Egy csepeli családi házból nőtt ki a főváros egyik népszerű kézműves sörfőzdéje, és tette országszerte ismertté egy birkózóból főzdetulajdonossá vált sörfőző családnevét. A Rizmajer sörfőzde és a hozzá tartozó vendéglátóhelyek sztoriját a szeptemberi Forbes magazinban írtuk meg.
„Rizmajer úr, ha nem fizet, elárverezhetik a házat, még bírósági végzés sem kell hozzá” – mondta a szigorú közjegyző, a 29 éves Józsi pedig mély lélegzetet vett, és aláírta a papírt. Ez már a sokadik dokumentum volt, amit szignóznia kellett: hitelt vett fel a családi házra, sőt még apósa egyik ingatlanára is. De hát mit tehetett volna, ha sörfőzdét akart nyitni? Vállalkozni sosem olcsó mulatság, mindig van benne kockázat. Ez a 90-es évek első felében fokozottan igaz volt.
A Forbes 2020 szeptemberi címlapja: az Oázis Kertészet története, és a legnagyobb családi cégek listája. Fotó: Krasznai Zoltán
A Forbes 2020 szeptemberi címlapja: az Oázis Kertészet története, és a legnagyobb családi cégek listája. Fotó: Krasznai Zoltán
„Bele, de ha ezt 1995-ben kérdezi, azt mondom, hogy nem” – feleli az 55 esztendős Rizmajer József, hogy ha ma kellene belevágnia a sörfőzésbe, megtenné-e. A Rizmajer brand az elmúlt huszonhat évben szépen kinőtte magát, jelenleg egy sörfőzdét, két sörházat és három, önkormányzati bérleményben működtetett kisebb csepeli kocsmát foglal magába. Illetve még harminc–negyven olyan helyet, amelyik partnerviszonyban árulja a főzde söreit.
„Budán is nyitnék egyet, egy harmadik láb még elmenne” – dől hátra az apró dolgozószoba forgószékében.
Az elmúlt évtizedekben a főzde szépen nőtt, annak ellenére, hogy a 2008-as válságot megelőzően a magyar kisüzemi sörfőzde-ágazat bezuhant, sok próbálkozó szorult perifériára. A megoldást a sörkülönlegességek jelentették, a 2010 környékén berobbant gasztroforradalom egyik hozadékaként a turisták és a helyi vásárlók is nyitottabbak lettek a szokatlan, új ízek felé. Többek közt ezt használta ki Rizmajer József, aki tudatosan készül a generációváltásra is.
Hogy miként vettek az akadályokat a Rizmajer, hogyan küzdene a nagy sörgyárak hegemóniája ellen és milyen az, mikor úgy megy egyetemre az ember, hogy mindenki azt hiszi, ő a tanár, a szeptemberi Forbes magazinban olvasható cikkből derül ki. Digitálisan itt olvashatod el.
Borítókép: Rizmajer József és Rizmajer Józsefné a csepeli főzde előtt // fotó: Orbital Strangers