Kreativitás, pénz és bátorság – ez a három dolog kell a magyar fiatalok szerint ahhoz, hogy sikerre vigyenek egy hazai vállalkozást. Az elsővel nincs is gond, de a másik két faktor már necces.
Szívesen dolgoznának a saját cégükön, de nem mernek kockáztatni a magyar fiatalok – derül ki a Hiventures megbízásából készített reprezentatív felmérésből, melynek keretében a 18–35 év közötti korosztály vállalkozókedvét kutatták.
Pedig álmok vannak: a válaszadók 66 százaléka szívesen dolgozna saját családjuk vállalkozásában, alkalmazottként viszont mindössze 24 százalékuk képzelni el a jövőt. Bár eszerint a potenciális cégalapítók aránya kiemelkedően magas, az ehhez szükséges merészség hiányzik:
a válaszadók mindössze 6 százaléka tartja magát kockázatvállalónak, 15 százalékuk biztosra megy.
Az óvatosságuk oka 40 százalékban a pénz, 28 százalékban pedig a politikai-gazdasági környezet állapota – pedig a válaszadók 24 százaléka vallotta, hogy volt már olyan ötlete, amivel szerintük biztosan befutottak volna. Saját vállalkozást egyébként csak 37 százalékuk tervez.
Az is kérdés persze, honnan szereznek pénzt az ötletekhez:
a válaszadók 29 százalékának fogalma sincs erről, 18 százalékuk magánbefektetőkhöz, 16 százalékuk bankokhoz fordulna.
És hogy milyen cégeket alapítanának az ifjú magyar titánok? Népszerű köztük a startup-modell, 67 százalékuk hallott már róla, 40 százalékuk a médiából. Sokan indítanának ilyen céget, a startupokkal szemben szkeptikusok aránya mindössze 15 százalék. A kutatás szerint munkahelyként is népszerű a fiatalok körében a startup. A fiatalok fele jelezte, hogy szívesen dolgozna ilyen helyen, 6 százalék pedig korábban, vagy most is startupnál tevékenykedik. A legnagyobb előnye ennek a legtöbb válaszadó (56 százalék) szerint a fejlődési lehetőség. Vonzónak tartják még a változatos szakmai feladatokat (31 százalék) illetve a jó közösséget is (27 százalék). A hátrányok közül ugyanakkor a bizonytalan jövőt (43 százalék), a túlterheltséget (34 százalék) és a kaotikus működést (14 százalék) említették.