Régóta dolgozik a kormány azon, hogy megvásárolja a Budapest Airport Zrt.-t. A francia Vinci SA infrastrukturális óriáscéggel szövetkezik a megvételre, a tárgyalások folyamatban vannak, biztosítva van a több milliárd dolláros ügylet finanszírozása.
Egy a tárgyalásokban közvetlenül részt vevő személy nyilatkozott a Bloombergnek. Az informátor szerint a repülőteret a Vinci üzemeltetné, és jelentős, akár 49 százalékos kisebbségi részesedést szerezne. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a megállapodás még nem született meg, a tárgyalások tehát még meghiúsulhatnak.
A kérők az év végéig szeretnének megállapodást kötni.
A Vinci több mint 70 repülőteret üzemeltet világszerte, köztük a londoni Gatwicket, Lisszabont és a szerbiai Belgrádot.
Nem is akarták eladni
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a Bloombergnek a múlt hónapban úgy nyilatkozott, hogy Magyarország azt tervezi, a repülőtér megvásárlását eszközértékesítésből, költségvetési bevételekből és az állami hitelezők pénzeszközeiből finanszírozza.
A légikikötő privatizációja 2005-ben kezdődött, és a magyar kormány 2011-ben eladta a fennmaradó részesedését. A koncessziós szerződés 2080-ig szól.
Az AviAlliance, a magyar légikikötő üzemeltetője és legnagyobb részvényese eredetileg nem tervezte a repülőtér eladását. A Bloomberg kiemelte, hogy a tárgyalásokba a kormány határozott próbálkozásának hatására ment bele. A kormány szerint a jelenlegi üzemeltető nem fektetett elég erőforrást a reptér fejlesztésébe. Szeptemberben tett ajánlatot a Budapest Airport többségi részesedés megvásárlására. A tranzakció értéke nagyjából négymilliárd euró.
Korábban más potenciális partner neve is felmerült, Orbán Viktor miniszterelnök az év elején Katart nevezte meg lehetséges partnerként.
A repülőtér-üzemeltető cég nem kívánta kommentálni a tárgyalásokat. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium, amely részt vesz a Budapest Airportról folytatott tárgyalásokban, szintén nem válaszolt a Bloomberg megkeresésre. A Vinci képviselője sem kívánt nyilatkozni.