Éjféltől életbe lépett a koronavírus megfékezése érdekében hozott rendelkezések közül az is, amely megtiltja a külföldiek belépését Magyarországra. A repterek esetében is érvényes, hogy csak a magyar állampolgárok és az EGT országok azon állampolgárai léphetnek be, akik állandó tartózkodásra jogosultak Magyarországon. A többi külföldi állampolgárt a hatóság visszafordítja, ők az elutazásukig az erre a célra kijelölt tranzit részen várakozhatnak.
Mivel az intézkedést tegnap jelentette be Orbán Viktor kormányfő, maga a rendelet csak az esti órákban jelent meg, a budapesti reptér weblapja pedig tegnap este hosszabb ideig nem volt elérhető,
nem meglepő, hogy sok külföldi nem értesült a korlátozásról.
Utasoktól úgy tudjuk, hogy a kiinduló reptereken már adtak felvilágosítást nekik, hogy megváltozott a rendszer, sokan le is mondtak ennek nyomán az utazásról. De vannak, akik elindultak és Ferihegyen akadtak fenn az ellenőrzésen, majd kerültek a tranzitzónába.
Egy utas elmesélése szerint a Szófiából Budapestre induló Wizz Air-járat külföldi utasainak többsége, nagyjából 40 fő már nem szállt fel a gépre, amikor a beszállítókapunál megtudták, mi várna rájuk Ferihegyen, így összesen kilenc utassal repült a járat Budapestre. Közülük ketten nem tudtak megfelelő okmányt felmutatni az érkezésből és kerültek visszafordításra.
Megkérdeztük a Budapest Airportot, hogy hányan jártak így a mai napon, mennyi külföldi utas várakozik a tranzitban, de konkrét számot nem árultak el, csak annyit közöltek, hogy “az érkező járatok desztinációjától és számától függően folyamatosan változik a tranzitban tartózkodó külföldi utasok száma. A Budapest Airport és a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság mindent megtesz annak érdekében, hogy ők minél gyorsabban el tudjanak utazni.”
A reptértől kapott információnk szerint
a koronavírus terjedésének kezdete óta közel félmillió ülőhely-kapacitás tűnt el a budapesti repülőtér menetrendjéből, illetve a továbbra is közlekedő repülőgépek is legalább 30 százalékkal kevesebb utast szállítanak a tavalyi év hasonló időszakához képest.
De ez még csak a kezdet, a bevezetett kormányzati intézkedések hatására további jelentős járattörlésekre számít a repülőtér üzemeltetője.
Járványhelyzet: meddig éri meg üresen reptetni a gépeket?
Kérdés, hogy noha a reptér nyitva maradt és csak az európai országok egyik felében lépett életbe repülési tilalom, a mostani helyzetben meddig éri meg gyakorlatilag üresen közlekedtetni járataikat a légitársaságoknak Budapestre. A Wizz Air kérdésünkre azt válaszolta, továbbra is üzemeltetik azokat a járataikat, amelyeket nem érintenek az egyes országok korlátozásai, és mindaddig üzemeltetni is fogják őket, ameddig lehetséges. Ezt azzal indokolják, hogy szeretnének segíteni azoknak, akik haza – bárhol is legyen nekik a „haza” – szeretnének repülni.
Kérdésünkre, hogy aki a reptéren szembesül azzal, hogy nem engedik be Magyarországra, ezért nem utazik, visszakapja-e a repjegye árát, azt válaszolták, hogy igen, de csak azok, akik még az utazási korlátozások bevezetése előtt vették meg a jegyüket.
Minden centet meg akarnak fogni a fapadosok
A magyar utasokat viszont elsősorban az érdekelheti, hogy mivel nálunk nincs repülési tiltás, percről percre változik, hogy járnak-e a gépek, vagy sem, mit tehetnek, ha a járatuk megmarad, de ők mégsem utaznak a jelenlegi helyzetben. Jogos kérdés leginkább annak fényében, hogy jelen pillanatban például a magyar és a spanyol szabályozás is lehetővé teszi a légiforgalom fennmaradását a két ország között, de ki indulna most el szívesen a már lassan 12 ezer fertőzöttet kimutató országba. A legtöbb légitársaság, a fapadosok szinte mindegyike bevezette az elmúlt napokban, hogy a márciusi és áprilisi utazásra szóló jegyek időpontját ingyen módosíthatják az utasok az árkülönbözet megfizetése mellett, de a Wizz Air nincs köztük. Erre is rákérdeztünk és azt választ kaptuk a légitársaságtól, hogy továbbra sem tervezik a módosítási díj elengedését.
A jeggyel rendelkező utasok abban bízhatnak, hogy valamelyik ország szigorít a szabályokon és akkor törlik a járatukat, visszajár a jegy ára. Ez benne van a pakliban épp a spanyol útvonalakon is, Madridba például már kivette a Wizz Air a járatait, a Ryanair pedig ritkította a menetrendjét március végéig.
Az egész légiiparra jellemző, hogy a társaságok megpróbálják a lehető legkevesebb pénzt visszautalni az utasoknak. A cégek a túlélésért küzdenek, mert új foglalások alig vannak, a nullához konvergálnak a bevételeik. Ha erre még a korábban befolyt pénzek nagy részét is vissza kell adniuk, nagyon könnyen likviditási csapdába kerülnek. Minden cent számít, ezért kínálják a még élő járatokra az ingyen átfoglalás lehetőségét is, hiszen így akkor is náluk marad a pénz, ha a járatot később törölni kell – sőt, az árkülönbségből még némi bevételük is származik. A Wizz Air is nyilván azért adja automatikusan törlés esetén a 20 százalékkal növelt értékű utazási kreditet és jelzi, hogy ha valaki cash-t kér, arra sokat kell várni, mert a kredtites megoldással nála marad a pénz akkor is, ha kénytelen törölni a járatot.