról írtak alá elszerződést (term sheet-et). Arról is beszélgettünk, hogy miért izgalmas piac Dél-Kelet-Ázsia, illetve, hogy mekkora üzlet is lehet a tavaly még agyonhájpolt chatbotokból. Interjú.
Miért volt szükség arra, hogy egyáltalán jelentkezzetek a Rakuten és a Techstars közös accelerator programjába?
2016 novembere óta stratégiai szinten működünk együtt a Viberral, aminek a Rakuten az anyagcége. Accelerátort indítottak, amit jó lehetőségnek gondoltunk. Az volt a célunk, hogy a közép-kelet-európai együttműködésen túl tudjunk lépni, illetve, hogy a csak Viber-es kapcsolatból legyen egy hasonló a Rakutennel is. Ázsia egyik legnagyobb e-kereskedelmi cégéről van szó. Több üzletáguk is van, ami érdekes lehet számunkra. Ott van például a Rakuten Marketing, ahol a chatbot, mint marketing-automatizációs eszköz jelenhet meg. De nekik van a legnagyobb hitelkártya-tranzakciós rendszerük Ázsiában – itt is nagyszámú ügyféllel kell kapcsolatot tartaniuk.
A korábban a Viberrel kötött régiós szerződés jelentett előnyt?
Ugyanúgy jelentkeztünk, mint mások, 3-4 kiválasztási kör volt, végül 10 céget válogattak be. Japánból és Szingapúrból interjúztattak Skype-on keresztül, nem részesültünk külön elbírálásban.
Hogy néz ki maga a program?
A héten költöztem a családommal, október végéig kint leszünk Szingapúrban. Ez egy elég intenzív program lesz, mind a Techtars szakembereivel, mind pedig a Rakuten különböző üzletágaival együtt kell majd dolgoznunk. A szingapúri WeWork irodában működik a Techstars, itt folyamatos workshopok lesznek, és több mentor is lesz, akiket rotálnak majd. Ahogy az ilyen akcelerátoroknál lenni szokott, demoday zárja a programot, ahol megjelennek majd a Techstars és a Rakuten üzleti kapcsolatrendszeréből és portfóliójából is cégek, vezetők és persze kockázatitőke-befektetők is.
Egészen konkrétan mit fogsz csinálni Szingapúrban? Mi a célotok?
A Viber és a Rakuten is másfajta rálátást enged majd a piacra, mint amit otthonról, Budapestről látnánk.
A következő három hónapban tényleg csak az lesz a dolgom, hogy a cég stratégiáját helyezzem olyan erős alapokra, ami a következő 2-3 évben jó kiindulópont lehet a növekedésre.
Ezért a pótlásomat meg kellett oldani Budapesten, hiszen CEO-ként az üzletfejlesztésért én felelek. Az európai régiós üzletfejlesztésre viszont felvettünk egy tapasztalt üzletfejlesztési vezetőt.
Szingapúrban a célunk egy délkelet-ázsiai üzletfejlesztést elindítani. A Viber erős Vietnamban és a Fülöp-szigeten is például, már elkezdtem tárgyalásokat előkészíteni, hogyan léphetnénk be ezekre a piacokra.
Az mennyire volt éles kérdés, hogy kelet vagy nyugat fele terjeszkedjen a Talk-A-Bot?
Az ázsiai piac sokkal nyitottabb az innovációra és főleg a külföldi innovációra. A piac pedig gyorsabban növekszik itt, nagyobb az igény az olyan típusú megoldásokra, mint amit mi is kínálunk.
Ezért döntöttünk amellett, hogy keletre is nyitunk erőteljesen.
Ez mind jól hangzik, de Délkelet-Ázsiai egy nagyon más üzleti környezet: mi lesz, ha banánhéjra lépnek az európai fiúk?
Dolgoztam 2011-13-ig Szingapúrban, az üzleti környezettel tisztában vagyok. Három hónap alatt kell megtalálni és kiépíteni azokat a kapcsolatokat, amikkel majd el tudjuk kerülni az azonosított banánhéjakat. A program lényege, hogy meggyorsítsa az üzletet és a növekedést, azt várom tőle, hogy el tudjuk majd kerülni ezeket a helyzeteket.
A Talk-A-Bot csapata Budapesten. Jobbra a társalapító-CEO, Deliága Ákos. Fotó: Forbes archív // Orbital Strangers
A Techstars kért tulajdonrészt a programért cserébe?
Standard eljárás volt, mint minden más programjuknál. A Techstars kap egy kisebb százalékot, hogy a program ne mínuszba jöjjön ki, és később egy convertible note (olyan hitel, ami előre meghatározott feltételek teljesülése esetén cégrészesedéssé alakul – a szerk.) is lehívható lesz. Erre nem hiszem, hogy szükség lesz, mert dolgozunk a tőkebevonáson.
Mit lehet erről tudni?
Egy nagyon gyors növekedési pálya után egy éve úgy döntöttünk, hogy tőke után nézünk – elsősorban a termékfejlesztés felgyorsítására és a nemzetközi terjeszkedésére.
Ezt a tőkekört most egy term sheettel lezártuk, aminek köszönhetően 2 millió eurós első körös tőkebefektetést tudunk bevonni.
A jogi munka még hátra van, a partnerekről konkrétan még nem beszélhetek, régiós piaci alapról van szó.
Nemzetközi terjeszkedésre is kell a pénz. Hol lesz a második külföldi irodátok, ha meglesz a szingapúri?
Szingapúrban erőteljesen koncentrálódik a régió gazdasági élete, nem hiszem, hogy mellette nyitnánk máshol abban a régióban. Valószínűleg Írország vagy Németország lesz a következő állomás.
Mekkora a hájp most a chatbotok körül?
2016-ban nagy volt a hájp és ez ki is tartott a következő évben. Most látunk egy kis kijózanodást a piacon, kezd letisztulni, hogyan lehet jól használni üzletileg a chatbotokat. Ezzel párhuzamos kezd tisztulni a piac is, kiderül, kik azok, akik a nyertesei lehetnek egy egyre erősebben üzletiesedő piacnak. Azért van szükségünk partnerségekre erős brandekkel, hogy a végén ott lehessünk mi is a nyertesek között a nemzetközi piacon.
Nem vagytok túlságosan kiszolgáltatva most egyetlen nagynak, a Rakuten-Viber kettősnek?
Kiszolgáltatva nem vagyunk és nem is akarnak bezárni minket. Olyan elvárás sincs, hogy ne támogassuk a Facebook Messengert. Ez egy win-win helyzet, nekik szükségük van erős helyi, régiós szereplőkre, mi meg a segítségükkel fel tudjuk gyorsítani a növekedésünket.
A Rakuten mit nyer majd ezzel az akcelerátorral? Aki jó, azt megveszi?
Nem mondom, hogy ez nincs benne. A Rakuten amúgy általában keres digitális innovációkat, de azt tudom, hogy ebben az istállóban most mi vagyunk csak chatbot-fejlesztő cég.
Másokkal nem is dolgozik?
Egy-egy projekt erejéig, de komolyabb keretrendszert fejlesztő startuppal nemigen. Mi ezek közül akarunk kitűnni a nemzetközi mezőnyben is egy Rakuten-együttműködéssel. Chatbotot összepattintani ma már nem olyan nehéz, egy üzleti felhasználású, értéket teremtő megoldást készíteni, az a truvaj.
Azt mondtad keretrendszert fejlesztetek, ez azt jelenti, hogy platformosodtok?
A platform nálunk maga a csevegőapp, a Messenger vagy a Viber, de abban az értelemben platformosodunk valóban, hogy egy keretrendszert építünk, aminek segítségével egyre könnyebb lesz majd nagyvállalati chatbotokat készíteni, gyakorlatilag technikai tudás nélkül is. A piac ebbe az irányba megy, hasonló ahhoz, amit az appoknál láttunk. Egy nagyobb felfutás után most 25 százalékkal esett vissza az appok letöltése, az emberek már nem bíznak bennük, mert túl sok áramot fogyasztanak, túl sok adatot kérnek el, stb.
Ezt válthatja ki a chatbot, gyakorlatilag beszélgetés alapú alkalmazásokat fogunk használni kihasználva a Viber vagy a Messenger platformokat.
Azt mondtad, hogy kijózanodik a piac. Nem lehet, hogy arról van szó, hogy az emberek egyszerűen nem kaptak rá a technológiára?
Mi azt látjuk, hogy nagyon is kíváncsiak, az mindig hír, ha valaki kijön egy ilyen megoldással. A baj inkább az, amikor egy cég bejelenti, hogy elindította a chatbotját, és valójában egy gép ugyanazt a három linket felváltva küldi a felhasználóknak, kérdezzenek bármit is. Ennek csalódás lesz a vége. A technológia lényege, hogy a vállalatokkal chaten keresztül beszéljük meg, ha el akarunk valamit intézni. Ez megy, nem nagyon látom a visszalépést. Mint minden technológiának, az adoptálásnak itt is megvan a maga görbéje, akárcsak a weblapoknál vagy a mobilalkalmazásoknál. Egyre több hasznos chatbot jön ki, az emberek egyre inkább rá fognak jönni, hogy az egy jól működő kommunikációs csatorna. Az a cég biztosan hátrányba lesz, akit így nem lehet elérni.