Simicska-közeli figurák jelentek meg a Magyar Közút és a legnagyobb közbeszerzés körül.
A kormányzat idén májusban hét darab – útügyi referenciák nélküli – magántőkealapot hozott ki győztesnek az évszázad tenderén, amely a gyorsforgalmi hálózat 35 éves bővítéséről, fejlesztéséről, üzemeltetéséről, karbantartásáról szól. Nagyjából 5,5 ezer milliárd forinttal ez lesz a legnagyobb összegű közbeszerzés Magyarországon 2010 óta, sőt, a G7 szerint az egész EU-ban is csak öt jelentősebb értékű tendergyőzelem akadt.
Mi ez az egész?
A hét magántőkealap összesen nyolc céget alapított a 2058-ig tartó projektre; ezek mindegyike „hordozza” az MKIF (Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő) előtagot. A 35 éves sztrádakoncesszió elnyerésében érintett pénzalapokat Mészáros Lőrinc és állandó „koalíciós” partnere, Szíjj László érdekeltségei kezelik. Lázár János új építésügyi miniszter meg utólag is bosszankodhat, hogy a kormány a magyar forgalmi hálózat legjobb, pénzügyileg leginkább „kiaknázható” részét szervezte ki alóla (évtizedekre), a kisebb és tönkrement utakat pedig az állam – jelen esetben: az ő – nyakán hagyta.
Ennek megfelelően Lázár majdnem az összes eddigi köztulajdonú infrastruktúra-fejlesztő céget beszántja, a megmaradt feladatokat a minisztériumi struktúrába tagolta s és vélhetően
csak a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t őrzi meg tartósan önálló entitásként.
Miért fontos a Magyar Közút?
Magyar Közút tehát kulcsintézmény lesz a jövőben is, ezért keltett némi sajtófigyelmet, hogy a minap a 2011 és 2014 közötti nemzeti fejlesztési miniszter, az akkor informális Simicska-delegáltként emlegetett Németh Lászlóné lett a nonprofit zrt. felügyelőbizottsági elnöke.
Németh Lászlóné aktuális pozícióinál persze lényegesebbnek tűnik, hogy kik lesznek a Mészáros–Szíjj-érdekkör MKIF-vállalatainak menedzserei az elkövetkezendő években. Lássunk csodát, itt is egykori Simicska-stábtagok rúghatnak labdába – ráadásul olyanok, akiket az Orbán Viktorral való 2015-ös Nagy Szakítás után többnyire ellenségként, árulóként kezelt a fideszes nyilvánosság.
Milyen volt simicskások vannak még a buliban?
A friss cégalapítási dokumentumokban vette észre a Válaszonline, hogy
- az MKIF-csoportban a fejlesztési divíziónak az a Farkas Imre a vezérigazgatója, aki egyértelmű Simicska-küldött volt – közigazgatási államtitkárként – először az agrártárcánál, majd Némethné minisztériumában.
- Kulcsszereplő lett még az új MKIF-szervezetben Szőke Gábor, aki – mint a Közgép volt felsővezetője – anno ugyancsak Simicska jobbkezeként „vonult be” a híradásokba.
- Az MKIF-igazgatóságokban rajtuk kívül ott ül még a szintúgy a Simicska-időszakban pallérozódot Lukács Krisztián, a fideszes önkormányzatok tanácsadójaként elhíresült Provital Zrt. egyik ősatyja; ő később a Tiborcz István-féle keszthelyi jachtkikötőügyben is megvillant.
Szó sincs persze arról, hogy kizárólag Simicska Lajos emberei számára van visszaút a hatalomba, de ahogy a lap is megjegyzi: valaki nagyon megbocsátott a volt árulóknak.
Simicska utoljára 2020-ban fér fel a Forbes milliárdoslistájára 39,2 milliárd forintos vagyonnal. Az egykor nagyhatalmú, bukott oligarcha visszavonultan él, érdekeltségeit viszonylag gyorsan osztotta fel a helyébe lépő új elit: a Közgép a Duna Aszfaltnál landolt, vagyonkezelői, hirdetési cégei és agrárbirodalma Mészáros Lőrincnél