Egyébként is hányatott sorsú a S.T.A.L.K.E.R. 2. fejlesztése, a háború erre csak rátett még egy lapáttal. Nem mindenki tudott vagy akart elmenekülni az ukrán fejlesztőcsapatból, egyesek fegyverrel védik az országot az oroszok ellen.
Az ukrán GSC Game World rég várt fejlesztői videónaplót tett közzé a Youtube-on: a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl alkotói három percben foglalják össze, hogy zajlik náluk az élet, amióta kitört az orosz-ukrán háború, a csapat nagy része pedig menekülni kényszerült a kijevi irodából. Többen ott maradtak az ukrajnai fővárosban, sőt néhányan hadi sorba álltak, hogy fegyverrel védjék hazájukat.
A GSC-ről és a S.T.A.L.K.E.R.-ről
A fejlesztőstúdiót 1995-ben alapították, a Cossacks című történelmi stratégiai játéksorozatukon túl igazán hírnevet a S.T.A.L.K.E.R. túlélőhorror-szériával szereztek. A belső nézetes lövöldék egy alternatív világban játszódnak, ahol a csernobili atomerőműben újabb katasztrófa következik be, főhősünkkel a zónában bolyongva pedig a radioaktív sugárzás rémesebbnél rémesebb torzításaival kerülünk szembe.
- Az első, Shadow of Chernobyl alcímre hallgató játékot még 2001-ben jelentették be, végül rendkívül hosszas fejlesztés után, 2007-ben látott csak napvilágot.
- A rá következő pár évben már gyorsabb tempóban érkezett az előzményrész (Clear Sky), illetve a folytatás (Call of Pripyat).
- Az új, teljes értékű számozott epizódról, a S.T.A.L.K.E.R. 2-ről 2010-ben rántották le a leplet, az eredeti megjelenési dátum 2012 volt.
Csakhogy menet közben a GSC, ami akkor Kelet-Európa legnagyobb játékstúdiójának számított, megnegyedelte legénységét, majd állítólagos személyes okokra (és deklaráltan nem pénzügyire) hivatkozva Szergej Grigorovics alapító tulajdonos lehúzta a rolót.
Aztán 2014-ben újranyílt a GSC, immáron Szergej testvére, Evgenij Grigorovics vezényletében. Végül a S.T.A.L.K.E.R. 2-t is feltámasztották: a játék PC-re és Xbox Series X és S jelen generációs konzolokra érkezik, és egyike lesz azon első videójátékoknak, melyet már a következő generációs Unreal Engine 5 játékmotorral fejlesztettek.
Amint győzünk, folytatjuk
Igen ám, de hiába tűzte ki a GSC 2022. december 8-át megjelenésül (egy korábbi, áprilisi dátumról odébb halasztva), a háború közbeszólt az életükbe – persze, csakúgy, mint a helyi tech és üzleti szektor kábé minden szereplőjénél.
Munkatársaik és azok családjainak mentése érdekében március elején bejelentette a GSC, hogy határozatlan időre leáll a fejlesztés.
- Mint akkor kijelentették, „Ukrajna győzelme után mindenképp” folytatják.
- Nem sokkal utána kiderült, hogy a fejlesztőcsapat Prágába települt át.
- A cég Discord-csatornáján májusban már az hangzott el, hogy újraindultak a munkálatok.
Billentyű-egér helyett valódi fegyver
A június 14-én publikált Youtube-videó mozgóképben, a kollégák saját felvételein keresztül meséli újra a fent leírtakat. Mondani sem kell, mennyivel hatásosabban.
Többen a GSC-ből nem hagyták el (vagy tudták elhagyni) Kijevet, jó páran a háborús romok és a légi szirénázások mellett dolgoznak a játékon. No meg próbálják (túl)élni életüket.
„Mariupoli vagyok. A háború óta elvesztettem a kapcsolatot a szüleimmel. Kimondhatatlanul borzasztó érzés nem tudni, vajon élnek-e még a szeretteid”
– mondja a videóban a stúdió egyik animátora, Alekszandr Levcsenko.
Vannak a csapatból, akik önkéntesnek álltak, akár az ukrán haderő soraiban. Egyikük úgy fogalmaz, hogy győzelmük után visszatér a játékhoz. Dmitro Jaszenev vezető mesterségesintelligencia-fejlesztője géppuska mögött állva mondja a videóban: sose hitte volna, hogy a 21. századi Európában egyszer még háború fog zajlani.
„Találkozunk a megjelenéskor. Szlává Ukrajni! (Dicsőség Ukrajnának!)” – zárta bejelentkezését Dmitro.
2022-ről 2023-ra
- A S.T.A.L.K.E.R. 2. eredeti alcíme Heart of Chernobyl lett volna, az orosz invázió hatására keresztelték át Heart of Chornobylra. Így, e helyet o betűvel, az orosz betűzés helyett az ukránt használva.
- A játék a stúdiónaplóval együtt új előzetest is villantott. Ebből kiderült, hogy a megjelenést hivatalosan is 2023-ra halasztották.
A borítóképen Dmitro Jaszenev, a játék vezető mesterségesintelligencia-fejlesztője a GSC Game World játékstúdió fejlesztői videónaplójából.