Hiába szabott ki a főispán hivatala 300 milliós bírságot tavaly a Ryanairre, a Fővárosi Törvényszék megsemmisítette az erről szóló határozatot.
A Sára Botond főispán vezette Budapest Főváros Kormányhivatala tavaly augusztusban fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki a Ryanairre. A fapados légitársaságnak 300 millió forintot kellett volna befizetnie, mert áthárította a kormány által kivetett extraprofitadót. A hivatal jogsértést állapított meg, mivel „a légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat”.
A cég akkor még bőven a covid miatti lezárásokat nyögte és a többi versenytárssal együtt veszteséges volt. Az adó áthárítását pedig elég transzparensen intézték: egyszerűen megmondták az ügyfeleiknek, hogy a kormány különadót rótt ki rájuk, emiatt emeltek a jegyárakon.
Varga Judit vs. Ryanair
A bíróság most megsemmisítette a bírságról szóló határozatot a légitársaság szerint. A Forbes.hu-nak küldött közleményében a Ryanair üdvözölte a döntést (amiről a Törvényszék még nem kommunikált). De azért tettek pár megjegyzést is, idézzük:
- a bírság „abszurd és politikailag motivált volt”,
- „Varga Judit igazságügyi miniszternek bocsánatot kellene kérnie a Ryanair-től”, mert egy Facebook-posztban örvendezett a kiszabott bírság miatt.
Az mindenképp szokatlan volt, hogy a kormányhivatal által kiszabott bírságról Varga Judit a Facebook-on számolt be először. A tárcavezető – aki a jogállamisági eljárásban is fontos szerepet kapott – még azt is megjegyezte akkor, hogy Magyarországon a törvények mindenkire vonatkoznak. „Az extraprofit-különadó megkerülését vagy áthárítását fogyasztóvédelmi vizsgálattal és bírsággal fogjuk büntetni a továbbiakban is!”
Valószínűleg a kormány is számolt vele, hogy törölhetik a bírságot
Azt amúgy már tavaly nyáron lehetett tudni, hogy maga a bírság ingatag lábakon áll, ami a jogi érveket illeti. Az extraprofitadó alanyai a légitársaságok, akiknek az EU-ban joguk van ahhoz, hogy a megfelelő szabályok betartása mellett, megszabják saját viteldíjaikat. Ezeket a szabályokat a Ryanair betartotta, így a Fővárosi Törvényszék arra jutott, hogy a bírság a légitársaság ármegállapításához fűződő jogát sérti.
Ahogy arról már írtunk, valószínűleg az igazságügyi tárcánál is számoltak egy ilyen forgatókönyvvel, mert tavaly nyáron egy ún. témavizsgálat is elindult a Ryanair ellen. Itt kimondottan a fogyasztóvédelmi panaszokat nézik, a késések kezelését, például, ahol azért fogható a fapados társaság. A vizsgálatot személyesen Varga rendelte el soron kívül. Akkor azt is belengették, hogy akár 2 milliárd is lehet a bírság, de a vizsgálat eredményéról nincs hír.
De a hát a bíróság elutasította a Rynairt már kétszer!
A jogi csatározás már a bírság kiszabása után megindult. A Ryanair azonban kétszer is „vesztett”. A Fővárosi Törvényszék, majd az Ítélőtábla is kimondta, hogy a bírságot be kell fizetniük. De ez az ügy akkor még a társaság azonnali jogvédelem iránti kérelméről szólt. Ezt a Ryanair azért indítványozta, hogy ne kelljen addig befizetnie a bírságot, amíg el nem dől, hogy jogosan büntették-e meg őket. A bírság elleni jogi procedúrát ugyanis ekkor már elindították.