Legendásan nyers vezérigazgatója szellemiségét idézve egyszerűsítette le az ír fapados cég a magyar utasadó miatt előállt helyzetet: vagy többet fizetsz vagy mondd le a foglalásod.
A Ryanair fapados légitársaság levélben tudatta az utasaival, hogy a július 1-je után életbelépő magyar különadó miatt extra díjat számol fel. Magyarul: egy az egyben áthárítja a plusz terhet az utasokra. Egészen pontosan az alábbi levelet küldték ki:
„Magyarország 2022. június 4-én új légiforgalmi adót vezetett be a Magyarországról 2022. július 1-jén vagy azt követően induló járatok utasaira. Ez azt jelenti, hogy még abban az esetben is, ha június 4-e előtt készült a foglalás, de a járat Magyarországról július 1-jén vagy azt követően indul, ezt az új adót ki kell fizetni a Magyar Kormány részére.”
Mivel 3900 forintos adót kell utasonként befizetnie a fapados társaságnak, azt ráterhelik az utasok bankkártyájára.
A fenti megfogalmazás is érdekes önmagában:
- amit a kormány extraprofitadónak hív, a Ryanair légiforgalmi adónak (erős utalás arra, hogy nincs az ágazatban extraprofit);
- a dátumok azért érdekesek, mert ebből is látszik: a Ryanair nehezményezi, hogy kvázi visszamenőlegesen vezették be az adónemet, mert az ugyan csak júliustól él, de jegyeiket már korábban eladták ezekre az időpontokra – éppen erre hivatkozva terheli át az összeget;
- a kormány az ágazati szereplőkkel folytatott érdemi egyeztetés nélkül és igen gyors átfutással fogadta el a plusz terhet (rendeleti úton, hiszen erre az új alkotmánymódosítással már fel tudta hatalmazni a parlament).
És ennyi: drágábbak lesznek a jegyek?
Nem. A Ryanair lehetőséget biztosít az utasainak, hogy amennyiben a 3900 forintos plusz adót nem akarják megfizetni, visszaválthatják foglalásaikat és visszakapják a pénzüket.
A foglalásokat június 16-áig lehet lemondani.
Valószínűleg sokan vannak, akik emiatt bosszankodni fognak ugyan, de nem mondják le a már lefoglalt nyaralást.
A hatalom ingerküszöbe
De miért csinálja ezt a Ryanair? Azért, mert a már eladott jegyek esetében nem volt ideje felkészülnie arra, hogy plusz adót kap a nyakába.
A nagy kérdés az, hogy mi lesz azokkal a járatokkal, amikre még nem értékesítettek jegyeket, pontosabban: lesznek-e egyáltalán?
Ahogyan korábban írtuk róla: a fapados modell lényege az olcsó és hatékony járatüzemeltetés. Volt már rá példa, hogy különböző kormányok légiforgalmi adót vetettek ki: a fapadosok meg fogták magukat és továbbálltak oda, ahol továbbra is olcsók és hatékonyak tudtak maradni.
Vagyis könnyen lehet, hogy rövid távon a drágább jegyekben, középtávon pedig a kevesebb járatban csapódik majd le a különadó hatása.
A Ryanair szerdán már jelezte, hogy nem ért egyed az adó bevezetésével, szerintük vissza kellene azt vonni, mert „ostobaság”. Ezzel a lépéssel érdekes meccs veszi kezdetét: az unortodox megoldásoktól nem idegenkedő magyar kormány ugyanis jelezte, figyelni fogja, hogy az érintett cégek áthárítják-e a különadókat a fogyasztókra, és ha szükséges, beavatkozik. Kérdés, az utasonként 10 euró eléri-e a hatalom ingerküszöbét.