A médiában terjeszkedik, de most az egyik legérdekesebb régiós vállalkozásba fektet Varga Zoltán. Az Aeromobil repülő autóinak sorozatgyártása hamarosan elkezdődhet, a cég pedig a világ legnagyobb autógyártóinak érdeklődését keltheti fel. A magyar milliárdos elmesélte nekünk az üzlet hátterét.
„Dehogy, nem én vagyok a célközönség, maradok a földön, a biciklinél és az elektromos autónál” – válaszolja Varga Zoltán arra a kérdésre, hogy ha már ő lesz az első magyar, aki repülő autóba fektet, ő lesz-e az első hazai felhasználó is? Azt azért hozzáteszi, hogy tesztelni mindenképp fogja az Areomobilt – őszintén, ki lenne az, aki ezt a lehetőséget kihagyná? Nem megkésett áprilisi tréfáról van tehát szó, a Vissza a jövőbe című film alkotói úgy tűnik, potom öt évet tévedtek csak – 2015-re jósolták, de évtizedünk végére valóban tömeggyártásba kerülhet a repülő autó.
Az Aeromobilt lassan 20 éve tervezik, az elmúlt években pedig felpörgött a projekt. Öt évvel ezelőtt szállt fel először tesztútra egy prototípus, idén pedig már elkezdik a rendelésfelvételt, hamarosan indulhat a sorozatgyártás. A projekt motorja Juraj Vaculik sikeres reklámszakember, illetve befektető, ő az, aki eddig is eredményesen egyengette a projekt útját azzal, hogy sikerült szakembergárdát és finanszírozást is biztosítania. A legnagyobb autó- és repülőgépgyártóktól hozott embereket Pozsonyba, ami pedig a pénzügyi hátteret illeti, most, az utolsó előtti körben szállt be a magyar milliárdos is.
„Egy konferencia után a vacsoránál egymás mellé ültettek minket, ott kezdtünk beszélgetni” – meséli Varga Zoltán az üzlet kezdeteiről. Az eseményen Vaculik is előadott, a magyar üzletember tudta tehát, miről van szó, de hamar ráébredtek arra is, hogy egy hullámhosszon vannak. „Kiderült, hogy nagyon hasonlóan gondolkodunk, nyitottak vagyunk, hasonló a víziónk is, azóta együtt megyünk előre”.
Jurij Vaculikot (jobbra) kérdezgeti Galambos Márton (balra), a Forbes főszerkesztője a Forbes egyik rendezvényén. Háttérben a repülő autó
A történet harmadik szereplője az az IPM (InfraPartners Management) vagyonkezelő, tőkebefektető, illetve tanácsadó cég, amelyet bár csak 2014-ben alapítottak, de a régióban egyre komolyabb szerepet tölt be. Ők adták az Aeromobilnak is az első komoly pénzmagot még 2016-ban. Az IPM vezetőivel már korábban találkozott különböző konferenciákon a magyar milliárdos, aki néhány hét után már tudta, hogy ebben a sztoriban részt akar venni, pár hónap alatt pedig minden feltételben meg is egyeztek.
Varga Zoltán a Forbes 2014. októberi címlapján
Az, hogy mekkora részesedést szerzett Varga Zoltán az Aeromobilban, illetve hogy mennyiért, üzleti titok. De motivációiról szívesen beszélt az üzletember a Forbesnak.
„Két év alatt nagy megtérülés lesz belőle, vagy nulla – mamutokkal versenyzünk”
– mondja és határozottan arra számít, hogy technológiai alapú exit jöhet pár éven belül, vagyis egy nagy autógyártó veheti meg az Aeromobilt.
Lehet, hogy van előnye a fejlesztésben a cégnek, valóban úgy fest, hogy elsőnek az Aeromobil tud majd olyan járművet piacra dobni, amit a tulajdonosa pár perces átalakítással tud repülőgépként és autóként is használni. A verseny azonban nagy. Dubajban indul az első dróntaxi és a hagyományos nagy autógyártók is komolyan figyelnek erre a piacra, a BMW és a Mercedes például közösen fejleszt.
De volt még két másik aspektusa is Varga Zoltán befektetési döntésének. Az egyik az, hogyan illeszkedik a befektetés cége, a Central Médiacsoport három éves stratégiájába. Ennek hangsúlyos eleme a terjeszkedés a legnagyobb vásárlóerővel bíró közép-európai országokban. A tervezett médiapiaci befektetéseinekl sokat segít, ha a célországokban megfelelő kapcsolatrendszert tud kiépíteni. „Elég kiterjedt a kapcsolati hálóm, de Szlovákiával és Csehországgal a metszet viszonylag kicsi volt eddig” – utal arra, hogy miért fontos, hogy a célországok befektetői közegében mozogjon. „Ahhoz, hogy médiaeszközöket lehessen vásárolni, elkerülhetetlen, hogy bekerüljünk az adott ország befektetői közegébe, szociálisan-kulturálisan kapcsolódni kell.” Az Aeromobil révén ez működhet, a cégben több ismert szlovák befektető benne van és az is fontos, hogy a szlovák állam is teljes mellszélességgel támogatja.
Az országok közötti vállalkozói kapcsolatok szélesítése a harmadik tényező, amely a befektetésre sarkallta. A szomszédság ellenére a magyar és a szlovák befektetői közösség relatíve messze vannak egymástól, szinte alig fektetnek be a két ország vállalkozói a túloldalon, ezen akarnak most közösen változtatni. Egyfajta Duna-hidat építenek, egymást népszerűsítik az országaikban, „Több rendezvényre volt meghívásom Pozsonyban, elképesztő a fejlődés, és a nyitottság ott. Az IPM pedig jön Magyarországra, ahol én hosztolom őket.” Ezt erősítette meg kérdésünkre az IPM is, hozzátéve: „a Duna völgyének technológiai innovációi csak akkor vehetik fel a versenyt a Szilícium-völgyből érkezőkkel, ha a két ország szorosan együttműködik.” A befektetési időtávról is megkérdeztük az IPM-et, ők azt válaszolták, hogy nem korai exitet, hanem optimálist terveznek. Nincs konkrét céldátumuk, a termék kifejlesztése és a cégben levő potenciál beteljesülése nyomán tervezik a kiszállást és azt is hozzátették, hogy nem pénzügyi befektetőként, hanem stratégiai partnerként tekintenek magukra.
Varga Zoltán lassan négy éve, 2014 októberében szerepelt a magyar Forbes címlapján. Akkor elmesélte, hogy kétszeri nullázódás után miként építette fel cégbirodalmát, amelynek ékköve a Wizz Air-befektetés volt. Azóta kiszállt a magyar alapítású, s a régió legsikeresebbjévé vált légitársaságból, sokmilliárdos profittal. A Wizz-befektetésből felszabaduló forrásokból valósítja meg mostani vízióját is, erre épül a Central Csoport régiós terjeszkedése, amelynek legsikeresebb lépése eddig egy lengyel alternatív távközlési szolgáltató, a Premium Mobile. Büszke arra, hogy teljesen a saját korábbi befektetések megtérüléséből terjeszkedik, „Nincs EU-s forrásom sem, nem kérdés, hogy az üzleti logikát képviselem”.
Ami pedig a repülőautós kalandot illeti, az Aeromobilnak a tervek szerint még egy nagy finanszírozási körre van szüksége, hogy eljusson a gyártásig, a piacra lépésig, ez pedig már a küszöbön áll. Annyit most is lehet tudni, hogy főleg keletről érkező befektetőkre számítanak, Varga Zoltán szavaival most
„Ázsia most nagyon pezseg. Az első kereskedelmi forgalomba kerülő limitált szériás Aeromobil várhatóan teljesen új szegmenst nyit a személyi-légiközlekedési szektorban a következő években.”
Friss: Hétfőn egy stratégiába illő akvizíciót is bejelentett a Central Csoport: Lengyelország egyik legnagyobb, innovatív oktatási szolgáltatásokat nyújtó cégét, a Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. (WSiP) veszi meg Varga Zoltán cége. Az akvizíció a Central Csoport közép-kelet európai befektetési stratégiájának fontos lépése. A WSiP a lengyel oktatási rendszer 70 éves múlttal rendelkező, kiváló minőségű szolgáltatást nyújtó, elismert szereplője. A társaságot az Advent International 2010. februárban vásárolta meg, és ezt követően jelentős üzletfejlesztésen ment keresztül. Az eredetileg nyomtatott tankönyveket gyártó társaság az elmúlt évek során innovatív, digitális oktatási anyagokat és megoldásokat – többek között önképző tananyagokat, oktatói segédanyagokat, digitális szolgáltatásokat is – kínáló céggé alakult. Jelenleg mind az iskolai rendszerű, mind az hagyományos iskolarendszeren kívüli oktatás terén is átfogó szolgáltatásokat kínál.