Az elmúlt években több írásomban és podcastban is foglalkoztam már az autók méretnövekedésével. A nagyobb autókba erősebb motorok kellenek, hogy ne legyenek lomhák, a nagyobb méret általában nagyobb súlyt is jelent, mely nem csak a vezethetőséget rontja, de a gumi is jobban kopik, az aszfaltot is jobban erodálja.
(A szerző privátbanki szakember, korábbi írásai itt olvashatók.)
Az autók súlyproblémáira mutat rá a Bloomberg egyik cikke is. Eszerint 2022-ben az amerikai piacon értékesített új autók átlagos súlya elérte a 4329 fontot, azaz közel 1963 kilogrammot. Csak az elmúlt három évben 175 fonttal, vagyis 79 kilóval nőt átlagosan az autók súlya, ami 4 százalékos súlygyarapodást jelent.
Az SUV-k és truck-ok terjedése egyértelműen tovább ront a helyzeten. A városi terepjárók esetében a megemelt karosszéria miatt megerősített futóműre van szükség, az összkerékhajtás is növeli az autók súlyát, mint ahogy a szebb, de a nagyobb méret miatti súlyosabb felnik is.
A régen minden jobb volt szlogen itt nem állja meg a helyét, azonban az biztos, hogy régen az autók jóval könnyebbek voltak.
1980-hoz képest például kerek 1000 fontot híztak az autók a tengerentúlon. Ez több mint 450 extra kilót jelent kicsit több mint 40 év alatt. Mondhatjuk, hogy közben a klíma, a szórakoztató elektronika is alapfelszereltség lett, csakúgy, mint a vezetést támogató rendszerek, de a trend egyértelmű. Egyre nagyobb és nehezebb autók kerülnek forgalomba.
Az elektromos autók térnyerése pedig további súlygyarapodást hoz, ha azonos modellek belsőégésű verzióját hasonlítjuk össze elektromos társaikkal.
Az elektromos SUV-ok és pick up-ok gyakran 2500 kilóval vagy azt is meghaladva gördülnek le a gyártószalagról. A Tesla Cybertruckról nem is beszélve a maga 3100 kg súlyával. Mindenki az akkumulátorok töltési idejéről beszél, de legalább annyira fontos fejlesztés lesz szerintem azok súlycsökkentése.
Fentiek tükrében a szabályozók helyében az autók méretére és súlyára fókuszálnék, és azt próbálnám szabályozni, különben autóink ki fogják nőni a parkolóhelyeket és lassan a városunkat is. Nem lennék meglepve, ha újra súlyadóról beszélnénk majd, vagy a behajtási engedélyt nemcsak a károsanyag-kibocsátáshoz, hanem az autó tömegéhez is kötnék egyes városokban.
Nagy Bertalan
privátbanki üzletfejlesztési vezető, Concorde Értékpapír Zrt.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.