A jövő év nehéz lesz. Az olajhiány és az orosz források helyetti drágább beszerzések miatt kialakuló várható helyzetet a Mol szlovák leányvállalatának vezérigazgatója vázolta fel.
Világi Oszkár még a magyarországi üzemanyagár-sapka megszüntetésének keddi bejelentése előtt adott interjút a parameter.sk oldalnak, melyről az infostart számolt be.
A szlovák vezérigazgató szerint a jövő év nehéz lesz, de ha a Barátság kőolajvezeték legalább részben működni fog, akkor reményeik szerint sikerülni fog a szlovák piacot ellátni üzemanyaggal.
Az olaj egy részét a tilalom miatt az orosz helyett más forrásokból kell majd fedezniük, hogy továbbra is exportálni tudjanak.
„Egy tankhajó kőolaj feldolgozása 15 millió dollár pluszköltséget jelent, és még nincs megállapodásunk a horvátokkal az Adria vezetéken való szállításról.”
A nyilatkozat alapján ahhoz, hogy a Mol százhalombattai finomítója és a Slovnaft is működni tudjon a Barátság leállása esetén is, évente legalább 14 millió tonna kőolajra van szükség. És akkor még Csehországba nem jutott olaj, oda további 5 millió tonna kellene.
Mindenkinek problémái lesznek
Megemlítette, hogy az üzemanyagár-sapka megmutatta Magyarországon, hogy miként fog működni a piac február 5. után. Az importhiány és a finomító leállása okozta, hogy az elmúlt napokra mintegy 300 kúton nem volt benzin vagy csak korlátozott mennyiségben.
„A szolidaritás megszűnik, ha mindenkinek problémái lesznek a hazai ellátással” – mutatott rá,
arra utalva, hogy a kereskedőknek máshol jobban megérte eladni az üzemanyagot, mint Magyarországon az alacsony árak mellett.
Az európai dízelfogyasztás egytizede esik ki az orosz olajtermékekre vonatkozó tilalom miatt. Ez hatalmas mennyiség, és a magasabb költségek, illetve a termékhiány miatt még két eurónál magasabb ár is jöhet – mondta Világi Oszkár az északi szomszédunknál várható helyzetről.
„Szlovákiában talán lesz elég nafta, de lesznek országok, ahol hiány lesz belőle” – jegyezte még meg európai kitekintésként.