A Tesla kiugró profitnövekedése jórészt a nála felhalmozódó, és így részben felesleges szabályozási emissziós kreditek értékesítéséből származott, amelyeket, benzines autókat gyártó vállalatok vásároltak fel, hogy így megfeleljenek az Egyesült Államok és az Európai Unió károsanyag-kibocsátási előírásainak. Most azonban Elon Musk legnagyobb bevásárlója közölte: nem kér többet a kreditekből.
A Fiat Chrysler „a továbbiakban nem szorul rá, hogy a Teslával vagy mással osztozkodjon” – nyilatkozta Carlos Tavares, az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és a francia PSA Group összefogásából létrejött Stellantis autógyártó CEO-ja a napokban.
A Stellantis, bár csak idén jött létre, máris a világ negyedik legnagyobb autógyártója. A mostani, a francia Le Pointnak adott interjúból (amelyet a Reuters fordított angolra) azonban kiderül: Elon Musk kreditjei nélkül is teljesíteni tudják majd az európai széndioxid-kibocsátási előírásokat.
Az amerikai Forbes a hír kapcsán megjegyzi: ahogy az elmúlt évtizedben a Tesla eladásai nőttek, úgy nőttek a kreditértékesítései is. 2008 óta a Tesla 4,4 milliárd dolláros kumulatív kreditértékesítést jelentett, amiből 2,69 milliárd dollár 2019-ben folyt be. Különösen 2019 harmadik negyedéve volt erős, ugyanis a Tesla profitja akkor szökött az egekbe.
A teljes bevétel 55 százaléka, 2,4 milliárd dollár a Fiat Chrysler-Stellantistól származott.
A Stellantis a Reutersszel közölte: már tárgyalnak a Teslával a kreditvásárlási megállapodás törléséről.
Az, hogy legnagyobb bevásárlóinak kiszállása milyen anyagi helyzetbe hozza majd Elon Musk vállalkozását, azaz hogy profitábilis tud-e maradni, egyelőre kérdés. Ahogy az is kérdés, hogy a világ nagy autógyártói és a kisebb startupok milyen sebességgel tudják majd elárasztani a piacot a Teslának konkurenciát jelentő autóikkal.