A Shapr3D újabb mérföldkőhöz érkezett: az Apple Vision Pro segítségével a kiterjesztett valóságban terjeszkedne a 3D modellező magyar cég.
Az elmúlt egy évtized egyik fontos magyar tech sztoriját szállította a Shapr3D. A dizájner univerzumba valósággal berobbant 2016-ban a korábbi szabályokat felrúgó, vadonatúj koncepcióval kísérletező startup (a sztorijukat lásd itt).
A világ első iPad Pro tabletre készült 3D modellező alkalmazása felkeltette az élvonalbeli befektetők, nagy piaci szereplők, többek között a Microsoft, valamint maga az Apple figyelmét is.
És az is hamar kiderült, hogy van tömeges felhasználói igény egy egyszerű, könnyen megtanulható, mobil eszközre optimalizált, de komoly munkára is alkalmas szoftver iránt.
A cég vezetése jól ismerte fel, hogy az eredeti stratégiát feladva nyitni kell a nagyobb teljesítményű és nagyobb kijelzővel bíró, akár Windows alapú PC-k irányába is. Ennek eredményeként pedig ma már ott tartunk, hogy az árbevétel alapján legnagyobb, a Fortune 500 listán található amerikai cégek 36 százaléka használja a Shapr3D-t. Most pedig a cég egy újabb mérföldkőhöz érkezett, hiszen egy Budapesten megtartott globális eseményen Csanády István alapító-ügyvezető bejelentette, hogy a szoftver a vadonatúj, Apple Vision Pro AR/VR szemüvegre optimalizált változata is elkészült.
Mit ad hozzá a kiterjesztett valóság?
Természetesen a rendezvényen demonstrálták, hogy mindez a valóságban hogyan működik, és ki is lehetett próbálni. Az azonnal kiderült, hogy az alapok változatlanok: megmaradt az egyszerű, villámgyors, de mégis igen precíz módosítások végrehajtását biztosító kezelés.
A használat nagyon látványos, a kiadott parancsokra azonnal reagál a szoftver, aminek köszönhetően alkalmas arra, hogy akár egy meetingen is használják ötletelés közben.
A Vision Prónak nem is azt a feladatot szánták, hogy megújítsa a Shapr3D-t, hanem, hogy kitolja a határait.
A szemüveg segítségével a megtervezett digitális objektumok bárhol elhelyezhetőek a valós térben, amely a kameráknak köszönhetően szintén megjelenik a nagy felbontású kijelzőn. Emellett ezek természetesen akár körbe is járhatóak, be lehet kukkantani mögéjük, föléjük. A szoftver ráadásul arra is képes, hogy a valós fényviszonyokat is számításba vegye.
Tehát látható, hogy milyenek lesznek az árnyékok, vagy hogyan tükröződik például egy fémből készült elem. Azaz minden korábbinál hitelesebben visszaadja azt, hogy a valóságban hogyan jelenik majd meg egy eszköz. Ez igen jól jöhet többek között háztartási gépek tervezése során, hiszen azokat úgy lehet elhelyezni a konyhában, hogy ahhoz nem kell legyártani száz meg száz különféle formájú, színű, és méretű variánst, hiszen a paraméterek egyetlen kattintással módosíthatóak.
Emellett az is hasznos lehet, hogy ha a munkatársak ilyen szemüvegben dolgoznak egymás mellett, akkor hatékonyabban lehet az információátadás is azzal, hogy látják is egymást, és nem csak mindenki a monitora mögött gubbaszt, vagy a tabletéjre csavarodik.
Jó az Apple Vision Pro?
A Shapr3D-vel végzett tesztelés is megerősített abban, hogy az Apple tényleg nagyot lépett előre az AR/VR szemüvegek területén, de a tökéletestől még mindig nagyon messze vagyunk. Amikor az ember a fejét mozgatja észlelhető némi elmosódottság, és a felbontáson, valamint a színvisszaadáson még mindig lehetne javítani. És a fejről levéve érezhető néhány percig enyhe zsongás, ami arra utal, hogy az agyat zavarja a bezártság és/vagy a szemhez közel pakolt megjelenítő. Munkára mindenesetre egy kiváló eszköz, konkrétan a legjobb, ilyen headset, amivel valaha dolgom volt. De azt nem nagyon tudom elképzelni, hogy a szabadidőmet ezzel töltsem.
Mire jó?
Ennek köszönhetően a Shapr3D Apple Vision Pro verziója segítheti a tervezést, hatékonyabbá teszi a kommunikációt házon belül, és megtámogathatja az értékesítést is. A cég a működéshez a saját fejlesztésű felhő alapú rendszerét használja, amely biztosítja, hogy az állományok, illetve a szerkesztési előzmények azonnal, bármikor, bármilyen támogatott platformon elérhetőek legyenek. Egyelőre még nem megoldott, hogy többen egy időben szerkesszék ugyanazt az állományt, de a cég munkatársaitól azt az infót kaptam, hogy már intenzíven dolgoznak ezen is.
Csanády István elárulta, hogy korábban abszolút ellenzője volt a virtuális valóságnak, azonban az Apple eszköze bár külsőre ugyanúgy néz ki, mint a VR szemüvegek, teljesen mást kínál. Itt nem az a cél, hogy a fizikai valóságot megsemmisítve, annak a helyére hozzanak létre valamilyen művi reprodukciót. Hanem az, hogy a digitális állományokat integrálják a való életbe, és erre pedig a Vision Pro kiválóan alkalmas. A rövid gyakorlati próba során arra jutottam, hogy a koncepció maximálisan életképesnek tűnik. Ebben egyébként megerősített a DeLonghi csoporthoz tartozó, Kenwood dizájn igazgatója, Samuele Meda is.
Ő kiemelt partnerként már egy ideje használja az alkalmazást az Apple szemüvegén, és abszolút pozitívak a benyomásai. Állítása szerint a termék azonnal beszippantotta, és már voltak olyan konkrét esetek is, amikor egy-egy, tervezőasztalon jónak tűnő terméket amiatt módosítottak, mert a Vision Prora ráengedve kiderült, hogy mégsem az igazi.
Azt még nem lehet tudni, hogy az Apple szemüvege tényleg olyan nagy változást hoz-e, mint ahogy azt a gyártó állítja vagy inkább reméli. De az biztos, hogy a Shapr3D-n a dolog nem fog múlni, a cég felkészült a forradalomra, ez nem is lehet kérdés.