Lelkes egyetemistákból álló startupként indult tavaly a Munch.hu: az ételmentő applikációt fejlesztő vállalkozásnak már 20 000 felhasználója van, és rapid terjeszkedésbe kezdtek a magyarországi nagyvárosokban, de a régiós piacot is kiszemelték – Galambos Márton, a Forbes főszerkesztője a Munch egyik alapítójával, Wettstein Alberttel beszélgetett a szokásos csütörtöki 17:30-as Forbes Élőben.
A Munch applikációban a vendéglátóhelyeken, cukrászdákban, pékségekben megmaradt azon ételeket lehet lefoglalni, amelyek jobb híján eddig a kukába kerültek, mert aznap már nem tudták eladni, és másnap sem lehet értékesíteni őket. Az app-ban legalább 40, de jellemzően ennél nagyobb kedvezmény van az adott termékre, amelyet reggel kell lefoglalni.
Ezzel a vendéglátóhelyek is csökkenthetik a veszteségüket, és bár „az éttermek nem ebből fognak meggazdagodni”, egy sokkal fenntarthatóbb gasztronómiai kultúrát eredményez ez a rendszer – mondja Wettstein Albert. Az, hogy jelentős eredményeket érjenek el az ételpazarlás csökkentésében, csak úgy működhet, ha gazdasági, környezeti és szociális szempontból is fenntartható a modell; utóbbi kapcsán éppen az Élelmiszerbankkal dolgoznak egy stratégiai partnerségen – ismertette a Munch „hitvallását”.
A vállalkozás egyébként már most is rendszeresen juttat ételcsomagokat a rászorulóknak. Nem ez az elsődleges cél, de ezzel enyhíteni tudják azt az ellentmondást, hogy a szükségesnél több étel keletkezik, miközben sokan nélkülöznek.
A Munch alaptói, Zwecker Bence, Zsoldos Botond, Wettstein Albert és Perepelica Kirill. Fotó: Sebestyén László
A kuka helyett dobják fel a Munch-ra
Albert elmondta, hogy már 20 ezren töltötték le az appot, amelyben azok tudnak Munchot rendelni, akiknek sétatávolságra van egy Munch-lelőhely. Jelenleg 150 vendéglátóhellyel vannak kapcsolatban, Budapest mellett Szegeden, Győrben, Sopronban is vannak partnereik, és hamarosan a többi városban is megjelennek. „Ahol ételfelesleg van, ott ne a kukába dobják, hanem dobják fel a Munchra.”
A kezdeti egyetemista csapat lelkesedése továbbra is a régi, de a bővüléssel mostanra egy professzionális működést kellett kialakítani. Itt az a hitvallásuk, hogy „legyen meg a professzionalizmus, mint egy multinál, de legyen meg az az elhivatottság, lelkesedés, mint egy egyetemista baráti társaságnál, ezt a kettőt próbáljuk összehangolni”.
Sok befektető keresi őket, „meglepő, hogy mostanra egy olyan üzleti kultúra alakult ki, hogy a társadalmi értékteremtés is számít, nemcsak a haszon”. Céljuk, hogy ahol van vendéglátóhely és maradék, ott legyen Munch is, országosan, majd a régióban is dobbantanának azokon a piacokon, ahol még kevesebb a versenytárs, és más szolgáltatásokkal is bővítenék az appot.
Ha nem maradnál le a következő adásról, kövesd a Forbes Magyarország Facebook oldalát!
A Forbes Élő 17.30-at a Cofidis támogatja.
Borítókép: Forbes archív/Sebestyén László