Rengeteg új fapados járat indul a következő hetekben, majd ősztől Budapestről, nyolc cég már több mint száz útvonalat üzemeltet. Miközben érdekes párharcot vívnak a nagy piaci szereplők, az is biztos, hogy jövő télen még az ideinél is olcsóbban lehet majd repülni Európában.
Szinte hetente jelentenek be új budapesti útvonalakat idén a fapados légitársaságok, ritka nagy pörgés látszik a piacon. Ha minden szolgáltató összes útvonalát összeadjuk és nem korrigálunk a több szolgáltató által is repült azonos célreptérrel, akkor az elérhető útvonalak száma idén meghaladja majd a százat – ha igen, akkor is nyolcvan felett vagyunk. Tavaszi indulással a Wizz Air volt kimondottan aktív, de ez náluk szinte megszokottnak számít. Viszont végre egyértelműen kijelenthető az is, hogy a magyar piacot több évig hanyagoló Ryanair is újra begyújtotta a rakétákat, amiből egész érdekes kis párharc kezd kerekedni.
A Wizz az állam által akár több milliárd forinttal támogatott öt balkáni Malévpótló útvonal mellett a következő hetekben kezdi repülni a a norvégiai Bergent, a dél-portugáliai Farót, az olasz csizma rüsztjén levő Lameziát, valamint a németországi Hannovert, ezek egyikébe sem repül más közvetlenül. Ahogy az ősztől induló Bordeaux-ba se, Frankfurt viszont egy külön történet.
Az ősztől induló Ryanair-járatok közül Prága azért meglepő, mert közel van és autóval is gyorsan elérhető, de úgy tűnik, van igény légi összeköttetésre is, ma a Chech Airlines monopolhelyzetben nagyon magas árakat tud elkérni. Valenciával a sokadik spanyol város lesz közvetlenül elérhető Budapestről, Marokkó pedig egy teljesen új ország a Budapestről elérhető célpontokat tartalmazó fapados térképen. Edinburgh-val a Jet2-ra nyit rá a Ryanair, Nápollyal pedig az útvonalat már régóta repülő Wizzel kezd versenyezni. Lviv (Lemberg) azért érdekes, mert a nyugat-ukrajnai városban a Wizz a válság kitörése után elkezdte leépítette az állásait, tavalyra az összes járatát bezárta, most viszont odament a Ryanair és kapásból hát útvonallal benyomult a helyére. Ezek egyike épp Budapest.
A Ryanair budapesti fejlesztésének érdekessége, hogy a jövőre 30 útvonala lesz, amivel majdnem eléri a korábbi csúcsát.
A Malév 2012-es csődje után szinte a semmiből nyitottak 32 útvonalat, hogy aztán ezek közel felét be is zárják másfél év alatt. Az öt gépes bázist visszanyesték kettőre, most pedig úgy fejlesztenek, hogy nem jönnek új gépek Budapestre, Igaz nincs is túl nagy jelentősége annak, hogy a gépek épp hol töltik az éjszakát. Egyértelmű, hogy a Malév-csőd utáni járatnyitási versenyből a Wizz jött ki sokkal jobban, a Ryanair pedig egy időre elfordult a magyar piactól, de most visszatérőben van.
Ennek módja az, hogy amikor valahol Európában egy nagy új bázist nyit, egyre gyakrabban tesz be onnan budapesti útvonalat. A legnagyobb európai fapados az elmúlt években már elszakadt a másodlagos repterektől, kizárólag a nagyvárosokhoz közeli fő repterekre nyomul be, sokszor igen agresszívan. S miközben egyre több kelet-európai útvonalon szorongatja a Wizz Airt, az egyik legnagyobb bázisának fejlesztésén jól visszavágott neki a magyar gyökerű cég.
Ez a már említett Frankfurt. Annak is a fő reptere, nem a jól ismert világvégi másodlagos reptér, Hahn. Frankfurt Internationalről sokáig azt mondta a Ryanair, hogy oda soha nem fog repülni, mert nagy és drága. Változnak az idők, a reptér is elunta, hogy a Lufthansa évek óta nem tud növekedést hozni, jött a nagy áttörés, a Ryanair bejövetele. Első körben idén nyárra csupa mediterrán útvonalat jelentettek be, de tudni lehetett, hogy téltől jön a következő nagy bővítés. Tavaly ráadásul két német városból, Berlinből és Nürnbergből is napi járattal szórták meg Budapestet. A Wizz sejthette, mi következik, ennek ment elébe azzal, hogy letárgyalta, majd bejelentette a Budapest-Frankfurt járatát.
Nagyon ritka, hogy napi sűrűséggel indítsanak egy útvonalat, de itt a cél nyilvánvaló volt, beelőzni a Ryanairt. Sikerült, az ír cég nem sokkal később kihozta a téli bővítését Frankfurtból, s ebből Budapest kimaradt.
A Ryanair azért dob be folyamatosan új útvonalakat, mert idén rengeteg új gépe érkezik, ezeket el kell helyezni. Jövőre jóval kevesebbet vesznek át, nem várható tehát ekkora dömping. Ezzel együtt a fapadosok részaránya nem csak idén, de a következő években is tovább nőhet nem csak Budapesten, hanem egész Európában. (Nálunk, illetve Kelet-Európában már magasabb 50 százaléknál, Nyugaton pár éven belül jöhet a “hatalomváltás”.)
A pesti reptér a 10 százalékot meghaladó utasszám-növekedéssel tavaly is az európai élbolyban volt a hasonló méretű repterek között, s az eddigi bejelentések alapján idén is jó éve lesz. Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési igazgatója kérdésünkre azt mondta, folyamatosan tárgyalnak új útvonalakról a hagyományos légitársaságokkal is, nagyon szeretnék például, hogy végre újra legyen közvetlen járat New York-ba.
Ami pedig az utasoknak talán a legfontosabb: az útvonaldömping, illetve a verseny növekedése egyértelműen az árak esése irányába hat, ez irányú várakozását több légitársaság is közölte már. Jövő télen tehát biztosan az ideinél is olcsóbban utazhatunk majd.