A Moët Hennessy-Louis Vuitton luxuskonglomerátum nagy üzletet kötött Rihannával, aki ma már rég nemcsak egy gazdag énekesnő. Tudatosan és lassan építkezve lett divatikon, márkatulajdonos. Nem csak azt akarta, hogy a nevét rányomják egy pólóra – a hosszú távra tervezés a leggazdagabb énekesnővé tette a barbadosi popdívát.
Fordította: Mezei Lilla (gyakornok). Közreműködött: Zsiborás Gergő
A júliusi Forbesban hozunk a leggazdagabb amerikai selfmade nők listájáról egy friss sztorit – nagyportré az egyik legsikeresebb sportolónőről, Serena Williamsről, aki először került a listára.
„Work, work, work, work, work, work” – így kezdődik Rihanna 2016-os diszkóhimnusza, a Work, ami nyugodtan lehetne az énekesnő személyes mottója is egyben. A 31 éves Robyn Rihanna Fenty énekesként robbant be a köztudatba, de nevével immár divatikonként és sikeres vállalkozóként is találkozhatunk. A közeljövőben új szerepben mutatkozik be: első színes bőrű nőként egy luxus divatház vezetője lesz. Ezeknek az erőfeszítéseknek köszönhetően Rihanna ma 600 millió dolláros vagyonnal a Forbes kimutatása a szerint a leggazdagabb énekesnő – olyan ikonokat előz meg, mint Madonna (570 millió dollár), Céline Dion (450 millió dollár) vagy Beyoncé (400 millió dollár).
Vagyonának java részét azonban nem zenének köszönheti, sokkal inkább együttműködésének a Moët Hennessy-Louis Vuitton (LVMH) csoporttal, a párizsi központú francia luxusipari óriást amúgy a maga több mint 100 milliárd dolláros vagyonával a Forbes listán negyedik Bernard Arnault vezeti.
Rihanna (aki egy interjúban nemrég tisztázta, hogy nevének helyes kiejtése “Ri-ann-ah” és nem “Ri-ah-nah”) az LVMH luxusmárkákat tömörítő cégcsoporttal társtulajdonosa a Fenty Beauty kozmetikai divatmárkának. A márka 2017 szeptemberében jelent meg először a piacon a Sephora drogériákban és a Fentybeauty.com weboldalon, és rendkívül rövid idő alatt óriási sikert aratott. Becslések szerint a Fenty Beauty termékei az első néhány hét alatt 100 millió dolláros bevételt hoztak a márkának, ami az énekesnő ismertségének és 71 millió Instagram-követőjének is köszönhető.
A kaliforniai Grand View Research piackutató cég adatai szerint a szépségápolás piaca – ahova a Fenty Beauty valósággal berobbant – a 2016-os közel 130 milliárd dollárról 2025-re több mint 200 milliárd dollárra is bővülhet. A tavalyi évben ráadásul rekord számú, 134 felvásárlás vagy összeolvadás volt a piacon, köztük olyanok, mint amikor a P&G 250 millió dollárt (71,5 milliárd forint) fizetett a csupán 10 éves First Aid Beauty-ért.
Beszédes az is, hogy az amerikai Forbes leggazdagabb self-made nőket összegző listáján 80 szereplő közül 11-en szépség-és bőrápolási termékekkel tettek szert mesés vagyonra. Rihannához hasonlóan sokan közülük a közösségi médiát hívták segítségül az alacsony marketingköltségek miatt. Ez az, ami a leginkább megy a mostani hírességeknek: népszerűsíteni a saját terméket a saját követőik között.
A Fenty Beauty-t a többi piaci kozmetikai márkától a 40 különböző árnyalatú alapozója különbözteti meg, mely jóval több tónus, mint amennyi eddig a piacon elérhető volt más márkáknál. „Ez szembemegy azzal a piaci felfogással, miszerint elegendő a csupán pár alapszínt tartalmazó paletta, hogy a piaci igényeket kielégítsük” – mondja Stephanie Wissink, a Jefferies kutatási elemzője. „A Fenty Beauty-nak ezzel nemcsak jelentős bevételt sikerült kaszálnia, de vélhetően megváltoztatta saját iparágát is.” Forgalmuk folyamatosan nő is. Mindössze 15 hónapos piaci jelenléte ellenére a Fenty Beauty becslések szerint 570 millió dolláros bevételt söpört be az elmúlt évben, az egész vállalkozás értékét pedig alsó hangon is több mint 3 milliárd dollárra becsülik. A Forbes információi szerint az LVMH-nek 50%-os tulajdoni hányada van a cégben, míg Rihanna tulajdonhányadát körülbelül 15%-ra lehet tenni (ezt az énekesnő szóvívője nem kívánta megerősíteni a Forbesnak).
A barbadosi születésű énekes, akit erőszakos, alkohol-és drogfüggő édesapja okozta gyerekkori traumák után 2009-ben akkori barátja, Chris Brown is bántalmazott, szintén társtulajdonos a Savage X Fenty fehérnemű-kollekcióban is (a Los Angeles-i TechStyle Fashion Group online divatcéggel együtt). Az énekesnő üzleti birodalma folyamatosan gyarapodik tovább. Májusban az LVMH és Rihanna bejelentették a Fenty divatház elindulását, mely csúcsminőségű ruhákkal, cipőkkel, kiegészítőkkel és ékszerekkel akar betörni a piacra. A franciák 30 év óta először döntöttek új divatház elindítása mellett. „Bővítették a nekem tett ajánlatot, nem kellett rajta sokat gondolkoznom, mert az LVMH egy valóságos divatgépezet. Bernard Arnault nagyon lelkes volt, és bizalmat szavazott nekem és az ötleteimnek” – mondta Rihanna a The New York Times Style Magazine-nak, ahol arról is beszélt, nem csupán azt szerette volna, hogy a neve felkerüljön ruhadarabokra, hogy aztán azokat jó pénzért eladják. Lassan lépett csak előre a divat világában, szeretett volna tervezőként valódi elismerést szerezni.
A májustól online is kapható ruhakollekció, mely 44-es méretig kínál darabokat, ugyanazt az inkluzív koncepciót képviseli, mint a Fenty Beauty. Az LVMH égisze alatt olyan neves márkákkal kerül egy fedél alá a Rihanna-féle Fenty, mint a Dior vagy a Givency.
A júliusi Forbesban hozunk a leggazdagabb amerikai selfmade nők listájáról egy friss sztorit – nagyportré az egyik legsikeresebb sportolónőről, Serena Williamsről, aki először került a listára.