Élharcosává vált a nemek közti egyenlőségnek a tech-világban, és a hitnek, hogy mindenkinek joga van a szexuális örömökhöz. Pedig Lora Haddock DiCarlo eredetileg ápolónő volt tíz év szakmai tapasztalattal. Aztán egyszer csak átélte élete első orbitális orgazmusát – ma a világ legjobbjának tartott vibrátorát árulja, és jól fogy.
„Feküdtem a földön, egyik lábam az ég felé az ágyon pihent és éppen életem addigi legnagyobb orgazmusa után zsibbadtam. Ott volt az a srác, akit hazavittem, és azon gondolkodtam, hogyan tudnám ugyanezt megismételni. Nélküle.”
Nem ezek voltak a legelső
mondatok, amik elhagyták Lora Haddock DiCarlo száját, miután fellépett a
stockholmi Women in Tech színpadára március első hetében, de ezek után már
garantáltan szájtátva hallgatta őt mind a jelenlévő 2500 ember. Fél órája lett
volna elmesélni azóta létrejött márkája, a Lora DiCarlo történetét, de a jó
humorú, remek előadót még a szervezők is csak fájó szívvel húzták le a
színpadról egy órával később.
Lora orbitális orgazmusával
indult története ugyanis a mai napig tart. „Elkezdtem gondolkodni egy
projekten. Fiziológiai adatokat kezdtem keresni, és majdnem 200 embert
kérdeztem meg a szexuális élményeiről. Megdöbbentő, de az emberek 22 százaléka
nem tudja, hol található a klitorisz, 57 százaléka pedig azt, hogy hol
található a G-pont” – folytatta lendületesen néhány grafikont kivetítve.
Egészségügyi dolgozóként és öntudatos nőként viszont Lora nagyon is tudta, hol
vannak ezek a fontos örömközpontok, és azt is tudta, mihez kell velük kezdeni.
„Volt egy dizájn a fejemben.” És ezzel a dizájnnal, na meg az eget szaggató
orgazmusa történetével 2017-ben az Oregon State University robotikában jártas professzora
elé állt.
„Lefagyott tőle az arca, mak-mak-mak, csak makogott percekig. De kilenc hónappal később készen volt az eszközünk prototípusa öt különböző mintával. ”
„Én nem vagyok üzletasszony és nem vagyok feltaláló, ápolónő vagyok és vállalkozó. Vállalkozónak lenni néha ijesztő és magányos. De azonnal megszerettem ezt a terméket, ezt a jól megtervezett szexuális felfedezőeszközt. Azt gondoltam, ha ezzel már csak néhány embernek segíthetek, hogy jobban érezze magát a bőrében, akkor megéri. Szóval elmentem ehhez a professzorhoz, és egy évvel később piacra dobtuk. Tudjátok, miért? Mert akartuk.”
A Lora DiCarlo első és máig legfontosabb terméke – amelyet hol kézben tartva, hol a pulpitusra, a laptopja mellé téve demonstrált az előadása közben – leírása szerint egy „díjnyertes masszázseszköz a kéz nélkül vegyes orgazmusok eléréséhez”. Az alapító állítja, hogy ez az egyetlen termék, ami a mikrorobotika segítségével az emberi mozgást utánozza és vegyes, vagyis kombinált orgazmushoz vezet, ahol a klitorisz és a G-pont is munkában van.
Az Osé nevű, egy angyalbefektetőnek, Richard Kadonak, a Genesis Financial Development pénzügyi tanácsadócég elnökének köszönhetően megvalósult a kütyü az emberi mozdulatokat másolja, az ujjak, a száj és a nyelv helyett dolgozik. Még pedig elég jól: 2018 októberében ugyanis megnyerte a világ egyik legfontosabb innovációs díját, a Robotics Innovation Awardot a CES-en (Consumer Electronics Show), és ezzel az első 18 pluszos fejlesztésként történelmet írt. A vállalkozást ez a díj indította be, de nem egészen úgy, ahogy azt elsőre gondolnánk.
„Nekünk ítélték a díjat. Aztán egy hónappal később felhívtak, hogy visszaveszik. Azt mondták, hibát követtek el, mert a mi termékünk profán, erkölcstelen és obszcén, a zsűri elé sem kellett volna kerülnie.”
Lora – akit habitusából adódóan valószínűleg egyébként sem kellett volna félteni, de akkoriban már egy egész kis csapat állt mellette – felvette a kesztyűt. Egy éjszaka alatt készítette el márkája honlapját, aztán a körmét rágva hajnalra körbe kürtölte a hírt a sajtóban, és a telefonja onnantól kezdve hónapokig megállás nélkül csöngött.
„Mi annyira illetlen a női örömben” – hozta címlapján a New York Times. „Miért fél a CES az erős nőktől, és a termékektől, amik erősítik őket?” – kérdezte a BBC. A helyzet nem az volt, hogy a CES minden, a szexualitáshoz kötődő kiállítót kizárt volna a rendezvényéről, hiszen volt már ott okosvibrátor és robot szexbaba (a Kiiroo-ról és a RealDollról mi is írtunk a szextech fókuszú Forbes Nextben 2018-ban) az azt megelőző években is, de CES-díjat még egyik sem kapott. Nem mellesleg női cégtulajdonosa és fejlesztője egyik márkának sem volt. A témát kitárgyalta a Guardian és a Washington Post, aztán a The Verge-től az Observeren, a Business Insideren, a Mashable-n, a Wireden át a Cosmopolitanig, lényegében minden fontos orgánum egyként állt Lora és Osé mellé, szemben a zsűrivel. Ezt a márkát mindenki megismerte. „Számtalan emailt, üzenetet, levelet, visszajelzést kaptunk, mindenki felszólalt mellettünk, a kirekesztés és az előítélek ellen.”
És megjöttek a befektetők is: 2019 májusában a korábbi 1,2 millió mellé kétmillió dollárt kapott az oregoni székhelyű cég az Oregon Opportunity Zone Limited Partnershipen (OOZLP) keresztül, amely egyéb előnyök mellett kedvezményes adózást is jelent az induló vállalkozásoknak. „Azért fektettem be, mert a Lora DiCarlo a szexuális egészség és az élvonalbeli robottechnológia metszéspontjában található és olyan új termékeket hoz létre, amelyek mindenkinek segítenek a kielégítőbb szexuális érintkezésben” – nyilatkozta akkor Richard Kado, aki a második körbe is beszállt.
„A befektetőink [a termékeink mellett] támogatják a missziónkat is, a nemek közti egyenlőséget, és hozzájárulnak olyan szociális változásokhoz, amelyekből mindenki profitál” – mondta Lora, aki akkor már 14 embert foglalkoztatott Oregon hátrányos helyzetű területein, Corvallisban és Bendben, miközben a sajtóban neve eggyé vált a szexpozitivitással.
Aztán 2019 májusában nem egy
újabb újságíró hívta Lorát, hanem a CES.
„Hibát követtünk el, mondták újra. Óóóó, mondom tényleg? Aztán közöltem velük, hogy nemcsak a díjunkat kérjük vissza, hanem egy progresszív szabálymódosítást is, garanciát arra, hogy ilyen hibát többet nem követnek el.” A rendezvényszervezők először azt ajánlották fel, hogy létrehoznak egy szextech szekciót a kiállítótérben, de Lora nemet mondott.
„Az egészség és wellness részen belül kell lennie. A szexualitás és a szexuális élmények közvetlenül kapcsolódnak a jóllétünkhöz. Szóval nem rakhatod be őket egy sarokba, hanem ott a helyük az alvástechnológia és a fintech mellett. Ha egybeolvasztod őket az egész kategóriával, azzal normalizálod. És ez az, amit mi akarunk.”
Megkapták mindkettőt, a Health és Wellness kategóriába ma már a szextech is beletartozik a CES és háttérszervezete, a Consumer Technology Association (CTA) szerint. Sőt, DiCarlo idén itt mutatta be két legújabb okos szexjátékát.
Ahogy azt előadásában, és az azt
követő szűk körű beszélgetésen elmondta, a nőkre fókuszáló tech piac a
várakozások szerint öt éven belül 25 milliárd dollárosra hízik, a márka
piackutatása alapján pedig az emberek felének már ma is van szexjátéka és a
jövőben is tervez vásárolni, további 17 százalék pedig érdeklődik.
„Dildók léteztek már 28 ezer évvel ezelőtt is, a vibrátorokat pedig eredetileg a hisztéria kezelésére találták fel a 19. században. De ez a hagyományosan férfiak dominálta, konzervatív piac még mindig extrém akadályokkal van teli a női vállalkozók és a szextech előtt. Egyáltalán nincs még itt az ideje az ünneplésnek.”
Mondta, és ahogy a honlapján
írja: „Egy olyan világot látok magam előtt, ahol a szexuális megbélyegzés és a
szégyen megszűnik, a nemek közötti egyenlőség és a felhatalmazás pedig
megvalósul”.
Lora kétségtelenül élharcosává vált a nemek közti egyenlőségnek a tech-világban, és a hitnek, hogy mindenkinek joga van a szexuális örömökhöz. De a dolog üzletileg is bejönni látszik. A 290 dollárért árult Osé a piacra dobása utáni 36 órában 1,5 millió dolláros bevételt csinált, és egy hónapon belül, 2020 januárjára ezt megduplázta.
A Women in Tech-en megcáfolt nagy innovációs mítoszokról itt írtam, a nőket hátrányosan érintő tudatalatti előítéletekkel kapcsolatos stockholmi diskurzusról pedig itt. A Lorát a színpadon követő további inspiráló nők történeteit itt találod.
További inspiráló női történetek, valamint Magyarország legbefolyásosabb nőinek listája a most megjelent márciusi Forbesban! A magazinba itt tudsz belelapozni: