A Ryanair nagy tervekkel vág neki az idei évnek, a vezér odaszúrt a Wizz Airnek és arról is beszélt, mire lehet számítani, ha az állam bevásárolja magát a Budapest Airportba.
Mi történt? A Ryanair ír fapados légitársaság 66-ra bővíti úticéljai számát, egyben a magyar piacon tapasztalt ellenszélben is a legnagyobb játékos pozícióra tör. Idén jelenős befektetések nyomán lehagyhatja a Wizz Airt, mondta el Michael O’Leary, a cég vezérigazgatója egy budapesti sajtóbeszélgetésen a hvg.hu tudósítása szerint.
Kontextus. Ahogyan arról mi is többször írtunk, a magyar állam bevásárolná magát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cégbe, a Budapest Airportba. A repteret üzemeltető vállalatban az állami Corvinus Zrt. és a francia Vinci szerzi meg a részvényeket 80:20 százalékos arányban, majd katari befektetőt vonhatnak be, és ezzel 51 százalékra csökkenhet az állam tulajdonrész. Az ügyletben a Nagy Márton gazdasági miniszter testvéréhez szorosan kötődő ügyvéd lát el jogi képviseletet.
Hogyan készül az új helyzetre a Ryanair? A Ryanair legutóbbi eredménykimutatása szerint 1 314 millió eurós profittal könyvelte el a 2023 márciusában zárult üzleti évét. Az időszakra 169 millió utassal büszkélkedett piaca egészére nézve, miközben 22 ezer embernek adott munkát. A cég idei célkitűzéseiben kiemeli, hogy végképp lenyomja legnagyobb európai riválisát, a Wizz Airt. A vállalat szerint míg a Wizz leépíti a hálózatát, és ritkítja a járatait, a Ryanair épp ellenkező irányú stratégiát követ desztinációi bővítésével és magyar bázisa erősítésével. O’Leary a Budapest Airport változó tulajdonosi struktúrájával kapcsolatban azt mondta, hogy ehhez köthetően költségemelkedéssel számol. Ez praktikusan az utasok számára is drágább repülőjegyeket hozhat. „Nem vagyok optimista” – tette hozzá az ír üzletember.
Mit üzennek a Wizz Airnek? Megkérdezték arról is, hogy terveznek-e versenyezni a Wizz Air stratégiájával, vagyis indítanak-e ők is több hosszabb távú, Európán kívüli járatot, amibe beletartozik Izland, korábbi szovjet tagállamok, és a Közel-Keletről elérhető desztinációk. „Mi az EU-ra tervezünk. A Wizz pont olyan célpontokat néz, ahol nem kell velünk versenyezni, ezért az EU-ban vesznek vissza, és elkeseredetten nézik a közel keleti piacokat” – mondta O’Leary. Elmondása szerint a Ryanair kisebb gépekkel, sokkal jobb kihasználtsággal és profitabilitássasl tud működni. Míg a Ryanair 90 százalék felett tud teljesíteni, ez a Wizz esetében 85 százalék körül van, nagyobb gépeken. „Nekünk nem kell Kazahsztánba mennünk” – szúrt oda a Wizznek.