Megtartotta éves üzleti beszámolóját a SPAR Magyarország: ha nem lett volna különadó, most nyereségesek lennének. Szóba került a cég tőkéjének külföldre menekítése, a Corvin Áruház és az S-Budget termékek sorsa is.
Ennyire fájt a különadó
Heiszler Gabriella, elnök-ügyvezető igazgató szavai szerint „fokozott turbulenciák után érkeztünk” a 2023-as év végére. Az ismert politikai helyzet ellenére a SPAR „sugározni szeretné a stabilitást, annak ellenére hogy különleges év a 2023”. Üzleti sikerként elkönyvelte, hogy először lett 1000 milliárd fölött az cégcsoport árbevétele.
A SPAR a tavalyi évben veszteséges volt, a 2022-es számokhoz hasonlóan nagyjából 13 milliárdos a mínusz.
A 2023-as üzleti évben 30 milliárd forintot fizetett be a SPAR különadó formájában,
ha ezt nem kellett volna befizetnie, nyereséges lett volna a cég.
A különadó a SPAR szerint jogszerűtlen, ezért jogi úton megtámadták azt.
Nagy Mártonnak, a gazdaságfejlesztési miniszternek, Heiszler Gabriella válaszul azt mondta, hogy nem terveznek kivonulni az országból, hiába tartja ezt a miniszter „irracionális” döntésnek.
Menekítik a tőkét?
A cég tőkéjének az országból történő kimenekítéséről az elnök-ügyvezető igazgató elmondta, hogy a tavalyi évben jelentős mértékben átalakították a tulajdonosi struktúrát: szétválasztották az ingatlant és az operatív kereskedelmet, az ingatlan már (jogilag) svájci tulajdonban van, a kereskedelem az osztrák tulajdonos mellett működik tovább.
Ez más piaci szereplőknél már standard, bár piacilag nem racionális, mert dupla annyi iparűzési adót kell fizetni, de így „biztonságosabb, megnyugtatóbb” a helyzet.
Online értékesítés
Heiszler Gabriella az online értékesítésről elmondta, hogy a 2019 óta futó üzletág már 200 településen elérhető, a cég nem csak a házhozszállítást, de a click and collect szolgáltatást is bővíteni szeretné.
A Forbes.hu kérdésére elmondta, hogy
marad a nagybevásárlásra fókuszáló értékesítés, ennek a hatékonyságát tervezi növelni a cég egy szentendrei raktár átalakításával.
Itt a klasszikus üzlet mellett egy kizárólag az online csatornát kiszolgáló létesítményt is fejleszt a cég. Gyakori kritikája a SPAR online lábának, hogy félgőzzel fejleszti csak a cég, lassú a kiszolgálás. Heiszler ezzel kapcsolatban nem árult el semmit, türelmet kért, a következő hónapokban „bejelentés várható”.
Corvin-áruház és társaik
Szalay Zsolt, ügyvezető igazgató a szupermarketek helyzetét értékelte. Egyik fontosabb fejlesztésükként a Corvin Áruházban megtalálható SPAR-ról beszélt. A Blaha Lujza téren található üzlet 1 milliárdos beruházást jelentett a cégnek (az épületbe amúgy izgalmas új szereplő is érkezik, erről nemrég írtunk).
Kiszolgálás színvonala és az elérhető termékek palettája is bővült. Több franchise-taggal is bővült a cégcsoport, Szalay kiemelte, hogy az idén nyílt Orlen kutakon is SPAR üzletekkel találkozhatunk.
A partnereiknek információs és logisztikai támogatást is nyújt a cég, ideális esetben a franchiserek az alkalmazottak közül csatlakoznak a céghez. Szakmai és vezetőképzést is nyújt a cég, duális képzésben is dolgoznak kollégák.
Az idei évre 447 ezer négyzetméternyi SPAR üzlet, a franchise partnerekkel együtt 18 000 kolléga várja a vevőket. Ennek ellenére az elnök leszögezte, hogy
nehéz feladat új SPAR-t nyitni a jogi környezet miatt.
Az idei év alacsony beruházásait a politikai környezettel indokolta Heiszler: a különadó miatt takarékosságra van kényszerítve cég, így óvatos beruházással vágnak neki az új évnek. A kevés fejlesztés egyikeként a gyorsuló fogyasztói trendeknek megfelelően megépült a legkisebb alapterületű Interspar: Debrecenben 2600 négyzetméteren kínálnak hipermarket szintű kiszolgálást.
Merre tovább S-Budget?
Vonier Eduard, ügyvezető igazgató németnyelvű értékelőjében a SPAR saját márkáiról is beszélt. Vonier szerint a saját márkákat a brandekkel egyenrangúak kezelik és versenyeztetik. Ennek ellenére a 40 saját márka és a többezer saját termék egyre növekvő súllyal van jelen a forgalomban,
2023-ban a saját márkák egyharmadát adják az árbevételnek.
Az S-Budget a cég szerint jó minőséget nyújt és nem kompromisszumot, ennek ellenére a válság megmutatta azt is, hogy milyen fontos lába ez a SPAR-nak.
Az olcsóbb termékek fókusza az első félévben az elnök szerint még velünk marad, de a második félévben már várják a fogyasztók minőségben mért „felfelé vásárlását”. Éppen ezért a következő félévben a prémium saját márkák tekintetében is várható fejlődés.
Kontextus
Ahogy azt a Forbes.hu-n is megírtuk, a VSquare tényfeltáró központ csütörtöki hírlevele szerint több mint egy évvel ezelőtt egy Magyarországon élő orosz oligarchacsalád képviselői megkeresték a SPAR-t az Orbán-kormány által támogatott ajánlatukkal – de elutasították őket.
A Rahimkulov családról van szó, de a lap tudni véli, hogy a SPAR magyar leánycégébe Tiborcz István, Orbán Viktor kormányfő milliárdos veje is beszállt volna. A lap forrásai szerint róla beszélt Hans Reisch SPAR-vezér egy korábbi osztrák lapinterjúban, amikor őszintén nyilatkozott arról, hogyan próbál a magyar politikai-gazdasági elit befolyást szerezni a cégben.