Akár az uniós bíróságig is elmegy, de nem fizet extraprofitadót a Ryanair. Újabb szájkarate várható a magyar kormány és a légitársaság erősen szókimondó vezére közt.
Nem érti a Ryanair a friss, 300 milliós forintos fogyasztóvédelmi bírság okát és fellebbez ellene. Az indokolás egyszerű: a bírság alaptalan, a vállalat nem tévesztette meg a fogyasztókat. És ahogy korábban közölték: a március-júniusi időszakban 170 millió eurós veszteséget szenvedett el a Ryanair, nincs semmilyen extra profit, amit el lehetne vonni.
Mi is történt?
A fővárosi kormányhivatal azért szabta ki a bírságot, mert a cégre kirótt extraprofitadót egy az egyben áthárították a fogyasztókra. A Ryanair viszont egy uniós rendeletre hivatkozik, ami lehetővé teszi az uniós légitársaságok számára, hogy szabadon határozzák meg az EU-n belüli szolgáltatásaik tarifáit, a nemzeti kormányoknak vagy azok fogyasztóvédelmi hatóságainak ebbe nem lehet beleszólásuk – írja a HVG a vállalat válasza alapján. Szerintük e jogszabály
„tiltja meg a magyar kormánynak, hogy visszamenőlegesen utazási illetéket szabjon ki, miközben törvénytelenül próbálja korlátozni a légitársaságok jogát, hogy az ilyen jogalap nélküli adót az utasokra hárítsa tovább”.
Ha kell, az Európai Unió Bíróságáig elmennek az igazukért.
„Kamu és idióta extraprofitadó”
A lap arra is emlékeztet, hogy nem világos, pontosan mi alapján állapították meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot. Az extraprofit-különadóról szóló jogszabályban ugyanis nem szerepel, hogy tiltanák a fogyasztókra való áthárítást.
Ráadásul a kormány a fogyasztók megtévesztésére hivatkozott, pedig a légitársaság közölte utasaival a többletterheket. Azt is elmondták az utasoknak, hogy nyugodtan elállhatnak a vásárlástól, ha nem akarják kifizetni a díjat és a teljes összeget azonnal visszakapják. A különadó áthárítására vonatkozó rendelkezés pedig szerepel a cég ÁSZF-jében, amit vásárláskor minden vevő elfogad. A Ryanair korábban az alapító Michael O’Leary sajátos stílusában közölte:
az utasok mindössze 3 százaléka állt el a „kamu és idióta extraprofitadó” miatt.
Az ügyben emlékezetes szájkarate indult, Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója, valamint Gulyás Gergely és Nagy Márton között.
Borítókép: Michael O’Leary, a Ryanair CEO-ja