Soós Nóra és a Dorko kollaborációja már négy éve is nagy siker volt, most újra összeálltak. Soós Nóra festményeit sok milliós áron lehet csak megvenni, a most piacra kerülő körülbelül 450 darabos szignózott kollekció a pólókon viszont sokaknak megfizethető.
A napokban kerül a Dorko boltjaiba – Budapest mellett Szombathelyen (Soós Nóra szülővárosában), Balatonfüreden és valószínűleg Székesfehérváron – és webshopjába az a néhány száz darabos kollekció, amely felnőtt és gyerekpólókon, valamint kapucnis pulóvereken teszi elérhetővé Soós Nóra három köralakú olajfestményének szitanyomatát, a művész aláírásával.
Az elsősorban sportruháiról és -cipőiről ismert – mások mellett Fucsovics Márton teniszezőt, a friss Forbes-listán 8. legértékesebb magyar sportolót is évek óta öltöztető – magyar márka és Nóra együttműködése régebbre nyúlik vissza. A családi vállalkozás vezetői először 2017-ben kérték fel Nórát és más hírességeket, hogy készítsenek egy limitált példányszámú kollekciót.
„Nagyon nagy sikere volt, pillanatok alatt elkapkodták az akkori néhány száz pólót – eleveníti fel Nóra –, és azóta más márkák is keresték velem az együttműködést. De mivel szívesen maradtam volna hűséges a Dorkóhoz, és ők is újra nyitottak voltak, megint velük dolgozom együtt.”
Nóra három festményt választott ki:
- Az óra körbejár című képet (2020), ami az egyik legfontosabb műve, és legutóbbi Műcsarnokbeli kiállításán is szerepelt,
- a Virágzás címűt (2018), amely Nóra buborékos – a 2008-as világválságra is reflektáló – korszakából való,
- és a Békés című festményt (2018): ez kislányát, Sárit ábrázolja szappanbuborékfújás közben körülötte pingvinekkel, és például Lackfi Jánost is megihlette, aki Élettartam című versét e kép alapján írta.
Látvány+üzenet
Ahogy egy korábbi portrénkban (a 2021 februári Forbesban) írtuk Nóra festészetéről, egy egészen egyedi képi világ az övé: a bátor, harsogó színekkel megfestett absztrakt alapokon újabb, figurális rétegek, többrendbeli idő- és gondolati síkok egymásra festve.
Ez a három kép is pont ilyen: elsőre erős vizuális élmény, amit lehet felületesen is élvezni és szeretni, mert egyszerűen jól néznek ki, és jó velük egy térben lenni, de a részletekre fókuszálva mélyebben is ki lehet bontani azt a speciális jelrendszert, amely visszatérő motívumokon és metaforákon keresztül mindig társadalmi üzeneteket is hordoz, és reflektál a korra, amiben élünk.
„Egyértelműen a topban van, generációjának egyik legkiemelkedőbb művésze” – mondta Nóráról a már idézett portrénkban Virág Judit galériatulajdonos, és ezt egyébként sokmilliós árakkal és erős magángyűjtői körrel a piac is régóta visszaigazolja. (Új műveit majd a Virág Judit Galériában nyíló önálló kiállításán meg is lehet nézni 2022 májusában.)
Hátha többen lesznek kíváncsiak
Most viszont egy kicsit más közegben fog forogni a neve, voltak is ezért kételyek Nórában, hogy mi az üzenete annak, ha képeit pólóra nyomva árulják.
„Volt bennem tépelődés, mert ez ma még nálunk szokatlan. Kis túlzással van a magas kultúra és az elefántcsonttoronyban ülő művészvilág, és van a mindenáron népszerűséget hajhászó populáris művészet, vagy a skála végén a trash.
Jó ízléssel kell egyensúlyozni, de mivel úgy gondolom, hogy bármit, amit hordunk, az állítás magunkról, és ha ez értelmes üzenetet közvetít, vagy például többen kíváncsiak lesznek a kortárs képzőművészetre, akkor az jó.”
A 2020-as évet 12 milliárd forintos árbevétellel záró és több mint 500 embert foglalkoztató Dorko egyébként más ügyek, társadalmilag fontos kampányok mellé is oda szokott állni. Felkarolták már az autizmussal élők ügyét, az állatok védelmét, vagy a nőket érő erőszak ellen küzdő NANE céljait, és a Nórával való kollaborációinak is lesz még folytatása. Már most dolgoznak egy őszi, következő kollekción.
Nyitókép: Festékestubusok Soós Nóra és férje, Győri Márton műtermében / Orbital Strangers, archív