A kínai CRRC Zhuzhou Locomotive egy magyar cégcsoporttal közösen építhet gördülőállomány gyártó üzemet Magyarországon; az európai piacra gyártanának vasúti járműveket.
Mi történt? A magyar Acemil Csoport a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive-val közösen gyártana, számolt be a railwaygazette cikke alapján a Portfolio.
Miért fontos ez? A CRRC ZELC egyike a kínai állami tulajdonú holdingcsoport hat leányvállalatának, amely több mint 10 000 embert foglalkoztat. A gyártóüzemek pedig az információk szerint várhatóan már 2025-től gyártásba állnának. A két vállalat egy vasúti oktatással és képzéssel, kutatással és fejlesztéssel foglalkozó létesítményt is szeretne létrehozni.
Kontextus. A tárgyalások a lap információi szerint azt követően gyorsultak fel a két fél között, hogy Hszi Csin-ping kínai elnök májusban hazánkban járt. A magyar logisztikai, vasútgyártó, energetikai és informatikai csoport 2022 végén alakult, kezdetben a Kína-Európa vasúti logisztikával foglalkozott a cég, amely teljes mértékben egy magántőkealap tulajdonában van. A Direkt36 tavaly nyáron a Magyarországra tervezett kínai vegyianyag-elosztóról szóló tényfeltáró cikkében írt arról, hogy a hozzájuk eljutott minisztériumi iratok szerint a magyar vegyianyag-elosztóközpont létrehozását a Rail Cargo Hungaria nevű osztrák tulajdonú vasúti vállalat, illetve az Acemil Zrt. végezné. Utóbbi cég egy magántőkealapé, amelynek tulajdonosi szerkezete nem megismerhető, ezért azt nem lehet tudni, hogy pontosan kik is birtokolják a társaságot. A Direkt36 ugyanakkor talált arra utaló jeleket, hogy az Acemil Rogán Antal környezetéhez kötődik.
Mi jön ezután? Az információk szerint a CRRC ZELC az európai piacra fővonali és a tolatómozdonyokat, elektromos motorvonatokat, illetve kétszintes szerelvényeket tervez gyártani. A CRRC ZELC és az Acemil elképzelései szerint a jövőben mind a négy említett termékcsaládot Magyarországon lehetne gyártani. Az Acemil a CRRC egy másik leányvállalatával, a CRRC Shandong Co-val is megállapodást kötött tehervagonok közös gyártásáról és összeszereléséről Magyarországon, amelyhez külön gyárat építenének. A CRRC Shandonggal már van egy meglévő együttműködésünk, mondta Kovács Dávid, az Acemil igazgatósági tagja, hozzátéve, hogy már a jövő év első negyedévében elkezdődhet a vagonok gyártása.