Az egyik legrégebbi fényképezési technikát csomagolták csináld magad szettbe AKG-s diákok. A Sight Company lyukkamerájából két hónap alatt hatvan darabot eladtak.
Míg mi a Forbes szerkesztőségében úgy érezzük, az október 13-i Forbes Flow óta mintha csak kettőt aludtunk volna, egy nyolcfős tinicsapat ezalatt céget alapított és december elejére már termékük is volt. És azt mondják, a megvilágosodás épp a Flow-n érte őket.
Na, de haladjunk sorban. Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) nem egy átlagos oktatási intézmény, egyedi tantervében például a 15-16 éveseknek igazi céget kell alapítaniuk és egy tanéven belül életben tartani azt. A csapatok iskolán belül is versenyeznek, de az iskolai győztesek egy nagyobb megmérettetésen is részt vesznek. Egy 2015-ös iskolai győztesről mi is írtunk a lapban, ők voltak a Pixty Wonders, és műfűből csináltak termékeket, főleg táskákat, a fenntarthatóság szellemének jegyében.
Huba Mátyás, Mihály Olivér, Celichowski Emil, Tárkányi Tamás, Radványi Dávid, Angyal Mátyás, Kárpáti Levente, Blaskó Bence
Idén öt diákcég működik az AKG-ban, a vállalkozás tantárgy nem kötelező, kettőből lehet választani. Az egyik, szeptember elején összeállt csapat (nyolc fiú) bő egy hónapig az ötletet keresték. „És akkor elmentünk a Flowra, ahol nekünk az az üzenet jött le, hogy az igazán sikeres csapatok azt csinálták, amit mindannyian szerettek” – mesélte aha-élményét Angyal Mátyás. A nyolc fiú mindegyike szeret fényképezni, többen analóg fotószakörre is járnak. Innen jött a Sight Company alapötlete: az analóg fényképezés népszerűsítése – megfelelő termék kifejlesztésével.
Így működik
A lyukkamera tulajdonképpen az egyik legősibb fényképezőgép. Egy fényzáró doboz, amin van egy nyitható lyuk, a doboz belsejében, az egyik oldalon fotópapír. Fényes közegben a lyukat három-öt percig nyitva tartva elkészül a fénykép, amelyet azután – hagyományos módon – elő kell hívni. A tanulók a termék megtervezésénél arra is gondoltak, hogy ne csak egy készüléket adjanak, hanem a fénykép elkészítéséhez szükséges minden kelléket mellé is csomagolják. Így a kamera és öt darab fotópapír mellett tartozék az előhívó folyadék és vörös LED égő is, amely nem zavarja az egyébként sötétben történő előhívást.
A Sight lyukkamerája
A diákcégeknek mindig van mentoruk és sokszor előfordul, hogy egykori AKG-s diákok vállalják ezt a feladatot. A Sightot is egy öregdiák, a 36 éves Kovalcsik Tamás mentorálja, aki – többek között – termékfejlesztéssel foglalkozott az Eonnál, osztályvezető. Tamás szerint a fiúkat tényleg csak terelgetni kell. Szerinte a csináld magad vonalnak most nagy a divatja és ebbe tökéletesen illeszkedik a lyukkamera-csomag. “Közben olyanokra kellett csak figyelmeztetnem őket, amit nem tudhattak, hogy hogyan működik a számlaadás, milyen munkavédelmi előírásokat tartsanak be, amikor készítik a dobozokat, illetve hogy alakítsák ki az áraikat.”
A programot, amelyben az AKG (és más középiskola is) részt vesz, a Közgazdasági Politechnikum (tulajdonképpen az AKG “testvériskolája”) indította. A programot jelenleg a Junior Achievement Magyarország (JAM) gondozza, a szervezetnek van egy igazi bejegyzett cége, amelyen belül a diákcégek működhetnek, így tényleg adnak igazi számlát. Ez a szervezet minden évben meghirdet egy decemberi versenyt az összes diákvállalkozás között egy karácsonyi vásár keretein belül. Ebben az évben 27 diákcég indult a versenyen és az itt elért teljesítmények alapján hirdették ki a díjakat. Ez alapján a Sight Company lett a legjobb “vásáros” diákvállalkozás, és esélyt kaptak, hogy részt vegyenek márciusban egy Bécsben megrendezett vásáron. Egy tanévben két ilyen jelentős verseny van, ez az egyik, és áprilisban lesz a FutureGen, itt egy szakmai zsűri előtt ismét bemutatkozhatnak, és további segítséget kaphatnak, hogy minél felkészültebben lépjenek a nemzetközi porondra. Az ország legjobb diákvállalkozását aztán májusban választják majd ki, ahonan a győztes cég Brüsszelbe, a nemzetközi döntőbe, juthat ki.
A diákcégben nyolcan vállaltak munkát, mind a nyolcan részvényesek, ez 30 ezer forintos törzstőkéjű zrt-t alapítottak, a kezdőtőkét egyenlően összeadva.
A marketing munkáért Mihály Olivér, Radványi Dávid és Huba Mátyás a felelős, a termékfejlesztés Kárpáti Levente, Blaskó Bence és Celishowski Emil kezében van. A pénzügyi feladatokat Tárkányi Tamás végzi és Angyal Mátyás az ügyvezető igazgató. A Sight kamerák fából készülnek, ezért is különlegesek, az alap- és oldallapokat egy asztalos gyártja, az összeállítást, a csiszolást, lakkozást, festést és a „lyukat” a fiúk csinálják.
A három színben (natúr, fa, fehér) kapható kamerák a december eleji AKG-s adventi vásáron debütáltak, a srácok 28 darabot adtak el a 4490 forintos fényképezőgépből, illetve csomagból és további harmincra vettek fel a helyszínen rendelést. Ezzel azonnal túlszárnyalták álmaikat, most már 100 kamera/tanév a cél. Vásárokon árulnak és az FB-oldalukon vesznek fel rendelést. Terveznek most egy papírkamerát is, hogy olcsóbb verzió is legyen. De Huba Mátyás gyorsan kijavít, a fő cél nem is a minél több áru eladása, hanem az analóg fényképezés retró hangulatának népszerűsítése. Ezért minden Sight kamera-tulajdonost felkérnek majd, hogy legjobb képeikkel pályázzanak hozzájuk és a tanév végén ezek közül nyertest is választanak majd.
Ilyen képeket lehet vele csinálni például:
–