Soha nem látott mennyiségű használt autó cserélt gazdát 2019-ben hazánkban, így már a 800 ezres határt is átlépte a piac a tavalyi év során. Január és december között összesen 810.920 gépkocsit írtak át Magyarországon az illetékes hatóságok, 6,1 százalékkal többet 2018 hasonló időszakához képest. A használt autó import folytatta lejtmenetét: 2012-óta először zárt negatív mutatóval a terület egész éves összesítésben.
Tovább emelkedett 2019-ben a használt autó átírások száma Magyarországon, amely 2017 és 2018 után újabb történelmi csúcsot ért el: januártól december végéig összesen 810 920 négykerekű cserélt gazdát hazánkban, 6,1 százalékkal (+46 382 autó) túlszárnyalva a 2018-as esztendőt. A terület a tavalyi évben az első negyedévben átlag feletti, 10,6 százalékos növekedést mutatott 2018-hoz képest, és egy júniusi mélypontot követően – amikor 5,3 százalékos mínuszt produkált a használt autó piac – újból stabilizálta magát, ezt követően pedig az átírások száma két hónapban (július, szeptember) is átlépte a 70 ezres, sőt októberben a 75 ezres rekordnak számító szintet. Ezzel szemben az autóimport folytatta negatív tendenciáját: a külföldről behozott kocsik száma 1,5 százalékos csökkenéssel 156 475-re esett. Így 2012 óta először fordult elő olyan az import esetében, hogy egész éves összesítésben rosszabbul teljesített a terület egy korábbi esztendővel való összehasonlításban.
„Óriási a kereslet a használt gépkocsik iránt az országban, azonban sajnálatos módon hetvenöt százalékban még mindig a tíz évnél idősebb járművek forognak a piacon. Ráadásul a külföldről érkező autók hatvan százaléka is ebben a korsávban mozog, így várhatóan nem mozdul pozitív irányba a hazai járműállomány tizennégy és fél év feletti átlagéletkora.” – mondja Frank György, a Das Weltauto márkaigazgatója. – „Megoldást jelenthetne a problémára, ha a vásárlók bátrabban nyitnának a piacon elérhető kedvezményes finanszírozási formák felé, ugyanis jelenleg még mindig a készpénzes vásárlás dominál, amely szűkösebb mozgásteret biztosít a vevőknek. Hosszútávon viszont egy korosabb autó több költséget ró a vásárlók nyakába, így ezzel is érdemes kalkulálni, amikor használt autó vásárlásról döntünk.”
A hazai átírásoknál 53,77 százalékos piaci részesedéssel az alsó-középkategóriás (241 342 autó) és a kisméretű autók (194 694 autó) domináltak, az importnál viszont nem volt ennyire egyértelmű a helyzet, de az élen itt is alsó-középkategória zárta az évet (42 269 autó) a felső-középkategóriás (26 713 autó) és az egyterű járművek (25 352 autó) előtt.
A típusok rangsorában 2019-ben a hazai átírásokban és az importban is az Opel Astra végzett az első helyen, előbbiek esetében a Suzuki Swiftet és a Ford Focust, utóbbiaknál a Focust és a Volkswagen Golfot megelőzve.
A legtöbben Budapesten és Pest
megyében, a legkevesebben Nógrád megyében vásároltak hazai vagy külföldről
származó négykerekűt.
„Az idei évben várhatóan tovább nő a
használt autó piac, év végén újabb rekordot könyvelhet el a terület; ezzel
ellentétben az import – a kedvezőtlen forint-euró árfolyam, és a hosszadalmas regisztrációs
folyamatnak köszönhetően – tovább gyengülhet, így kevesebb ismeretlen előéletű,
esetenként kritikus állapotú gépkocsi áramolhat be az országba.” – teszi hozzá
a márkaigazgató. – „A hazai modellek vásárlásakor kiváló támpont a
Belügyminisztérium ügyfélkapuján keresztül elérhető Jármű Szolgáltatási
Platform, ahol ellenőrizhető a magyar kocsik múltja, de biztosra akkor
mehetünk, ha a szerződés aláírása előtt egy márkaszervizzel is átvizsgáltatjuk
a kiszemelt modellt. Ezekre a lépésekre az import autóknál nincs lehetőségünk, amely
jelentősen növeli annak a kockázatát, hogy egy pénznyelő autót vásárlunk meg
olyan forrásból, amely probléma esetén utolérhetetlen. Biztosra akkor mehetünk,
ha Magyarországon bejegyzett, több éves múltra visszatekintő, garanciát
biztosító kereskedőtől veszünk négykerekűt, hiszen ezek a társaságok a
tranzakció után is rendelkezésünkre állnak, ha gondunk támadna.”