Hamarosan nyugdíjba kellene küldeni a kisföldalatti járműveit. Bár a vonalbezárás veszélye egyelőre nem fenyeget, a cseréhez idő kell, a határidők szorítanak.
Mi történt? Meghaladták tervezett élettartamukat a Millenniumi Földalatti Vasút jelenleg közlekedő szerelvényei. Bár megvan a működéshez minden minden szükséges engedély, hamarosan lépni kell. Karácsony Gergely főpolgármester korábban azt mondta, hamarosan lejár a járművek közlekedéshatósági engedélye, a BKV szerint ez visszavonásig érvényes – írja a Népszava.
Miért kell sietni? A járműcseréhez szükséges előzetes típusengedély viszont tényleg lejár 2025. május 20-án. Hozzátették, hogy a dokumentáció felülvizsgálata után ismételten benyújtható az engedélykérelem a vasúthatósághoz.
De a szerződéskötés, a prototípus elkészítése és a sorozatgyártás is időigényes folyamat, optimista becslés szerint tehát legalább négy-öt év szükséges a járműpark megújításához.
Legkorábban 2029-2030-ra érkezhetnek meg az új szerelvények, de csak ha még idén kiírják a tendert.
Mennyibe fog kerülni? Az egyedileg a földalatti alagútjába gyártott szerelvények darabja a BKV tavalyi becslése szerint 1,9 milliárd forintba kerül. Ebből kell 22 a jelenlegi vonal kiszolgálására plusz öt jármű a Rákosrendező beépítésével szükségessé váló bővítéshez.
Ez együtt 45,4 milliárd forint. S ebben nincs benne a szintén időszerű pálya, alagút, illetve biztosítóberendezések felújítása, illetve a hosszabbítás.