Nemcsak a Netflix legutóbbi sikerfilmjében, a „Ne nézz fel!”-ben, de a valóságban is eljöhet a vég. Legalábbis véget érhet a növekedés a streamingóriás számára, miután a cég részvényei gyengülnek, ellenfelei pedig egyre inkább felzárkóznak a versenyben.
Netflix részvényei két hónapja rekordot döntöttek, a novemberi csúcs óta viszont 41 százalékot zuhantak a papírok. A cég válasza: áremelés az amerikai piacon. Bár a streaming versenyben még mindig a Netflix a legerősebb, de lassan elveszíti nézőit és hegemóniáját is, mivel egyre több szolgáltató száll be a játékba, írja a CNN.
A felfokozódott versenyt pedig nem éppen kellemesen árazza a tőzsde: a vállalat 2022-t még 597 dolláros árfolyamon kezdte, alig három hét történései azonban közel 200 dollárt borotváltak le a cég papírjaiból.
„A cég elérte érettségi szintjét. Egyre csak emelik az áraikat és a nézőszám megőrzése érdekében újabb és újabb műsorokat tesznek elérhetővé, viszont a műsorok üzleti szempontból nehezen kiszámíthatóak, rengeteg hullámvölgyet rejtenek” – mondta Michael Nathanson, a Moffett Nathanson elemzője.
A kihívó gyorsabban növekszik, hiába a milliárdos tartalomköltés
Bár tavaly november nincs olyan távol, a magasra törő részvények már messzi álomnak tűnnek: a részvények ekkor 700 dollár környékén álltak, január 21-én, pénteken azonban épphogy elérték a 400 dollárt. A piacon azonban egyelőre még a vállalaté az uralom: a Netflix a tavalyi évet 221,8 millió feliratkozóval zárta, amely jóval több, mint versenytársaié. Az őt követő Disney októberben csupán 118,1 millió előfizetőnek sugárzott tartalmat.
Utóbbi azonban 60 százalékos növekedést jelent a 2020-as adatokhoz képest, amely a Netflix számára nem kevés fejfájást okoz, mivel ők ugyanennyi idő alatt csak 9 százalékos emelkedést tudtak felmutatni.
Ez valamelyest magától értetődő, ha figyelembe vesszük, hogy a Disney még csak nemrégiben indította szolgáltatását, így az új nézők megszerzése akár könnyebb folyamat is lehet a kihívó számára. Viszont fontos az is, hogy a Netflix sokkal több pénzt költ, mint amennyit megszerez: a vállalat 2017-es kiadásai 2 milliárd dollárral haladták meg a bevételek összegét és a jövőben is hasonló tendencia várható, amelynek 70-80 százaléka a műsorok megvásárlására, vagy saját tartalom gyártására megy el, írja a Holdblog.
Egyszer elfogynak az új feliratkozók
A Netflix nem képes új előfizetőket szerezni, főképp az észak-amerikai régióban, ahol a legtöbb versenytárssal kell megbirkóznia. Nathanson szerint „agresszívan kell terjeszkedniük olyan régiókban, mint India vagy más ázsiai országok, ahol a streaming még épphogy csak elindult.”
Azzal, hogy a cég csakis az előfizetésre támaszkodik, egy gond van: egyszer csak elérik a pontot, ahol nem találnak több előfizetőt. Ez a Wall Street-i befektetők számára is problémát jelenthet, akik főképp olyan cégeknek adják a bizalmukat és persze a pénzüket, amelyektől elvárható a biztos növekedés.
A Netflix kiszámíthatatlan talajnak bizonyul, éppen a Nathanson által említett hullámvölgyek miatt. Lehetetlen előre megmondani, melyik tartalom hozhat rengeteget a cég számára és melyik okozhat hatalmas veszteséget. A vállalat értékét három tényező formálja: a nézőszám, az egy főre jutó bevétel, valamint a költségek.
A Holdblog szerint több lehetséges megoldás is lehet, amelyek e három tényező helyes kiegyenlítésével az egekbe emelhetik a céget. 20-30 százalékos értékemelkedés is lehetséges például abban az esetben, ha a felhasználók számát megtriplázza a Netflix, és növeli az egy főre jutó bevételt is egy áremeléssel.
Azt azonban lehetetlen megmondani, hogy a Netflix milyen eszközzel tudná megvalósítani ezt a teoretikus megoldási példát. Ameddig nincs ötlet, addig a befektetők is könnyen elpártolhatnak a cégtől. Zak Shaikh, a Magid médiavállalat vezérigazgató-helyettese szerint a Netflix várható bukása „nem csak a Wall Street-i probléma, hanem azt is jelzi, hogy az üzlet nagy bajban van. Továbbra is vannak új előfizetők és a nézőszám sem csökkent, viszont
hosszútávon a Netflixnek meg kell értenie, hogy egyszer csak elfogynak a feliratkoztatható emberek.”
Gaming téren erősítenének, hogy legyőzzék a Disney-t
A vállalat éppen ezért új lehetőségeket keres annak érdekében, hogy a felszínen maradjon: egyik ilyen próbálkozásuk a gaming vonal. A platformon a filmek mellett a Bloomberg jelentése szerint egyre több videojáték is lesz majd a későbbiekben (akár 2022-ben) elérhető, viszont ez az irány olyan nehézségeket vethet fel, amelyekkel a cég egyelőre még nem találkozott.
Bár az áremelés pillanatnyilag jó megoldás lehet, hosszú távon ez sem fog több feliratkozót vonzani. Sokak számára a magasabb ár, még ha néhány száz forintos is a különbség, nehezen feldolgozható és túl nagy falat, így inkább új szolgáltató után néznek, akik kedvezőbb díjazást szabnak.
A Netflix itthon októberben emelt, a standard csomagot 300, a prémiumot 500 forinttal. Jelenleg 2490 és 4490 forint között van a havi előfizetés csomagtól függően.
A vállalat csütörtökön nyilatkozott arról, hogy a versenytársaik egyre inkább felzárkóznak. Már nem csak a Disney+ jelenti a fenyegetést: a Peacock, a HBO Max és a Warner Media is jelentős feliratkozói számot szippanthat el tőlük. Azonban a vállalat társ-vezérigazgatója, Reed Hastings szerint a pénzügyi visszaesésnek más okai is voltak, például a a továbbra is jelenlévő covid és más gazdasági problémák. A jövőt azonban pozitívan látja, mind a Netflix, mind a teljes streaming tekintetében. „Egyelőre nyugodtak vagyunk” – mondta.
„2022-ben a verseny még inkább kiéleződik – írja Nathanson. – Sportesemények is megjelennek majd a platformokon, jön az Amazon A gyűrűk ura-sorozata, a Discovery és a HBO Max összeolvad, a Disney pedig egyre jobban felzárkózik. Szerintem 2022 lesz a Netflix növekedésének és versenyképességének legnagyobb megmérettetése.”
Borítókép: Charles Deluvi // Unsplash